Personligen tycker jag att ambulansen hamnat i ett vakum där man tycks tro att räddningstjänsten skall sköta allt som har med kroppsarbete att göra. Detta oorsakar troligen skador och vi missar ibland själva målet. Se bara på alla de som inte kan eller vill lära sig att livrädda i hav eller sjö. SLS erbjuder sedan flera år en mycket avancerad utbildning till livräddare steg II vilken finns för ambulanssjukvårdare. Varför är det så få som går denna utbildning. Är det för dyrt?
Alla borde vara leg. livräddare eller leg. badvakter i ambulansen. DETTA UTAN UNDANTAG. En syrra skall ha leg, eller hur? Lika självklart att vi borde har leg. i dessa delar.
(((INFÖR LEG. TVÅNG I AMBULANSEN)))
Leg. livräddare
Moderator: Wernvik
Re: Leg. livräddare
Faktum är att det är äckligt dyrt att gå den kursen och lära sig sånt som man till största delen redan bör kunna för att få jobba i ambulans. Att sedan inte fiska upp någon som hamnat i den lokala badhuspoolen är ju en märklig inställning. Betvivlar att det finns någon som åker ambulans i vårt land som i det läget skulle sätta sig på röven och säga: "Nä. Vi får vänta in brand, de e deras jobb att plocka upp honom..."
Äckligt dyrt?
Hej!
Jag är inte inom ambulansen men har arbetat som livräddare i över 10 år. Vill bara säga att jag tycker det verkar rimligt att alla har åtminstone leg badvakt. Leg badvakt innebär att man efter avslutad kurs ska kunna hantera olika former av tillbud i och runt bassänger och sjöar/hav utan strömsättningar. Alltså kan man klara av det mesta runt vatten där det ej finns strömmar.
Det kan ju vara en rimlig nivå eftersom ni som arbetar vid ambulansen sällan kommer att råka ut för strömmar.
Kursen är 50 h och innefattar ca 20 h första hjälpen, se det som en repetition eller en stund att sova på...
Kursen kostar alltifrån 1800 kr och upp till 3500 beroende på var i Sverige man går. Kursprogramet finns på http://www.sls.a.se
Lycka till!
Jag är inte inom ambulansen men har arbetat som livräddare i över 10 år. Vill bara säga att jag tycker det verkar rimligt att alla har åtminstone leg badvakt. Leg badvakt innebär att man efter avslutad kurs ska kunna hantera olika former av tillbud i och runt bassänger och sjöar/hav utan strömsättningar. Alltså kan man klara av det mesta runt vatten där det ej finns strömmar.
Det kan ju vara en rimlig nivå eftersom ni som arbetar vid ambulansen sällan kommer att råka ut för strömmar.
Kursen är 50 h och innefattar ca 20 h första hjälpen, se det som en repetition eller en stund att sova på...

Kursen kostar alltifrån 1800 kr och upp till 3500 beroende på var i Sverige man går. Kursprogramet finns på http://www.sls.a.se
Lycka till!
Ja, det är SLS som godkänner och legitimerar. Dem är de enda som har rätt till detta....Wernvik skrev:VIll först bara kolla. Finns det verkligen leg. livräddare. Trodde inte att det var ett legitimerat yrke. Är man inte cerifierad livräddare?
Sedan är väl simkunnighet och livräddning ett baskrav? Vet att vissa stationer övar detta minst en gång per år.
Vill minnas att det är så. Man kan ju givet vis bli legitimerad av SLS men det är ju inte detsamma som att det är ett legitimerat yrke. Måste vara någon sådan variant som det gäller här.anders skrev:Wernvik: Har för mig att det stod i en annan tråd (där man diskuterade om framtida ev Leg Amb Sjukv) att för att få Leg krävs minst 120 högskolepoäng, så som du skriver, cert livräddare låter rimligt...