Arbetsmöjligheter i oroliga delar av världen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Arbetsmöjligheter i oroliga delar av världen!

Inlägg av AMBASS » 23/3 2004 14:47

Det händer mycket tråkigheter i vår värld. Beredskapsnivån höjs och även de privata arenorna har insett hur viktigt det är att upprätthålla en god prehospital beredskap. Jag talade igår med en god vän som arbetar med skydd- och säkerhet i utlandet. Enligt honom så finns det ett skriande behov av allehanda medicinsk personal för olika typer av uppdrag runt om i världen. Att besitta goda akutmedicinska kunskaper är således en stor merit om man vill söka äventyret i Irak eller Haiti för att ta några exempel. Jag har även sett att det blir fler och fler företag som arbetar med olika typer av sjukvårdsutbildningar. 2001 var jag själv på en kurs i ”Vildmarksmedicin” som anordnades Crossing Lattitudes & Wilderness Medicine Institut vilken höll mycket god kvalité. Tydligen ställer många privata företag som arbetar med utomhusaktiviteter och känsliga uppdrag ofta krav på kunskaper i akutsjukvård.

Jag läste även på Storbritanniens arbetsförmedlings officiella hemsida att det finns företag som söker ”Medics” till olika resturanter och nöjeslokaler. Detta för att garantera sina anställda och sina kunder en ”First Responer” när olyckan väl är framme. Tänk den dag när vi på Åhléns city får se sjukvårdare utrustade med akutväska på patrull, redo att hjälpa till vid olycksfall. Eller sjukvårdsteam placerade på Arlanda flygplats.

Visionen är mer sjukvård åt folket….
Blood Will Tell

Anonymous

Re: Arbetsmöjligheter i oroliga delar av världen!

Inlägg av Anonymous » 23/3 2004 15:27

AMBASS skrev: Jag läste även på Storbritanniens arbetsförmedlings officiella hemsida att det finns företag som söker ”Medics” till olika resturanter och nöjeslokaler. Detta för att garantera sina anställda och sina kunder en ”First Responer” när olyckan väl är framme. Tänk den dag när vi på Åhléns city får se sjukvårdare utrustade med akutväska på patrull, redo att hjälpa till vid olycksfall. Eller sjukvårdsteam placerade på Arlanda flygplats.

Visionen är mer sjukvård åt folket….
Perfekt!! Jag tar gärna en plats på Grands eller nåt med egen lya. Man lär väl få rädda livet på en magsjuka och en fylla vart 5e år... :mrgreen:

Användarvisningsbild
ambus
Moderator

Det finns redan på Arlanda sedan 1990....

Inlägg av ambus » 10/4 2004 19:06

Det finns utbildad personal på Arlanda flygplats med defibrillatorer i varje "PIR" så det är väl ingen nyhet egentligen, frågan är bara vilken kostandsnivå och service man vill ha? :wink:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 13/4 2004 20:06

Skillnaden är att personalen på Arlanda inte alla gånger är där när olyckan är framme. Att placera ut Deffar (ca 100 st) på Arlanda skulle kunna vara en bra investering för att rädda liv. Idag finns det mycket fina och användarvänliga deffar.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator

100?

Inlägg av ambus » 14/4 2004 0:53

Var har Ni fått det ifrån att det handlar om 100 deffar??? :o
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 14/4 2004 10:28

AMBASS skrev:Skillnaden är att personalen på Arlanda inte alla gånger är där när olyckan är framme. Att placera ut Deffar (ca 100 st) på Arlanda skulle kunna vara en bra investering för att rädda liv. Idag finns det mycket fina och användarvänliga deffar.

//BE SAFE

Man kanske skulle titta på hur många det är som får hjärtstopp på Arlanda innan man börjar resonera....
Själv tycker jag det borde finnas en på Arlanda o resten (99 st)
ute på alla våra motionsspår o sportanläggningar runt om i sverige.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Deffar

Inlägg av Wernvik » 14/4 2004 13:56

Jag anser att det borde finnas deffar på samtliga idrottsanläggningar i Sverige. Men även varuhus av lite storlek skulle kunna ha det. isatan kan göras långa. Men samtidigt är det viktigt att upplysa folk om dom och kanske lite om hur dom fungerar annars riskerar man att folk inte vågar använda dom pga. att dom inte vet hur dom fungerar och då har man ju ändå ingen nytta av dom.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

SOS112

IVPA oförenligt med Kommunallagen

Inlägg av SOS112 » 16/4 2004 11:26

anders skrev:Det finns ju komunal räddningstjänst på arlanda (för info se http://www.sigtuna.se/main/index.asp ) så varför inte låta sem åka på IVPA till terminalerna? Då behöver man bara köpa in 2-3 st deffar istället för ca 100.
Enligt Regeringsrättens dom att det inte är förenligt med Kommunallagen att RTJ bedriver ambulansjukvård, vilket gör att det även är olagligt för räddningstjänsten att utföra IVPA.

Nu är det dock så att Finansdepartementet skall ha skrivit ett PM som idag bör vara klart för remissbehandling där målet är att Regeringen efter sommaren föreslår en lagändring som träder i kraft vid årsskiftet, vilket möjligör fortsatt verksamhet inom dessa områden för RTJ.

/Patrik

Användarvisningsbild
AMBASS

Fler DEFFAR & Fler AMBULANSER

Inlägg av AMBASS » 20/4 2004 23:27

Det kan aldrig bli för mycket av sjukvård och beredskap! Det kan nog vara svårt att få en rättvis bild om hur värdefullt det är att "Deffa" i tid! Jag tror att det inte är själva antalet som är viktigt i sig utan att öka användandet av den vanliga människan. Vi försvårar gärna detta fast det egentligen är enkelt att "FÖRSÖKA" rädda liv.
Blood Will Tell

Skriv svar