Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
AuF
Skall börja skriva min c uppsats snart, har tänkt något ämne inom den prehospitala vården. Hade varit jättetacksam om ni kunnde komma med tips om ämnen/problem som man kan skriva om.
Berätta gärna om egna erfarenhter angående era c uppsatser, bra/dåliga.

-
Novisen
Att begränsa sig till prehospital vård(ambulanssjukvård) kommer troligen att ge dig svårigheter att finna ett ämne att skriva om. Forskningen är väldigt begränsad. Bredda dig till att göra en artikelstudie i akutsjukvård. För visst är det artikelstudie som ni ska göra. Universiteten ser gärna att man gör en artikelstudie om medicinteknik inom akutsjukvården men det kan jag tänka mig gäller mest för de som skriver C-uppsats på akutvubben. I grundutbildningen vill de väl helst att ett omvårdnadsproblem ska belysas.
En sökning på PubMed med sökordet Prehospital ger 3772 träffar, varav 473 rewiew artiklar. Där kanske du kan hitta inspiration för din C-uppsats.
Lycka till//Novisen
-
zAjben
Undersök sambandet mellan utbildning och erfarenhet samt vårdkvalité och överlevnadsfrekvsen bland traumapatienter..
Det är väl ungefär vad diskutionera handlar om idag; "Kommer ökad utbildning automatiskt att ge bättre vård?" etc.
-
Novisen
Tänk på att i föreslaget ämne inte finns några svenska undersökningar och att ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor jobbar efter samma koncept då man har traumapatienter. Således borde det inte vara någon skillnad i patientutfall. Se hellre på om det finns skillnader i omhändertagandet i olika delar av landet......