Sjuksköterskans rätt att delegera

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/5 2005 12:16

dessa resonemang med att det finns inget en Läk kan göra mer än en SSK måste ju ha funnits innan SSK kom in i bilden? Men nu är det bevisat att det finns mycket mer, alltså om Läk kommer ut i ambulansen finns det säkert så mycket mer dom kan tillföra om man öppnar för det, och för att inte tala om deras utbildning som är mycket längre än en SSK. Visst kan dom bolla ideér med andra, men vissa hävdar att en SSK måste göra det med en SSK så är det inte alltid för Läk eftersom dom måste ta besluten själva. Varför skulle inte en SSK i AMB kunna ta beslut själva utan behöver en likvärdig, dom kan väl bolla med AMB SJV eller ringa in till sjukhuset?? Sedan om SSK behöver körkort? Det är ju upp till teamet om hon vill sitta bak hela tiden även på transporter mellan vårdinrättningar ja då behöver hon ju inget körkort.

Anonymous

Re: .

Inlägg av Anonymous » 11/5 2005 12:19

Lipton skrev: Till er som tycker att man inte behöver köra: Jag förstår tankesättet hos de sjuksköterskor som hävdar att de vill vårda och mer än gärna ser en amb.sjv. som kör, sköter kommunikation och ledning med mera. Personligen anser jag att om man jobbar så tätt tillsammans som man gör i ambulans så är det nog en bra idé om man är tillräckligt insatt i den andres uppgifter för att även klara dem i nödfall. Om man drar ert resonemang till spets så anser ni alltså att sjuksköterskor i ambulans egentligen inte behöver körkort? :twisted:
Tyvärr är det ju så i denna upphandling i Stockholms län att inte ssk behöver ha körkort... Vansinne tycker jag med tanke på att det kan hända saker som gör att man kan behöva köra ex akut sjukdom etc hos kollegan...

manne

Re: Sjuksköterskans rätt att delegera.

Inlägg av manne » 11/5 2005 17:17

Mrs E skrev:Jag förstår fortfarande inte vad det är en läkare kan göra prehospitalt som inte en sjuksköterska kan göra.....
Har hittills inte träffat på många läkare som sätter nål och ger läkemedel ens prehospitalt. Det ingår ju faktiskt inte i deras utbildning att göra detta...

Jag håller även med Novisen om att som sjuksköterska behöver man någon att bolla med och när nu amb.sjv. inte har kvar delegeringar kommer det att sänka kompetensen i ambulansen speciellt när det kommer nya amb.sjv.
Var jobbar du om man får fråga?? Dina erfarenheter och inlägg verkar ligga på "ambulanswannabenivå"
För det första gällande utbildning mellan ssk och läkare så skiljer det markant som du kanske förstår. 3 år omvårdnad och lite praktik är inte så mycket att komma med.
Ang nya sjukvårdare så bör du även där gå igenom deras kursplan innan uttal.

Akuten

Inlägg av Akuten » 11/5 2005 19:39

Ang. att de flesta läkare inte sätter nål:
De får väl lära sig! Att kunna sätta nål är inget medfött - det krävs träning och fingertoppskänsla. Om läkare sedan ska jobba prehospitalt är en annan fråga.

Anonymous

Sjuksköterskans rätt att delegera.

Inlägg av Anonymous » 11/5 2005 20:01

Manne:

Jag tror inte att du vet vad du pratar om.... Jag är absolut ingen ambulanswannabe!!! Jobbar både på ambulans och akutmott. Är även snart klar NSK och har jobbat som ssk i 6år så jag talar helt från egen erfarenhet....

Eftersom du verkar veta så kan väl du upplysa mig om vad amb.sjv har i sin kursplan... De elever vi haft ute i praktik har då inte särskilt mycket att komma med jämfört med nu arbetande kollegor...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/5 2005 20:03

Forts. Manne: Dessuom har jag väldigt bra insyn i läkarlinjen då flera av mina närmsta vänner har eller får den!! Ingen av dem tror att de skulle klara av prehospitalt arbete bättre än ssk elller amb.sjv.

Novisen

Inlägg av Novisen » 12/5 2005 0:20

Jobbar man i ambulans så måste man enligt mitt sätt att se klara av alla moment som ingår. Idag så funkar det bra och det föreligger inga direkta skillnader mellan sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare. Man tar varannan körning, man har kollegor som är likvärdiga mm. När dagens ambulanssjukvårdare slutar kommer dom att ersättas av ambulanssjukvårdare som visserligen säkert gått en kurs med vettigt innehåll men dom kommer aldrig att få sitta bak med en dålig patient. Erfarenhet är en ovärderlig kunskap som dessa kommer att gå miste om. Enbart sjuksköterskor i förlängningen skulle lösa detta problem tror jag.

Jag tror på läkare i ambulans de gånger de behövs. Att en läkare idag skulle ha fler behandlingsmöjligheter än en narkossköterska stämmer inte. Blir det en dag viktigt med tidig diagnostisering kan läkarkåren komma att bli utplacerad i ambulansen. Men det kräver också helt revolutionerande behandlingsmöjligheter.

//Novisen

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/5 2005 0:41

Novisen: Jag håller helt med ditt inlägg till 1000%!!!! Bra skrivet!!!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/5 2005 9:51

Mycket bra svar Novisen, men erfarenhet är ju något som ingen oavsett yrkeskattegori har vi början på ett arbete. Och om vi tittar tillbaka de 20senaste åren så får vi väl ändå säga att vi har haft en enorm utveckling med revolutionerande behandlingsmöjligheter. Tror inte att man ska säga det kommer aldrig komma in läk i ambulansen för det resonemanget har vi hört liknande innan. Och med tanke på ämnet så skulle man ju slippa allt med delegeringar om man haft en läk i ambulansen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Moderering

Inlägg av Wernvik » 12/5 2005 9:56

Ämnet lämnar tråden. Ni är nu inne och debatterar bemaning i ambulans och inte sjuksköterskans rätt att delegera. Vänligen håll er till ämnet. Vill ni diskutera bemaning så säg till så klipper jag in de inläggen i en egen tråd så får debatten fårtsätta där.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar