Helt korrekt, i den mån det går att genomföra. Får känslan av att "medic sdm 654" inte jobbar prehospitalt.Isidor skrev:Vilket skitsnack!!medic sdm 654 skrev:i skåne kan ambulans sjuksöterskan ochså köra ambulansen men det är ovanligt
jag vet inte vilken del av skåne du jobbar i, men på alla de stationer jag jobbar/ jobbat på (i stort sett alla i skåne) turas man om.
SSK vid ratten?
Re: utryckningskörning
Det där var väl ändå en sanning med modifikation eller??? Jag jobbar i stockholm & är amb sjv, jag sitter bak på dåliga pat oxå vilket jag vet att även andra amb sjv gör här i länet.Niklas Karlsson skrev:absolut. vi är överens. i sthlm så kör vi uteslutande varannan körning. Är det en dålig pat så sitter ssk bak. Punkt. Alla medarbeteare ska ha körutbildning och alla får en vecka innan man får börja köra. Tidiagre vet jag inte hur det var men all nyanställd personal får köra.
johnjohn: Förstår inte hur det där fungerar. Sommarvikarier får ingen körutbildning, men om man rullar som etta in skall högsta medicinska kompetens sitta i skåpet, vilket torde innebära den sjuksköterska i besättningen med mest erfarenhet eller hur? Alltså finns det inte någon möjlighet att en sommarvikarie skall sitta i skåpet, kör de då utan körutbildning?
-
Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..
-
Det må så vara att dom direktiven har gått ut till dom som har medicogruppen men dom företag som inte har det har inte samma direktiv, iaf inte det företaget jag jobbar för.Niklas Karlsson skrev:Det förekommer men är emot amb. läkarnas dirktiv. Direktiven har också gått ut till sjukhusen vilket har resulterat i flera avvikelser (speciellt från ett speciellt sjukhus). Direktiven är att ssk ska sita bak när det förvarnas och när det ges läkemedel. Är det några oklaheter (borde inte vara då direktiven inte precis är nya) så är det bara att kontakta medicogruppen, dom är glasklara på den punkten..
-
Ok, jag ska vara tydligare Lipton. Sommarvikarier utan körutb. sitter ALLTID i skåpet vilket innebär att den som jobbar med densamme ALLTID kör. Sommarsyster= s.k. ryggsäckssyster.
Men om det är två ssk. i bilen och den ena är vubbad så skall den vubbade sitta i bak vid prio 1 mot sjukhus men det följs inte alls enligt min erfarenhet.
Jag har jobbat med s.k. ryggsäckssystrar och det är oherhört trist att bara köra och återställa hela tiden däremot vårda 100% är toppen enligt mig.
Tyvärr finns det vubbade ssk. som inte ger mediciner för att det är deras tur att köra, ingen nämnd ingen glömd.
De sommarsystrar som anställs juni-augusti är vubbade hela bunten därför slipper man problemet med att högsta medicinska kör.
Men om det är två ssk. i bilen och den ena är vubbad så skall den vubbade sitta i bak vid prio 1 mot sjukhus men det följs inte alls enligt min erfarenhet.
Jag har jobbat med s.k. ryggsäckssystrar och det är oherhört trist att bara köra och återställa hela tiden däremot vårda 100% är toppen enligt mig.
Tyvärr finns det vubbade ssk. som inte ger mediciner för att det är deras tur att köra, ingen nämnd ingen glömd.
De sommarsystrar som anställs juni-augusti är vubbade hela bunten därför slipper man problemet med att högsta medicinska kör.
-
Det finns massor av amb sjv som jag inte skulle ha problem med att dom tog hand om mig lr mina anhöriga samtidigt som det finns amb sjv jag absolut inte skulle vilja bli omhändertagen av men det finns även gott om ssk som jag inte skulle vilja bli omhändertagen av oxå. Ni får ha era åsikter & synpunkter vilket jag respekterar men nu jobbar vi som vi gör oavsett vad ni tycker om det. Bara att köpa läget.