Möjlighet till fritidspraktik!
Moderator: Wernvik
-
Framtidsmål
Möjlighet till fritidspraktik!
Hejsan! Vet inte om det här är rätt ställe att skriva på för jag är ny här,men men. Har under dom 3senaste åren varit helt inriktad på att läsa till ambulanssjuksköterska och är nästan fanatisk
. Undrar om ni tror att det finns möjlighet till någon sorts praktis(självklart obetald, är inte ute efter att tjäna pengar) på någon ambulansstation. Är bara 17 men brinner för ambulanssjukvården och har lite erfarenhet sedan en tidigare praktik på en ambulansstation( då jag dock inte fick följa med ut pga min låga ålder). Vill bara få va med o förstå lite mera vad det handlar om och få lite lärdom i modern ambulanssjukvård. Är jätteglad på alla sorters kommentarer av engagerade i ambulanssjukvården sverige. Tack på förhand / Patrik
-
Anonymous
Re: Möjlighet till fritidspraktik!
ser att du vill få möjlighet att praktisera. Läser även att du är fanatiskt inriktad på att läsa till ambulanssjuksköterska. Jag var i liknande knipa som dig på 90 talet. Problemet var att hitta en parktikplats som tog emot mig oförsäkrad. När jag sedan läste 20 veckors i Södertälje blev det lättar då skolan hade försäkring. Men det finns flera väga och jag tycker att du skall tala med en skola som borde kunna hjälpa till. Fördelen med att praktisera är att se alla sidor av yrket. Jag trivdes förvisso men insåg efter några år på ambulansen i Stockholm att det inte var min grej. Nu har jag sadlat om helt och läser konstvetenskap. Varför vill du läsa till ambulanssjuksköterska? Har du inte funderat på att läsa till undersköterska?Framtidsmål skrev:Hejsan! Vet inte om det här är rätt ställe att skriva på för jag är ny här,men men. Har under dom 3senaste åren varit helt inriktad på att läsa till ambulanssjuksköterska och är nästan fanatisk. Undrar om ni tror att det finns möjlighet till någon sorts praktis(självklart obetald, är inte ute efter att tjäna pengar) på någon ambulansstation. Är bara 17 men brinner för ambulanssjukvården och har lite erfarenhet sedan en tidigare praktik på en ambulansstation( då jag dock inte fick följa med ut pga min låga ålder). Vill bara få va med o förstå lite mera vad det handlar om och få lite lärdom i modern ambulanssjukvård. Är jätteglad på alla sorters kommentarer av engagerade i ambulanssjukvården sverige. Tack på förhand / Patrik
HÄLSAR Afrodite
-
Anonymous
-
AuF
Och lägg därtill en vubb utbildning oxå, som redan är ett krav för oerfarna ssk på en del ställen i landet.
Nej, läs till ssk om du är intresserad av amb. jobbet.
Sedan när det gäller praktikplats är ju försäkring problemet. Men jag skulle rekommendera att du började plugga innan du söker, lite kött på benen gör att du kommer få en betydligt mer givande praktiktid.
lycka till !
Nej, läs till ssk om du är intresserad av amb. jobbet.
Sedan när det gäller praktikplats är ju försäkring problemet. Men jag skulle rekommendera att du började plugga innan du söker, lite kött på benen gör att du kommer få en betydligt mer givande praktiktid.
lycka till !
-
Lipton
Patrik: Om du är 17 gissar jag att du snart är klar med ditt första år på gymnasiet? Och om så är läget undrar jag vad du läser för program, om du läser omvårdnad så kan du ju faktiskt ägna ett år åt att läsa 40 veckors påbyggnad om du vill det, men räkna inte med att få jobb på ambulans med den. Däremot har du ju ett stort plus för att jobba som USK på exempelvis akutmottagning, IVA eller någon annan "skojig" avdelning. Om du däremot går något annat program så tycker jag att det vore bättre för dig att direkt läsa till syrra istället för att ägna nästan lika lång tid åt att läsa omvårdnad och PU-amb.
Ett annat alternativ för dig är att göra lumpen som sjukvårdare. Beroende på utbildningsplats så innebär det att du får göra praktik på ambulans och dessutom en jättebra utbildning i akutsjukvård (dock väldigt krigs-kirurgiskt inriktad).
Ett annat alternativ för dig är att göra lumpen som sjukvårdare. Beroende på utbildningsplats så innebär det att du får göra praktik på ambulans och dessutom en jättebra utbildning i akutsjukvård (dock väldigt krigs-kirurgiskt inriktad).
-
Anonymous
Viken människosyn. Att bara sjuksköterska skulle vara det som gäller. Tror du på detta själv? En undersköterska i ambulans tjänar ibland mer och inte tror du att de går ifrån socialstyrelsens krav om att det skall vara en sjuksköterska och en undersköterska. Tror du att människor vill sitta i plugget 120 veckor + 40 veckor för att sedan tjäna de pengar som sjukbilarna erbjuder. Vet du hur många sjuksköterskor skolorna spyr ut. Snacka om övertalighet. För att tjäna på arbetet och ha en väg ut anser nog alla uskor i sjukvården att denna bakgrund är bäst.SSKIAMB skrev:Afrodite: Att råda honom att läsa till usk låter vansinnigt i mina öron. Då blir ju hans chanser att börja på amb minimala. Vill man vara säker på att få jobb inom amb nuförtiden är ssk den enda utb som gäller!!!
-
Anonymous
Inte skall grabben läsa till sjuksköterska. Lipton du vet mycket väl vad detta leder till både i lön och status. Lumpen har jag inte gjort men kan tänka mig att den är en bra merit med tanke på de jobbarkompisar som fått arbete efter detta. Men att du råder honom att läsa 3 år för att sedan få min lön är fel.Lipton skrev:Patrik: Om du är 17 gissar jag att du snart är klar med ditt första år på gymnasiet? Och om så är läget undrar jag vad du läser för program, om du läser omvårdnad så kan du ju faktiskt ägna ett år åt att läsa 40 veckors påbyggnad om du vill det, men räkna inte med att få jobb på ambulans med den. Däremot har du ju ett stort plus för att jobba som USK på exempelvis akutmottagning, IVA eller någon annan "skojig" avdelning. Om du däremot går något annat program så tycker jag att det vore bättre för dig att direkt läsa till syrra istället för att ägna nästan lika lång tid åt att läsa omvårdnad och PU-amb.
-
AuF
Afrodite :
Men snälla, du har ju helt missat poängen här.
Om man vill jobba inom ambulansen så är det en självklarhet att man skall plugga till syrra. Framför allt då läkemedel osv inte länge får ges av amb.sjv. Rätt eller fel, det är en annan historia. Men faktum kvarstår; För att på bästa sätt förbereda dig själv inför ambulansyrket är det enda raka att läsa ssk utbildningen, jobba nåt år på huset i form av Hjärt, HIA, Akut osv, plugga sedan nakos/IVA/amb vubb. På det här sättet kommer du både vara attraktiv på arbetsmarknaden och även få ett kalasjobb.
Att sedan Afrodite helt dömmer ut sskvubbar tyder på en hel del okunskap. Många ambulansstationer kräver redan någon av de aktuella vidarutbildningarna.
Ekonomiskt så kan jag lova att en ny xàd sskvubb eller ssk tjänar en del mer än vad man gör som ny xad ambsjv. Även om pengar är en viktig del av val av yrke och utbildning så anser jag nog att detta inte skall vara den primära anledningen till sina val. Än mer viktigt är att du som ssk lättare får jobb, samt att du har utbildningen till att "vårda" pat.
Med detta menar jag absolut inte att amb.sjv har blivit inkompetenta efter 1 okt. Men de här är tyvärr den tråkiga verkligheten. VIlken man får rätta sin utbildning efter.
Blev lite upprepningar där kanske men
Ha d allt folk och "Framtidsmål": lycka till med studierna så kanske vi syns om några år =)
Men snälla, du har ju helt missat poängen här.
Om man vill jobba inom ambulansen så är det en självklarhet att man skall plugga till syrra. Framför allt då läkemedel osv inte länge får ges av amb.sjv. Rätt eller fel, det är en annan historia. Men faktum kvarstår; För att på bästa sätt förbereda dig själv inför ambulansyrket är det enda raka att läsa ssk utbildningen, jobba nåt år på huset i form av Hjärt, HIA, Akut osv, plugga sedan nakos/IVA/amb vubb. På det här sättet kommer du både vara attraktiv på arbetsmarknaden och även få ett kalasjobb.
Att sedan Afrodite helt dömmer ut sskvubbar tyder på en hel del okunskap. Många ambulansstationer kräver redan någon av de aktuella vidarutbildningarna.
Ekonomiskt så kan jag lova att en ny xàd sskvubb eller ssk tjänar en del mer än vad man gör som ny xad ambsjv. Även om pengar är en viktig del av val av yrke och utbildning så anser jag nog att detta inte skall vara den primära anledningen till sina val. Än mer viktigt är att du som ssk lättare får jobb, samt att du har utbildningen till att "vårda" pat.
Med detta menar jag absolut inte att amb.sjv har blivit inkompetenta efter 1 okt. Men de här är tyvärr den tråkiga verkligheten. VIlken man får rätta sin utbildning efter.
Blev lite upprepningar där kanske men
Ha d allt folk och "Framtidsmål": lycka till med studierna så kanske vi syns om några år =)
-
Lipton
Afrodite: Såvida "grabben" inte läser omvårdnad på gymnasiet så är tyvärr (enligt en del) den bistra verkligheten så att den snabbaste vägen att få jobb i en ambulans är att läsa sjuksköterskeprogrammet, det tar tre år. Att läsa in omvårdnad tar 1,5 och PUn tar 1 år. Eftersom alla PUar börjar på HT så blir det ett halvårs dötid efter gymnasiet och på så vis är båda vägarna lika snabba, men utan tvekan så är det ju bättre att ha en högskoleutbildning i ryggen efter dessa tre år (allt jag i alla fall fick efter mina fem års gymnasiestudier var studieskulder).
Om vi däremot pratar ett språk som du uppenbarligen förstår, pengar! Så är det ju så att båda utnbildningarna tar bevisligen lika lång tid efter gymnasiet. Båda ger, enligt dig själv i flera inlägg samma lön och arbetsuppgifter. Den ena ger dock en stor möjlighet till olika vidareutbildnignar vilket i slutändan ger högre lön. Den ena ger möjlighet till en vidare spridning av arbetsplatser (finns mig veterligen inga USKor inom företagshälsovård). Den ena ger dessutom en tredje vinning i plånboken, när man avslutat den skriver Centrala Studiestörs Nämnden av en del av de eventuella lån man redan har från gymnasiala studier.
Det ultimata som jag ser det vore dock att under något av åren på högskolan samtidigt kunna läsa PUn, då kan man ju även få vicka lite samtidigt som man pluggar (vilket självklart också det är positivt för plånboken).
Om vi däremot pratar ett språk som du uppenbarligen förstår, pengar! Så är det ju så att båda utnbildningarna tar bevisligen lika lång tid efter gymnasiet. Båda ger, enligt dig själv i flera inlägg samma lön och arbetsuppgifter. Den ena ger dock en stor möjlighet till olika vidareutbildnignar vilket i slutändan ger högre lön. Den ena ger möjlighet till en vidare spridning av arbetsplatser (finns mig veterligen inga USKor inom företagshälsovård). Den ena ger dessutom en tredje vinning i plånboken, när man avslutat den skriver Centrala Studiestörs Nämnden av en del av de eventuella lån man redan har från gymnasiala studier.
Det ultimata som jag ser det vore dock att under något av åren på högskolan samtidigt kunna läsa PUn, då kan man ju även få vicka lite samtidigt som man pluggar (vilket självklart också det är positivt för plånboken).
-
Anonymous
-
Sjuksköterskan
Afrodite: Om ditt synsätt speglar andra amb.sjv. är det inte så konstigt att ni inte får fortsätta ge lm. Ssk är framtiden i ambulansen, lönen kanske inte återspeglar studieskulderna men som amb.sjv får man förmodligen ingen fast anställning alls - tryggt? Hur kul är det dessutom att bara få bära och köra? Stimulerande? Sluta lura grabben nu och möt framtiden...
-
Anonymous
skojar du med mig. det kan jag vara helt på det klara med iaf. Den lön en sjuksköterska idag har ligger på samma nivå som en ambulanssjukvårdare. Fast anställning vet jag flera som får och jag har själv lämnat en sådan på falken. Det är du som luras genom att få någon att tro på en helt ryggradslös utbildning som inte ger annat en studieskulder. Vet du hur många sjuksköterskor det finns i vårt avlånga land. Ta reda på fakta innan du ger dig på människor. Du får rätta dig efter verkligheten.Sjuksköterskan skrev:Afrodite: Om ditt synsätt speglar andra amb.sjv. är det inte så konstigt att ni inte får fortsätta ge lm. Ssk är framtiden i ambulansen, lönen kanske inte återspeglar studieskulderna men som amb.sjv får man förmodligen ingen fast anställning alls - tryggt? Hur kul är det dessutom att bara få bära och köra? Stimulerande? Sluta lura grabben nu och möt framtiden...
-
Anonymous
En värld fri från vårdförbundsförblindade sjuksköterskor som inte vågar tala ut om verkligheten. Klart att grabben skall läsa underskötare och 20 veckors "tydligen 40 veckor nu". Fakta borde du själv kolla upp. På samma gång kan du kolla löneläget för Stockholms län. Så jag kan nog med ganska bra argisar yttra mig om detta då jag varit i verkligheten och forfarande kör på timmar vid behov. Socialstyrelsen är inte i din värld utan har tydligt sagt sitt. Att det sedan finns ambulans vanabeen som arbetar för underlöner är en verklighet. bemöt kritiken med fakta istället för falska lögner om en verklighet som få av oss känner igen.SSKIAMB skrev:Afrodite: I vilken värld lever du??? Om du jobbat inom verksamheten tvivlar jag starkt på att det var före sekelskiftet... Kanske skulle ta att kolla upp lite fakta om nutidens anställningskrav mm. innan du yttrar dig i frågan?
-
Anonymous
högskolan till vilken nytta när han inte kommer få betalt för det. bättre att läsa en kortare utbildning och få samma pengar eller mer. sjuksköterska är inte längre ett yrke med få utvalda personer utan en massproducerande gigantisk fabrik för idialister och mytfulla drömmare. vidarutbildning ger inte mycket mer i lön vilket jag inte fattar vad du fått ifrån. Pengar är inte allt men inte skall man vilseleda medmänniskor till att kasta bort tre år om det inte kommer synas i börsen. Läs Dr. Deepak Chopras synpunkter om empati och lön. Låt grabben träffa oss som arbetar och ställa frågor. Hur många läser till syrra av oss som varit aktiva utom de som fått betalt från arbetsgivaren.Lipton skrev:Afrodite: Såvida "grabben" inte läser omvårdnad på gymnasiet så är tyvärr (enligt en del) den bistra verkligheten så att den snabbaste vägen att få jobb i en ambulans är att läsa sjuksköterskeprogrammet, det tar tre år. Att läsa in omvårdnad tar 1,5 och PUn tar 1 år. Eftersom alla PUar börjar på HT så blir det ett halvårs dötid efter gymnasiet och på så vis är båda vägarna lika snabba, men utan tvekan så är det ju bättre att ha en högskoleutbildning i ryggen efter dessa tre år (allt jag i alla fall fick efter mina fem års gymnasiestudier var studieskulder).
-
Sjuksköterskan
Afrodite: Sann humor att läsa dina inlägg. Den klassiska bilden av en ambsjv. som ej vill skaffa sig en utb. utan bara tuta och köra besannas! Förstår att du slutade, kan ej vara kul att stå lägst i rang och sakna både relevant medicinsk kunskap och befogenheter. Och du: Löneskillnaden är numera kraftig! En amb VUB SSK tjänar idag uppemot 30 000 inklusive OB i stockholm.