Efter 2005.10.01
Moderator: Wernvik
Eugenia: Läs lite nogrannare nu. Det är en avsevärd skillnad på "vid behovsordination", "generell ordination". Generell delegation som du surrar om har inget med de två föregående att göra.
Vid behovsordination återfinns i en patientbunden ordinationshandling och personalen kan ge lm vid föreskriven indikation.
Generell ordination är en förteckning av preparat med dess indikationer och kontraindikationer samt vilken styrka och mängd som skall ges. Här är det alltså upp till personalen att avgöra om det är lämpligt att ge en godtycklig pat. preparatet. En avsevärd skillnad och kräver därmed också lite mer medicinsk skolning...
Ambulansläk. förlorar till hösten möjligheten att ställa generella ordinationer till icke legitimerad personal. Som jag ser det finns det inga kryphål, varför inte höja sin kompetens istället?
Vid behovsordination återfinns i en patientbunden ordinationshandling och personalen kan ge lm vid föreskriven indikation.
Generell ordination är en förteckning av preparat med dess indikationer och kontraindikationer samt vilken styrka och mängd som skall ges. Här är det alltså upp till personalen att avgöra om det är lämpligt att ge en godtycklig pat. preparatet. En avsevärd skillnad och kräver därmed också lite mer medicinsk skolning...
Ambulansläk. förlorar till hösten möjligheten att ställa generella ordinationer till icke legitimerad personal. Som jag ser det finns det inga kryphål, varför inte höja sin kompetens istället?
Ber att få berätta att jag inte finns i verksamheten. Dock anser jag efter flera år som arbetstagare, arbetsgivare och fackligt förtroendevald att det inte finns någon text som nekar läkare att delegera. Har aldrig nämnt generell ordination utan delegering, där det ingenstans står vilka arbetsuppgifter som får delegeras. Hänvisa gärna till den text där det står motsatsen, istället för att käfta emot, oavsett vem som svarar.Sjuksköterskan skrev:Eugenia: Läs lite nogrannare nu. Det är en avsevärd skillnad på "vid behovsordination", "generell ordination". Generell delegation som du surrar om har inget med de två föregående att göra.
Saxat från SOSFS 1997:14 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna rådeugenia skrev: Ber att få berätta att jag inte finns i verksamheten. Dock anser jag efter flera år som arbetstagare, arbetsgivare och fackligt förtroendevald att det inte finns någon text som nekar läkare att delegera. Har aldrig nämnt generell ordination utan delegering, där det ingenstans står vilka arbetsuppgifter som får delegeras. Hänvisa gärna till den text där det står motsatsen, istället för att käfta emot, oavsett vem som svarar.
Delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och tandvård:
Jag tolkar detta som att man heller inte kan skriva en delegering gällande patienter i allmänna termer. Alltså fungerar det exempelvis inte att läkemdelet X får ges till patienter med bröstsmärtor.Den arbetsuppgift som skall delegeras skall vara klart definierad.
Kommentar: En arbetsuppgift som delegeras får inte beskrivas i allmänna termer såsom t.ex. "injektioner" eller "omvårdnadsuppgifter". I stället måste tydligt anges vilken eller vilka uppgifter som delegeringen avser samt under vilka förutsättningar denna delegering skall gälla.
Att däremot läkemedlet X skall ges i Y mängd till patienten Z klockslagen A,B ohc C av USKan Q tycker jag verkar vara mera tydligt definierat.
Detta innebär ju i praktiken att läkare inte kan delegera amb.sjv. att ge läkemedel eftersom läkaren omöjligt kan veta vilken patient behovet kommer gälla eller vilket läkemedel osv.
Du kanske kan visa någon text som du tolkar annorulunda?
Jag tycker att 1 amb.sjv och 1 ssk i varje bil amb.sjv sköter ledningsfunktionen med Sos Akutmott, övriga amb som kommer till skadeplats, vid större händelser samt fortlöpand info mot Sos och akutmott, sedan tycker jag att det kanske vare ett bra sätt att börja som amb.sjv med tanke på att är man ny så kanske man vill känna sig för innan man vidarutb sig till ssk. somsagt det är ett stort ansvar man har som ssk...
Lipton, jag har läst de citat du hänvisat till.
Dock känner jag att det öppnar för tolkningar, kanske inte så mycket för ambulanssjukvården där det tydligt framgår i den specifika författningssamlingen.
Men generellt för övrig sjukvård känner jag att det finns frågetecken och det är väl lite dit jag vill få diskussionen att SoS tar bort läkemedel för en kategori medan delgeringsförfarandet finns kvar och kan tolkas på flera olika sätt.
Jag tycker det skulle vara kul att få ett praxisfall för att se hur det skall tolkas och framför allt vem som äger tolkningsrätten; SoS som skrivit författningssamlingen eller den som agerar annorlunda utifrån sin tolkning.
Dock känner jag att det öppnar för tolkningar, kanske inte så mycket för ambulanssjukvården där det tydligt framgår i den specifika författningssamlingen.
Men generellt för övrig sjukvård känner jag att det finns frågetecken och det är väl lite dit jag vill få diskussionen att SoS tar bort läkemedel för en kategori medan delgeringsförfarandet finns kvar och kan tolkas på flera olika sätt.
Jag tycker det skulle vara kul att få ett praxisfall för att se hur det skall tolkas och framför allt vem som äger tolkningsrätten; SoS som skrivit författningssamlingen eller den som agerar annorlunda utifrån sin tolkning.
Här kan man läsa vilka som har rätten att iordningsställa och administrera läkemedel (f.f.a. läkare, tandläkare och ssk). Ovanstående paragraf är kryphålet för icke legitimerad personal i kommunen. (Läs första raden: "inom annan hälso- och sjukvård än sluten vård...". Men det är ju i stort vad lipton redan talat om. Vad är det som är så svårbegripligt? Spelar ingen roll nu vad som står i författningen om delegeringar då det är denna författning som styr läkemdelshantering inom H&S.SOSFS 2001:17 kap 4.
3 § Inom annan hälso- och sjukvård än sluten vård får delegering av iordningställande eller administrering av läkemedel göras under de förutsättningar som anges i andra och tredje styckena.
Verksamhetschefen svarar för att besluten om delegeringar är förenliga med säkerheten för patienterna. I detta ansvar ingår att besluta huruvida iordningställande eller administrering av läkemedel får delegeras eller om vissa begränsningar skall finnas.
En sjuksköterska får genom delegering överlåta åt en annan befattningshavare att iordningställa eller administrera läkemedel under förutsättning att det är förenligt med en god och säker vård av patienten.
ledare?
Konflikter uppstår mellan människor inte mellan folk med olika utbildningsbakgrund. Och att socialstyrelsen skulle förorda ovanstående påstående har jag aldrig hört och det är för mig ett otänkbart resonemang med tanke på utvecklingen. Faktum kvarstår att en ambssk kan ersätta en ambsjukv men inte tvärtom. Hur ofta behöver man vara sjukvårdsledare? Bråkade ambulanssjukvårdarna med varandra tidigare??? Va båda sjukvårdsledare förut??? Varför skulle ssk bråka? det gör man inte på sjukhuset (inte mer än på andra arbetsplatser). Arbetstuppgifterna är ju lika nu som då fast personalen får högra kompetens och större befogenheter. Dessutom läser ssk arbetsledning, dock inte med fokus på olyckor men det gör man på ambssk VUB. Och att lära sig sådana saker går bra mycket fortare än att läsa in en ssk examen med allt vad det innebär. Själv tycker jag det är roligare och mer lärorikt att jobba med en VUB ssk som är mer erfaren än jag (trots att jag jobbat länge). Därmed inte sagt att det är tråkigt att åka med ambsjukv kolleger som är trevliga, duktiga och intresserade, men får man välja........jag är bara ärlig.Sjuksköterskan skrev:Lasse skrev:Det går går inte utmärkt att åka 2 ssk i en bil. Det uppstår redan konflikter hos oss. Dessutom klarar ingen att både vara sjukvårdsledare och medicinskt ansvarig samtidigt. Till och med socialstyrelsen undrar varför det ska vara 2 ssk i en bil när en borde vara kompetent nog för att klara medicinbiten. Sjukvårdaren fixar allt annat. Vilket kan vara en värre uppgift.
Re: stora olyckor
som ett svar på Liptons påstående : om att det ska komma fler ambulanser och därmed fler ssk. På glesbyggden så finns det kanske bara en ambulans, nästa bil kan var hur långt bort som helst, vad gör man då? Största delen av Sverige är glesbyggd. Dessutom får brandmännen i många län inte köra ambulanserna då de saknar utbildning bra eller dåligt?
Re: stora olyckor
suppen: Jag har läst igenom alla inlägg jag skrivit i denna tråd och förstår ärligt talat inte vad du syftar på. Har jag sagt något i någon annan tråd eller är jag helt väck i huvudet idag?
Du får gärna utveckla vad du menar!
//Lipton *morgonmänniskan*

Du får gärna utveckla vad du menar!
//Lipton *morgonmänniskan*