SSK-utbildningen är kass

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

SSK-utbildningen är kass

Inlägg av Anonymous » 1/4 2005 14:53

Vad är det för gamla uttorkade fossiler som lagt upp kursplanen för sköterskeutbildningen?? 110 år gamla kärringar som borde remiteras till Antikrundan för bedömning!
Inte konstigt att folk inte kan nåt när dom är klara.
Visst ,vissa ämnen helt ok , men det får inte bli merparten flummeri .
Konstigt att folk hoppar av? Ta bort flummkurserna(hjärntvättt) så kan utbildningen kortas av till 1.5 år istället. :twisted:

Furix

Inlägg av Furix » 1/4 2005 17:42

Bitter?

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: sskutbildningen är kass!

Inlägg av AMBASS » 1/4 2005 20:27

syjunta skrev:Vad är det för gamla uttorkade fossiler som lagt upp kursplanen för sköterskeutbildningen?? 110 år gamla kärringar som borde remiteras till Antikrundan för bedömning!
Konstigt att folk hoppar av? Ta bort flummkurserna(hjärntvättt) så kan utbildningen kortas av till 1.5 år istället. :twisted:
Cheers Syjunta!

Det skulle vara intressant att få vetskap av vilken skola som givit dig denna upplevelse. Jag tror nämligen att det skiljer sig åt i ganska stor utsträckning mellan de olika läroverken. Jag kan dock instämma i att tiden skulle kunna förkortas till 1,5 - 2 år. Jag kan inte erinra mig exakt år men ssk utbildningen var tidigare 80p (ännu in på 90 talet). Vad anser du vara flumkurser?

Tyvärr är det väl så att vissa ssk utbildningar inte alla gånger tilltalar alla i samma omfattning. Personligen anser jag att det råder mycket stora skillnader mellan de olika skolorna.

När det gäller "antikrundan" så får vi inte heller glömma att dessa s.k. "kärringar" ofta besitter värdefull kunskap vilken jag vill råda dig att vara ödmjuk inför.

//AMBASS
Blood Will Tell

Anonymous

Re: sskutbildningen är kass!

Inlägg av Anonymous » 5/4 2005 11:22

syjunta skrev:Vad är det för gamla uttorkade fossiler som lagt upp kursplanen för sköterskeutbildningen?? 110 år gamla kärringar som borde remiteras till Antikrundan för bedömning!

Hehehe....förstår verkligen vad du menar!

Ssk-utbildningen startar med vårdens idéhistoria och de olika omvårdnadsteorierna. Vidare behandlas Florence Nightingale och den finska gurun Katie Eriksson osv osv!!!!

Nu när omvårdnad har blivit en vetenskaplig gren måste studenterna läsa vetenskaplig metodik, något som många tycker är urtråkigt!

Håll huvudet kallt. 6 terminer går fort och roliga ämnen som bl.a akutsjukvård kommer lite senare i utbildningen.

Lycka till

Askerladden

AuF

Inlägg av AuF » 5/4 2005 12:28

Kan förstå att ni tycker mycket i ssk-utbildningen är tråkigt och man kan tycka att mycket är rent flumm, är inte sen att hålla med er i stort.

Men nåt som vi "akut-intresserade" ofta glömmer är att ssk-utbildningen inte någon förberedande utbildning för ambulans eller akutsjukvård i stort, utan är snarare en grundutbildning för vidare studier. Och även om jag har svårt att förstå det :wink: så finns det faktist folk som inte trivs i akutsjukvården utan hellre söker sig till distrikt,avdelningar, äldreomsorgen osv...

Men som tidigare sakts, 6 terminer går fort, och kan lova dig att det finns en hel del i ssk-utbildnigen som faktist är kul och mycke nyttigt.

Plugga på =)

Anonymous

forma

Inlägg av Anonymous » 6/4 2005 9:55

kvaliten på utbildningen är för det mesta mycket god, visst vissa kurser är bättre/roligare än andra men kunskap är inte alltid roligt och ibland måste man bita i det sura äpplet. Fråga vilken ssk som helst på vilken avdelning som helst så har man synpunkter. Mycket beror på eget intresse, tidigare erfarneheter, livssyn, mål och visioner. sen det viktigaste, det blir vad man gör det till.....Börja en kurs med öppet sinne och tänk positivt, all kunskap är bra kunskap och ökar allmänbildningan och vem vet vad man har användning för i framtiden? Ssk utb i Sverige är internationellt sätt god och de flesta studenter klarar sig mycket bra när man sen börjar jobba. Se till att ni få intressanta praktikplatser och hänger med på så mycket som möjligt när ni studerar. Det är inte bara skolans ansvar, som student måste man också forma utbildningen mot sina framtida mål.

Anonymous

erfarenhet från sjukvård?

Inlägg av Anonymous » 8/4 2005 10:11

Har en fundering.........Hur vanligt/många har pluggat till ssk från ambsjukv och sedan aldrig jobbat som ssk inom den "vanliga" sjukvården och därmed kanske inte hunnit förstått vilket ansvar man har fått genom sin nya yrkesroll/yrkestitel?

Vilka problem kan detta innebära? Ska man kräva att man har erfarenhet från slutenvården även om man varit usk/ambsjukv?

AuF

Inlägg av AuF » 8/4 2005 15:13

Suppen:Satt och tänkte på samma sak själv faktist. I och med att amb,vubben verkar gå ifrån sitt krav om 6-12månaders erferenhet som ssk, öppnas ju dörren för nya ssk som aldrig jobbat på sjukhuset söka sig direkt vidare. Bra eller dåligt ?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/4 2005 17:26

Tja, vad ska man säga?
Äldre och erfarna sjuksköterskor menar att man har bäst nytta av att jobba några år inom sjukhusen innan man går över till prehospital sjukvård, medan nyutexaminerade menar att man kan gå direkt till samma verksamhet. Visst, inget är fel i sig.

För att få igång diskussionen kan jag berätta att jag har jobbat som narkossjuksköt i 3 år, alltså inne på klinik.
Nu ska jag övergå till prehospital sjukvård och tror själv att jag är "bra rustad" till att klara uppgiften som vårdare.
När det gäller en nyutexaminerad narkossjuksköt så tror jag inte att han eller hon kan ställa med samma medicinsk kompetens....

Att hålla fri luftväg, intubera, handha potenta läkemedel mm kräver erfarenhet och träning, inte enbart ett examensbevis!

Askerladden som inte menar att trampa på någons ömma tår :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/4 2005 18:56

Självklart har man väl nytta av att skaffa sig erfarenheter innan man sätter sig i en situation som man bara har sig själv till hjälp att reda ut. Att det sedan ser statistiskt bättre ut med mindre arbetslösa bara för att man inte kräver någon arbetslivserfarenhet innan VUB är ju som det är. Det problemet får man ju helt enkelt ta hänsyn till vid anställningen, dessutom är det ju så att människor lär sig olika fort.
Ett års arbetslivserfarenhet från exempelvis akutmott kan ju skilja gigantiskt beroende på var i landet man jobbat och hur hårt belastningen på intaget varit.

Novisen

Inlägg av Novisen » 8/4 2005 22:51

Askerladen! Du trampar ingen på tårna. Ska man vara narkossköterska i ambulans så måste man ha erfarenhet från narkosen. Vidare tror jag att det är kunskap som måste underhållas. Om du inte jobbar med din specialitet så har du tappat de flesta kunskaperna efter några år. Vidare kommer aldrig din ambulansläkare att ge dig några delegationer om du inte har erfarenhet av narkosjobbet(intubering, induktionsmedel, mm).

Några års erfarenhet från slutenvården, några år på ambulans, anestesiutbildningen, några år på anestesin, därefter rotationstjänst anestesi - ambulans så är man nog ganska nära sanningen om vad som är den bästa utbildningen. Sen kommer ju en annan viktig sak in i bilden - lämplighet och fallenhet för jobbet/jobben.

Sjuksköterskeutbildningen är en utbildning i omvårdnad. Vill man läsa mer kvantitativt så är nog läkarutbildningen som gäller. Teknisk färdighet, läkemedel, sjukdomar är det som är lättast att skaffa kunskap i. Många verkar tro att de ska vara några småläkare då de är färdiga. Hela yrkeskarriären är ett kunskapssökande. Förstår man inte grunderna, autonomi, att göra gott, inte skada och rättvisa och inte lyckas reda ut sina egna rädslor så blir man ingen bra sjuksköterska och man börjar följaktingen gömma sig bakom det som man i första läget beskyller utbildningen innehålla för lite av. Eftersom jag är färdig sjuksköterska så hoppas jag att utbildningen blir 4-årig så att alla får möjlighet att skriva D-uppsatsen. Tror att det skulle kunna ge en ny dimension till utbildningen :lol:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/4 2005 10:32

4-årig sjuksköterskeutbildning? Den är ju 4 år idag om du väljer att läsa en vidareutbildning. Och sen kan du ju skriva D-uppsatsen ändå och få en magisterexamen :D

Stå på och lycka till vidare!

Askerladden

Novisen

Inlägg av Novisen » 9/4 2005 22:02

Sa jag 4-årig. Jag menar självklart 5-årig...... :lol:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/10 2005 11:25

Jag tvivlar inte ett dugg på att omvårdnadsteoretikerna besatt/besitter en enorm och värdefull kunskap. Men jag känner att det finns ett stort dilemma. Exemplet Katie Eriksson som bokstavligen dränkt sina omsorgsmodeller i kristna värderingar. Min fråga är: Varför ska man utöva omvårdnad ur ett kristet perspektiv?? Framförallt i det mångkulturella samhälle vi numera lever i. Det förespråkas att man ska anpassa vården till patienten och ge vård utifrån patienperspektiv osv.
Det blir dock problem om man ska leka prao-jesus i mötet med en troende muslim. Vems tro ska man förneka? Sin egen eller patientens?

manne

Re: erfarenhet från sjukvård?

Inlägg av manne » 26/10 2005 14:44

suppen skrev:Har en fundering.........Hur vanligt/många har pluggat till ssk från ambsjukv och sedan aldrig jobbat som ssk inom den "vanliga" sjukvården och därmed kanske inte hunnit förstått vilket ansvar man har fått genom sin nya yrkesroll/yrkestitel?
?
Kan du precisera "ansvar" som skiljer sig mot det egenansvar alla inom sjukvården har?

Skriv svar