Certifiering för Prehospital sjukvård

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Patientens vän

Brist på kunskap?

Inlägg av Patientens vän » 23/3 2004 7:00

Men snälla nån... Inte skall en akut hjärtinfarkt tillåtas gå på toaletten. Inga sådana ansträngningar prehospitalt, eller vad har Du fått lära Dej?
Det kan slå ihjäl patienten. :evil:
Låter ännu dummare än att låta en akut hjärtinfarktpatient själv gå till båren. Men det förekommer väl ändå inte längre? :oops:
Bäcken/flaska är det som gäller för en kissnödig akut hjärtinfarktpatient. Men Du har ju rätt i att den informationen naturligtvis skall framföras på ett hyfsat vis. :?

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Säkerhet

Inlägg av AMBASS » 23/3 2004 8:42

Jon skrev:Anledningen till att jag ser fördelan med att rekrytera ssk till amb är att en ssk kan användas i alla positioner i organisationen. Vilket gör den flexibel och inte såsårbar vid ex sjukdomar, stora olyckor m.m där man måste splittra besättningar. Dessutom kan två jämnbördiga (med liknande kompetens & ansvar) kontrollera varandras arbete och därmed öka patientsäkerheten. Som ssk åker jag dit på saker som ambsjukv gör fel, och vem vill jobba med den pressen hela dagarna? Detta kommer att bli ett problem. Man skall ställa krav på att anställa ssk med erfarenhet och då från akutsjukvården. Dessutom skall alla andra krav också uppfyllas (fys, m.m.)
Varför pratar man bara om erfarna ambsjukv men inte ssk? Luktar många gånger fördomar mot ssk. Varför ha två yrkeskategorier? Tänk om vi hade två sorters poliser i polisbilarna? Exemplen kan göras många.
Låt oss skapa en kår där alla vet att ska jag jobba inom ambulansen så skall jag gå EN utbildningsväg inte två, tre eller fyra olika alternativ att välja på. Detta är det enda sättet att garantera lika vård för alla, så är det inte idag........
Jag tror inte det rör sig om fördomar mot SSK utan helt enkelt en strävan efter bättre patientsäkerhet samt ett mer humant arbetsklimat. Jag tror de flesta inom Prehospvården idag ser fördelarna med ökad medicinsk kompetens. Frågan är dock om det endast är SSK utbildningen som kan leverera denna kunskap.
Blood Will Tell

Anonymous

Ambsjukv bäst på bemötande?

Inlägg av Anonymous » 23/3 2004 10:05

Om Du har träffat /hört om en ssk som gjorde ett dåligt bemötande mot en patienet så är alla ssk likadana??? skapliga fördomar, kanske är det en mycket kompetent ssk som gjorde en korrekt bedömning det kan jag inte bedömma då jag saknar alla fakta. Det handlar ens personlighet och inte om vilken utbildning man har vid socialkompetens. Jag har hört kolleger berätta om ambulanssjukvårdare (även varit med omsjälv) som har gjort generalfel i bedömningar av sjukdomstillstånd och har ett bemötande mot anhöriga och patinenter som är under all kritik. Skulle man räkna upp alla de tillfällena då då tar det tid. Kanske har man jobbat för länge och känner att man inte klarar av de krav som ställs på en och då reagerar man med att lägga till med en tuff attityd. Social dåligt bemötande är den vanligaste orsaken till anmälningar inom sjukvården, oavsett vilken yrkeskategori man tillhör.
Har själv varit deltidare så jag vet att alla brandmän går samma utbildning på Räddningsverket (skiljer dock på ex hel & deltid) sen finns det mästare, förman, ingenjör och andra befattningar. Men man både kör och rökdyker m.m. Vissa kör dock mer än andra eftersom "pondusen" har växt ut för mycket i färdrikningen.
Vad gäller om ssk är lämplig eller ej så ger det den bästa grunden att bygga vidare på. Sedan skall man ha erfarenhet och därefter en ambulans/narkos VUB på 40p. Man väljer inte amb yrket om man inte är intresserad. Intresse är det viktigaste då man lättare tar åt sig kunskaper som är relevanta för yrket.
Om det är bättre med två ambsjukv i ambulansen så får jag bara hoppas att inte du får en allergiskreaktipon efter 2005 då räcker det inte bara med syrgas.........Akutbilarna är på väg bort ur organisationerna då de är dyra och ssk finns i vanliga ambulanserna. Vad är det som säger att en akutbil är ledig just när du får din allergiska reaktion?????

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

SSK Vs Amb Sjv

Inlägg av Wernvik » 23/3 2004 12:29

Visst finns det SSK som inte platsar i ambulans. Men det finns även Amb Sjv som inte heller passa där. Tror inte att den ena gruppen är mer "passande" i prehospital sjukvård än den andra. Det handlar om personlig mognad och uppfattningar. Dåligt uppträdande kan inte skyllas på utbildningsgrad!

Jag har sagt det innan och jag säger det igen: Även om de generella direktiven för Amb Sjv försvinner så utesluter inte det att dom vårdar patienter. Visst, det begränsar vilka man kan vårda men det tar inte bort dom helt!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Gäst

Inlägg av Gäst » 23/3 2004 13:36

Jon skrev:jämnbördiga (med liknande kompetens & ansvar) kontrollera varandras arbete och därmed öka patientsäkerheten. Som ssk åker jag dit på saker som ambsjukv gör fel, och vem vill jobba med den pressen hela dagarna? Detta kommer att bli ett problem. .
Man är defenitivt inte säker i sin roll om man känner så .
Och enligt Soc.styrelsen har nu alla ssk i ambulans det medicinska ansvaret. Det betyder att du ser till att pat får behandling så gott det går och även att inte felmedicinering uppstår. Gör du fel där ryker ditt diplom från högskolan. Och även i vissa fall ambsjukvårdarens anställning....
För övrigt ansvarar ni båda lika mycket över patienten när ni är i bilen.
Så om du tror att du ensam har ansvar över pat är du ute o cyklar.
För övrigt så läser nyutbildade Ambskjukv mer katastrofmedicin/läkemedel än vad det är på Ssk utb.... (!)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2005 13:40

[
Dessutom kan två jämnbördiga (med liknande kompetens & ansvar) kontrollera varandras arbete och därmed öka patientsäkerheten. Som ssk åker jag dit på saker som ambsjukv gör fel, och vem vill jobba med den pressen hela dagarna?

varför ska man kontrollera varandra man ska väl hjälpa varann
inte hitta fel tycker ordet konrollera låter fel. när du skriver låter det som vi ambsjukv bara gör fel o med oss kan ingen ssk jobba med för då åker leg * skit snack har jobbat med många ssk vi hjälper varann
o ingen * kontroll. har jobbat i ca 10år inte en gång har en ssk förlorat sitt leg pga en ambsjukv hos oss har därimot hjälp ssk så att det inte blev fel o att leg åkte har även hjälpt ambsjukv

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Skärpning!

Inlägg av Wernvik » 8/3 2005 20:32

Nu får ni väl ändå ta och skärpa er!

Är detta bilden ni vill förmedla av den svenska ambulanssjukvården? En sandlådenivå?

Det finns ett beslut av SoS som vi inte kan ändra. Det måste vi leva med. Att vräka dynga på andra arbetsgrupper inom yrket förmedlar väl ändå inte en bra bild av oss? Ni som tycker det kan väl argumentera för det i den tråd inom Blandat jag skapar nu.

Ska någon ta oss seriöst så måste vi ta och rycka upp oss!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

ComaGlove
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 9/3 2005 18:35

Ett råd om du ska forsätta deltaga här på forumet:
Behandla andra människor med respekt och höj nivån på ordvalet i fortsättningen!

Om du på någotvis inte tror att jag kommer till att fortsätta ta bort meddelande med kränkningar och ordval som härstammar ifrån dagisåldern bör du tänka om!

Om du är missnöjd med något som har med min moderering att göra så är du välkommen att kontakta mig via PM.

Rekommenderar även dig att ta en titt på: viewtopic.php?t=380

ComaGlove
//Moderator

Skriv svar