Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda.van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket.Då måste man verkligen vara vältränad.

Moderator: ambus
Hello Lipton!Lipton skrev:Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda.van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket.Då måste man verkligen vara vältränad.
AMBASS skrev:Hello Lipton!Lipton skrev:Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda.van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket.Då måste man verkligen vara vältränad.
Tyvärr så kvarstår faktumet att många stationer idag sänker ned de redan för låga kraven. Orsaken måste vara den att de vill få in manskap och att fysiken hos den sökande i regel är urusel. Tiden är verkligen inne för att införa ett rikstest liknande som brand eller FM har. Det finns goda skäl att förmoda att patientbesök samt transport blir fördröjda till följd av att många inom kåren har grovt eftersatt fysik. Det är konstigt att stationerna låter dessa luft-test fortgå.
Jag hör även till dem som vill se FYS på schemat.
Vid min anställning på amb så gjorde jag bärtest, simning och rullband med full beklädnad och ryggsäck. SÅ * jobbigt är det inte. Klarar man inte det så bör man inte arbeta på en amb
((AMBASS))
Då är vi två då. Och ärligt talat, jag förutsätter att du tänker på de något större städerna? Då är vi ju åter på den typen av tester som kommer exkludera de största antalet sökande på grund av normal men ej överdriven fysisk förmåga. Är detta någonting positivt?AMBASS skrev:I övrigt känner jag väl till kommunernas möjlighet att sätta upp fyskrav för sina brandmän, något som tydligt också syns...
((AmBaSs))
SSK skrev:På min station har vi tillgång till gratis träning så mycket vi vill i mån av tid. (Både på arbetstid och fritid) Kan konstatera att de som är i störst behov av träning nyttjar denna möjlighet minst. Samma sak gäller personlig fortbildning. De med gamla, förlegade kunskaper visar minst intresse vid hospiteringar, internutbildningar osv. Jag tycker det är dags att höja ribban ett snäpp. Skärpning eller omplacering. Gäller även bilkörning.