SSK sökes till FN-tjänstgöring !!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

SSK sökes till FN-tjänstgöring !!!

Inlägg av Anonymous » 5/9 2004 23:17

Hejsan
Jag är gruppchef på en sjukvårdsgrupp som ska till Liberia i vår.

Söker efter en ssk som är intreserad av att följa med till Liberia i vår.

Finns du här eller känner någon.
Skriv snarast till mig på
eckervad@hotmail.com

/Serg Eckervad

Linda

Inlägg av Linda » 10/1 2005 18:09

Får även undersköterskor åka på FN tjänst och då jobba inom sjukvård ?

Är tjej så har inte gjort lumpen men är utbildad usk inom akut och intensivvård.

Vad krävs för att få göra FN tjänst ?

jadu

Inlägg av jadu » 10/1 2005 18:47

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/1 2005 19:23

Linda skrev:Får även undersköterskor åka på FN tjänst och då jobba inom sjukvård ?

Är tjej så har inte gjort lumpen men är utbildad usk inom akut och intensivvård.

Finns inte något allmänt krav för att få göra FN-tjänst, det beror på sökt befattning. Jag tror dock inte att möljigheten finns för USKor utan någon militär utbildning. Men om du är intresserad så är min erfarenhet av det gröna företaget att ingenting är omöjligt. Tror att du borde kunna gå med i hemvärnet och gå varenda sjukvårdsutbildning som du blir erbjuden för att till slut ha samma kompetens som värnpliktiga sjukvårdare vilket borde innebära att du borde få åka. Fast om du inte är för gammal så är nog det snabbaste att antagningspröva och göra lumpen som sjukvårdare.
Annars har jag för mig att jag läst att du tänkte plugga till SSK vilket i så fall är det bästa alternativet.

Linda

Inlägg av Linda » 10/1 2005 20:12

jag blir 25 i slutet av maj i år och tanken är att jag börjar läsa till SSK till denna höst så tja.. jag får väl vänta några år och sen åka :D

Tack för svar :D
Lipton skrev:
Linda skrev:Får även undersköterskor åka på FN tjänst och då jobba inom sjukvård ?

Finns inte något allmänt krav för att få göra FN-tjänst, det beror på sökt befattning. Jag tror dock inte att möljigheten finns för USKor utan någon militär utbildning. Men om du är intresserad så är min erfarenhet av det gröna företaget att ingenting är omöjligt. Tror att du borde kunna gå med i hemvärnet och gå varenda sjukvårdsutbildning som du blir erbjuden för att till slut ha samma kompetens som värnpliktiga sjukvårdare vilket borde innebära att du borde få åka. Fast om du inte är för gammal så är nog det snabbaste att antagningspröva och göra lumpen som sjukvårdare.
Annars har jag för mig att jag läst att du tänkte plugga till SSK vilket i så fall är det bästa alternativet.

interflora

Uskor

Inlägg av interflora » 12/1 2005 2:51

Jag har dock träffat på en massa USKor som varit ute och jobbat under likande saker... De är inte militärer i botten, utan har visserligen arbetat på operation eller IVA de flesta, vilket säkert är mycket meriterande...

Linda

Re: Uskor

Inlägg av Linda » 12/1 2005 6:55

jaha, där ser man.. då är det kanske inte kört för att jag är usk..
jag har jobbat på akutmottagning, akutröntgen, NIVA, strokeavd., postop, och börjar imorrn utbildning till fältsjukvårdare inom Röda Korset.
Allt detta tycker jag borde vara meriterande...
interflora skrev:Jag har dock träffat på en massa USKor som varit ute och jobbat under likande saker... De är inte militärer i botten, utan har visserligen arbetat på operation eller IVA de flesta, vilket säkert är mycket meriterande...

interflora

:)

Inlägg av interflora » 12/1 2005 11:16

Ja, det borde det absolut vara! Många av dem enheterna skall ju också fungera även i krig, exempelvis: "akutmottagning", intensivvård, Post-op o.sv...

Lipton

Re: :)

Inlägg av Lipton » 12/1 2005 11:25

Där ser man. Jag trodde inte USKor hade någon plats i organisationen men tydligen så hade jag fel. Rent personligt tycker jag att USKor borde kunna fungera eftersom en sjukvårdare har samma uppgifter med skillanden att den i vissa fall måste kriga lite också. Kan man lära en soldat sjukvård borde man väl rimligtvis kunna lära en USKa att kriga? =)

Sjuksköterskan

SUCK!!!

Inlägg av Sjuksköterskan » 12/1 2005 16:06

LIP-TON: Du älskar uppenbart att göra uttalanden inom de flesta ämnen som rör sjukvård. Kanske skulle du åtminstone kolla upp lite fakta innan, så slipper du komma med felaktiga påståenden gång på gång... Mocka på förresten!!

Lipton

Re: SUCK!!!

Inlägg av Lipton » 12/1 2005 17:04

Sjuksköterskan: Hej igen, "kul" att du åter förgyller våra liv med din närvaro! Om du vill mig något så tycker jag du skall kolla dina personliga meddelanden! :|

Skriv svar