Litteratur - ambulans

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

AuF

Litteratur - ambulans

Inlägg av AuF » 6/1 2005 10:08

Undrar om ni har någon bra litteratur att rekommendera för ambulanssjukvård ?

Även aktuell litteraur inom akutmedicin är av intresse.

Tacksam för svar 8)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/1 2005 12:37

Gå in på www.bokus.se www.adlibris.se

och här finns några: http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id=4931

Jag kan tyvärr inte några speciella titlar, men jag har sett rätt mycket på dessa sidor...

Linda

Inlägg av Linda » 6/1 2005 12:49

Jag är väldigt förtjust i boken : Ambulanssjukvård av Leif Isaksson och Åsa Ljungqvist , utgiven av Liber 1999 och har ISBN nr: 91-47-04867-0

Sen läser jag mycket i två andra böcker men dessa två är inte renodlade ambulansböcker som den ovan

Akut diagnostik av Richard Levi och Jan Zetterström, utgiven av Natur och Kultur 1998, ISBN nr: 91-27-50236-8

Katastrofmedicin av Sten Lennquist, utgiven av Liber 2002 och har ISBN nr: 47-04856-5

kan rekomendera : www.medicin.liber.se där kan du beställa gratis katalog över deras böcker.

hittade även en bok som heter Larmboken av Staffan Wåhlander och den finns på http://www.ambulansforum.se/ i forumbutiken

Vet inte hur Norrköpings sjukhus har det men på Linköpings Sjukhus finns det en bokhandel mitt emot värmecentralen som enbart har medicinböcker som jag starkt kan rekomendera !! Har ibland rea upp till 70 % dessutom då såna här böcker kan vara ruggigt dyra.

Hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp och tips om litteratur :D
Lycka till
//
Linda

prehospital

Inlägg av prehospital » 6/1 2005 13:09

Se även litteraturtips under område Utbildning här i forumet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/1 2005 13:13

finns ju lite böcker på CNB, kolla där =) det finns en norsk bok som heter "akutmedisinsk sykepleie untenför sykehus", ruskigt bra. Vi använde den i katastrofmedicinkursen i tromsö.

AuF

Inlägg av AuF » 6/1 2005 13:17

tusen tack.

Nu har jag lite att spana på.

:D

Novisen

Inlägg av Novisen » 6/1 2005 23:54

"Emergency care in the streets" och "Basic and Advanced Prehospital Trauma Life Support" är bra böcker i ämnet ambulanssjukvård. Ambulanssjukvård av Leif Isaksson och Åsa Ljungqvist är en bra introduktion i ambulanssjukvård. Vad som saknas är svensk litteratur som är högskolemässig och enbart tar upp ämnet ambulanssjukvård!?

Andra böcker som är intressanta att läsa för de som är intresserade av ambulanssjukvård och känner att de vill fördjupa sig är "Innan bakjouren kommer", "Kardiologi" av Stig Persson och "Svikt av vitala funktioner".

Plugga på!!

AuF

Inlägg av AuF » 7/1 2005 18:16

Har hittat en del av dem ni rek. nu. Många bra tips :) och precis som du säger novisen, så är Ambulanssjukvård av Leif Isaksson och Åsa Ljungqvist en bra introduktion på en "lagom" nivår iaf för mig. "Svikt av vitala funktioner" var däremot lite tung i många avsnitt än 8)

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/1 2005 21:21

svikt av vitala funktioner. Kanske mest för läkare och ssk under vub, men där finns mycket matnyttigt!

Akutmedicin är också en bra bok med exempel på medicinering osv

Skriv svar