Talade senast idag med socialstyrelsen och det finns idag planer på att upprätta en nivådeligering till all icke leg. personal. Så troligtvis kommer vi likt stora delar av europa och våra grannar Norge fortsätta med ett fungerande system. Sök ambulansutbildningen i Örebro. SSK skall du inte söka då detta inte ger dig mer pengar. Den valfrihet alla så vackert talar om är ni dessutom om du nu skulle bli SSK många som står inför vilket leder till låga löner.Danne_J skrev:Har sökt den nu inför hösten -05.
Nu undrar jag om någon här känner till hur denna utbildning står sig när man efter 4 terminer står i begrepp att söka jobb som ambulanssjukvårdare.
Har hört att det ska vara förändringar på G, men har inte funnit någon mer info om detta.
Tacksam för synpunkter och råd inför framtiden!!!
Ny utbildning
Moderator: Wernvik
Re: Ambulanssjukvårdarutbildning, Örebro Universitet
Så man behöver inte längre vara USK för att bli Amb. Sjv.?AMBASS skrev:Du kan även, vilket man inte skall glömma läsa 40 veckors påbyggnadsutbildning på något av de Komvux som ordnar denna kurs. Vissa av dem kräver inte heller längre att du skall vara usk eller ha den valbara kursen "SJUKVÅRD" från gymnasiet.
Alla kanske inte vill läsa omvårdnad i 3 år?SSKIAMB skrev:Du tar en rejäl chans tror jag. Du utbildar dig i TVÅ!! år för att köra ambulansen och bära båren. Om du istället pluggar till SSK (tre år) så blir du attraktivare på arbetsmarknaden, får högre lön och får dessutom behandla patienterna med läkemedel. De flesta spår dessutom att i framtidens ambulanssjukvård kommer det bara att finnas SSK med VUB.
Ambulanssjukvårdare försvinner aldrig. Tvärtom.
Landstingen är inte så dumma och betalar en sköterska som i praktiken bara kör bilen (om man nu är 2 ssk) Snarare en som bara vårdar, vilket är mer kostnadseffektivt. Kanske upp till 10 000 kr/bil och månad i merkostnad. (ex)
Snack om varannan körning finns inte heller. Man anställer inte en sköterska till på bilen bara för att det det blir tråkigt att vårda för den andra ,som också måste få köra lite bil för skojs skull ?
Att bolla funderingar ang beh skall kunna göras med sjukvårdaren.
Om inte , så ska väl sköterskan ändå ha så god kunskap att ändå kunna behandla patienten. Annars är ju sköterskeutbildningen ,vub, till ingen nytta?
Sjukvårdaren ansvarar för patient+vårdare kommer snabbt och säkert till vald destination. God förarutbildning med c-kort, kartorientering, ledning skadeplats, kommunikation, etc.
Det finns lika många jobb för alla så länge det finns människor. Eller existerar bara ssk?
Moderering
Har splittat ämnet för vidare debatt.
Vad är detta för utbildning? Talade senast i förra veckan med Sylvia Myrsell på SoS och hon meddelade att det inte fanns några planer på sådant här. Tycker att SoS har varit benhårda i detta och jag undrar varför dom skulle ändra sig nu. Vem har du pratat med på SoS?Afrodite skrev: Talade senast idag med socialstyrelsen och det finns idag planer på att upprätta en nivådeligering till all icke leg. personal. Så troligtvis kommer vi likt stora delar av europa och våra grannar Norge fortsätta med ett fungerande system. Sök ambulansutbildningen i Örebro. SSK skall du inte söka då detta inte ger dig mer pengar. Den valfrihet alla så vackert talar om är ni dessutom om du nu skulle bli SSK många som står inför vilket leder till låga löner.
Afrodite mfl.: Tragiskt att ni vilseleder människor som vill jobba inom ambulansen. Inse fakta! Idag får man ingen fast tjänst som ambsjv. Möjligen ett sommarvik. Jag känner personligen ambsjv i flera delar av Sverige som efter upp till åtta års tjänstgöring nu får sparken tilll förmån för SSK. För att få ett schema att gå ihop på stn blir fördelningen SSK/ambsjv. 70/30% till att börja med. Ambsjv finns det hur många som helst och kan undvaras. SSK är en eftertraktad bristvara, så valet borde vara enkelt för en frisk person.....
Lika tragiskt när du vilseleder. Sveriges högskolor och universitet formligen spyr ut sjuksköterskor, vill man ha ett yrke som är eftertraktad bristvara skall man väl bli läkare eller finsnickare eller något annat, knappast sjuksköterska.Sjuksköterskan skrev:SSK är en eftertraktad bristvara, så valet borde vara enkelt för en frisk person.....
Om det vore som du säger skulle väl detta reflekteras i lönesättningen?
Lipton:
Han menade nog inom den prehospitala sektorn. Där det forfarande finns efterfrågan på ssk. Att det är är brist på ssk är ju helt klart en överdrift, men faktum kvarstår; skall du söka jobb inom ambulansyrket så har du en betydligt större chans som amb vubbad ssk än som amb.sjv.
Amb.sjv kommer det alltid finnas plats för. Dom behövs lika mycket som ssk inom amb. Men att få fast tjänst som ny utbildad ambsjv. är tyvärr inte det lättaste.
Han menade nog inom den prehospitala sektorn. Där det forfarande finns efterfrågan på ssk. Att det är är brist på ssk är ju helt klart en överdrift, men faktum kvarstår; skall du söka jobb inom ambulansyrket så har du en betydligt större chans som amb vubbad ssk än som amb.sjv.
Amb.sjv kommer det alltid finnas plats för. Dom behövs lika mycket som ssk inom amb. Men att få fast tjänst som ny utbildad ambsjv. är tyvärr inte det lättaste.
Lennart: Lönen är skit, det är sant. Men att se det så är ju bara fel. Även om du pluggar 2,5 år och sedan börjar jobba så är du väl som professionell vårdare i princip "skyldig" att vidareutbilda dig. Att bara lägga av efter 2,5 år och hävda att det räcker är ju lika fel som att plugga fyra år och klaga över lönen.
Sjuksköterskan: Tror att du ganska lätt får jobb även om du inte är så lämpad heller, eller?
Min poäng var att det kan vara idé att säga hela sanningen när någon frågar. Något jag tycker vare sig du eller Afrodite lyckats väl med. Jag själv vet alldeles för lite om utbildningen för att göra ett försök att uttala mig. Ger den exempelvis möjlighet att jobba inom övrig vård? Hur mycket praktik ingår.
Ett tankexempel: Z har inte läst någon vårdutbildning tidigare. Han har därför funderat på att läsa 3-terminers på komvux för att kunna arbeta som undersköterska. Är intresserad av akutsjukvård.
Om vi då tänker oss att man efter att ha gått denna nya utbildning kan jobba som USK på sjukhus och kan korta av SSK-utbildningen med drygt en termin. Dessutom är man även behörig att jobba som amb.sjv. För sanningen är ju att det är ut prehospitalt som vi alla vill, även om man i brist på anställning kan tänka sig jobba på huset.
Tycker du då att det är rätt att se det svart på vitt och säga, nej. Som ambulanssjukvårdare kommer du aldrig få jobb i ambulans och därför skall du plugga till sjuksköterska? Faktum är ju att här är en utbildning som är en termin längre än omvårdnadsprog. på komvux och antagligen ger mycket mer kunskap.
Nej jag skall inte hoppa av, däremot kommer jag göra mitt bästa för att under nästa läsår plugga till amb.sjv, också!
Sjuksköterskan: Tror att du ganska lätt får jobb även om du inte är så lämpad heller, eller?
Min poäng var att det kan vara idé att säga hela sanningen när någon frågar. Något jag tycker vare sig du eller Afrodite lyckats väl med. Jag själv vet alldeles för lite om utbildningen för att göra ett försök att uttala mig. Ger den exempelvis möjlighet att jobba inom övrig vård? Hur mycket praktik ingår.
Ett tankexempel: Z har inte läst någon vårdutbildning tidigare. Han har därför funderat på att läsa 3-terminers på komvux för att kunna arbeta som undersköterska. Är intresserad av akutsjukvård.
Om vi då tänker oss att man efter att ha gått denna nya utbildning kan jobba som USK på sjukhus och kan korta av SSK-utbildningen med drygt en termin. Dessutom är man även behörig att jobba som amb.sjv. För sanningen är ju att det är ut prehospitalt som vi alla vill, även om man i brist på anställning kan tänka sig jobba på huset.
Tycker du då att det är rätt att se det svart på vitt och säga, nej. Som ambulanssjukvårdare kommer du aldrig få jobb i ambulans och därför skall du plugga till sjuksköterska? Faktum är ju att här är en utbildning som är en termin längre än omvårdnadsprog. på komvux och antagligen ger mycket mer kunskap.
Nej jag skall inte hoppa av, däremot kommer jag göra mitt bästa för att under nästa läsår plugga till amb.sjv, också!
Man kanske inte vill bli sjuksköterska utan ambsjukvårdare.Lipton skrev:Lennart: Lönen är skit, det är sant. Men att se det så är ju bara fel. Även om du pluggar 2,5 år och sedan börjar jobba så är du väl som professionell vårdare i princip "skyldig" att vidareutbilda dig. Att bara lägga av efter 2,5 år och hävda att det räcker är ju lika fel som att plugga fyra år och klaga över lönen.
Lönemässigt är det inte värt att läsa längre. Det tycker nog dom flesta.
Man tjänar ju 5000 mer i månaden som sopåkare än som vubad sköterska i ambulans.
Funderar på att byta yrke.
Dagtid och lediga helger.