Har läst långt bak i detta forumet nu och ser att det finns väldigt många tyckare, på gott och ont. Tänkte nu utsätta mig själv för en liten storm och höra vad ni tycker.
Har länge haft i ambulanssjukvård i bakhuvudet som något som intresserat och fascinerat mig och nu känns det som att jag kanske borde ta mig dit. Jobbar idag inom en helt annan bransch med mycket bättre lön, men där jag kommit i princip så långt som går i världen och med mycket mindre mening och personligt utbyte gissar jag. Vad betyder pengar i slutänden, om man klarar sig? Att få jobba med ambulanssjukvård skulle ge mig en roligare och meningsfullare vardag är jag övertygad om helt enkelt.
Konkret är min plan att börja läsa SSK på distans, till en början vid sidan om mitt vanliga jobb (har bra pluggskalle och tidigare universitetsstudier så jag vet vad det handlar om och ekonomiskt så måste jag nästan göra så). När så krävs tar jag tjänstledigt det som behövs för alla praktiska moment osv.
Efter tre år och som färdig SSK är min tanke att gå direkt på ambulans VUB och läsa till ambulanssjuksköterska, men förhoppningen att sedan få jobb på ambulansen - direkt. (Jag förstår att vissa kommer skjuta sönder detta som en ballong i sikthöjd, men läs åtminstone hela inlägget först!)
Jag förstår som sagt efter att ha läst allt tidigare att många kommer tycka våldsamt illa om att som jag tänker gå i en rak linje mot ambulansen. (Kanske tror ni jag är en "spänningssökare" eller något, vad vet jag?) Jag förstår den åsikten, men känner samtidigt att det för min del är bättre att gå toppmotiverad igenom en utbildning och utföra den med bravur (vilket jag tror jag kan) och sedan gå in i ett jobb där jag är maximalt motiverad och vetgirig än att gå "omvägar", tappa delar av motivationen, etc. För även om jag såklart är intresserad av vård i fler former än i ambulans så är det ambulans-SSK jag vill jobba som. Så enkelt är det.
Nu är det dock dags för åsikter. Oavsett om jag gillar dem eller inte

Vad tycker ni om...
...SSK på distans?
...VUB direkt efter SSK-utb?
...jobb på ambulans direkt efter VUB?
...möjligheten att få jobb på de premisser jag sagt ovan?