Repstege

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda

Repstege

Inlägg av Linda » 4/1 2005 2:26

Udda fråga för detta forum kankse och ber om ursäkt för det på förhand.
Men skulle vilja ha en repstege hemma ifall det börjar brinna så man lättare kan ta sig ut via fönster/balkong och slipper hoppa x antal meter.

är det någon som vet var detta finns att köpa ?

rebban

Inlägg av rebban » 4/1 2005 15:20

Har en länk nånstans med det. Finns hos en del företag som säljer utrymmningsutrustning bransläckare mm.

Ska kolla upp om jag hittar länken

/Roiene

lukas1

Repstege

Inlägg av lukas1 » 4/1 2005 15:22

Jo, en räddningsstege kan vara bra att ha i extrema lägen. Speciellt om du har brandvaransre så du väcks i tid id brand. Men bor du i¨lägenhet så klarar du dig bäst i den. Titta på ytterdörrssidan så hittar du en märkning som säger dörrens brandklass. Står det B60 betyder det att dörren står emot öppen eld i minst 60 minuter (om den är stängd) Står det B30 klara den minst en halvtimme, och på den tiden så är räddningstjänsten, var du än bor i Sverige. Om du larmar via 112 snabbt förstås med en korrekt och lättfattlig adressangivelse. Kom ihåg att det är riskfyllt för en otränad person under stark stress att agera fasadklättrare.

Men om du vill ha en repstege ed så säljer de flesta försäkringsbolag subventionerade sådana till sina kunder, liksom många andra firmor. Om du köper en prova den under lugna former på låga höjder tillsammans med din familj.

Men det viktigaste att ha som brandskydd hemma är i nämnd ordning brandvaranare i alla sovrum och på alla våningsplan (gärna seriekopplade), resrvbatterier till dessa, brandfilt i köket, handbrandsläckare som du klarar att använda, utrymningsstege men mest av allt ett gott omdöme så brandtillbud inte uppstår. Gå gärna någon av de utbildningar som arrangeras av räddningstjänsterna, civilförsvarsföreningarna eller privata personer som jag arrangerar, både i brandskydd som första hjälpen såväl somatisk som emotionell.

Var rädd om dig!

rebban

Re: Repstege

Inlägg av rebban » 4/1 2005 16:34

lukas1 skrev:Jo, en räddningsstege kan vara bra att ha i extrema lägen. Speciellt om du har brandvaransre så du väcks i tid id brand. Men bor du i¨lägenhet så klarar du dig bäst i den. Titta på ytterdörrssidan så hittar du en märkning som säger dörrens brandklass. Står det B60 betyder det att dörren står emot öppen eld i minst 60 minuter (om den är stängd) Står det B30 klara den minst en halvtimme, och på den tiden så är räddningstjänsten, var du än bor i Sverige. Om du larmar via 112 snabbt förstås med en korrekt och lättfattlig adressangivelse. Kom ihåg att det är riskfyllt för en otränad person under stark stress att agera fasadklättrare.

Men om du vill ha en repstege ed så säljer de flesta försäkringsbolag subventionerade sådana till sina kunder, liksom många andra firmor. Om du köper en prova den under lugna former på låga höjder tillsammans med din familj.

Men det viktigaste att ha som brandskydd hemma är i nämnd ordning brandvaranare i alla sovrum och på alla våningsplan (gärna seriekopplade), resrvbatterier till dessa, brandfilt i köket, handbrandsläckare som du klarar att använda, utrymningsstege men mest av allt ett gott omdöme så brandtillbud inte uppstår. Gå gärna någon av de utbildningar som arrangeras av räddningstjänsterna, civilförsvarsföreningarna eller privata personer som jag arrangerar, både i brandskydd som första hjälpen såväl somatisk som emotionell.

Var rädd om dig!
Klokt sagt!
Själv har man 2st kolsyresläckare och 3 brandvarnare monterat i min lägenhet på 60kvm.. Är lite överkännslig pga av att det brunnit hos två grannar i olika hus samt att min faders lägenhet brann upp.

Linda

Inlägg av Linda » 4/1 2005 19:09

Ja mycket klokt svar och TACK för det :)
Jag bor i lgh på 37 kvadrat och har en brandvarnare i taket i vardagsrummet där i princip all elektronik finns, ( det är ju en etta med sovalkov så räcker enligt mig med en varnare) men kankse bör köpa fler ? *klurar*

brandsläckare äger jag ingen heller, finns det på samma ställe som repstege ?

har även tittat på min ytterdörr men hittar inte alls någon sådan beteckning.. Hur får man då reda på hur länge den dörren står sig mot brand ?

lukas1

Inlägg av lukas1 » 4/1 2005 22:28

Dörrens brandklassning står oftast vid det övre gångjärnet. Är dörren gammal eller etiketten borttagen, så kan du fråga din hyrsevärd som ska veta. Värden har varit tvungen att uppge detta tilll räddningstjänsten i sin SBA redogörelse. (SBA = Systematiskt BrandskyddsArbete). Du kan också kolla med räddiningstjänsten om du har aktuell fastighetsbeteckning.

Bra att du har en brandvarnare, och det räcker med en i en etta. Bra om du alltid har ett reservbatteri till den hemma. Om du förvara det i kylskåpet varar det i 5 år från tillverkningsdatum.

Du som har kolsyresläckare hemma har inte den bästa handbrandsläckaren för en bostad. Då dessa skall återfyllas byt då ut dem mot en 6-kg pulversläckare eller en skumsläckare om 10 liter. De kostar ca 500 kr om du köper dem via ditt försäkringsbolag. Men lär dig också att använda dem på rätt sätt. Annars är de ju värdelösa för dig.

Om du inte gått någon kurs om detta i skolan, på jobbet eller på annat sätt så gör det för din egen skull. Om du hör av dig igen så kan du få adresser på bra utbildare.

Bättre att gå på is och ha det glatt än att gå i lera och sörja!

rebban

Inlägg av rebban » 4/1 2005 22:50

lukas1 skrev:Dörrens brandklassning står oftast vid det övre gångjärnet. Är dörren gammal eller etiketten borttagen, så kan du fråga din hyrsevärd som ska veta. Värden har varit tvungen att uppge detta tilll räddningstjänsten i sin SBA redogörelse. (SBA = Systematiskt BrandskyddsArbete). Du kan också kolla med räddiningstjänsten om du har aktuell fastighetsbeteckning.

Bra att du har en brandvarnare, och det räcker med en i en etta. Bra om du alltid har ett reservbatteri till den hemma. Om du förvara det i kylskåpet varar det i 5 år från tillverkningsdatum.

Du som har kolsyresläckare hemma har inte den bästa handbrandsläckaren för en bostad. Då dessa skall återfyllas byt då ut dem mot en 6-kg pulversläckare eller en skumsläckare om 10 liter. De kostar ca 500 kr om du köper dem via ditt försäkringsbolag. Men lär dig också att använda dem på rätt sätt. Annars är de ju värdelösa för dig.

Om du inte gått någon kurs om detta i skolan, på jobbet eller på annat sätt så gör det för din egen skull. Om du hör av dig igen så kan du få adresser på bra utbildare.

Bättre att gå på is och ha det glatt än att gå i lera och sörja!
Jag vet att kolsyra inte är det bästa men mindre sanering är vid pulver. är jag hemma kommer kolsyran räcka för att hinna släcka elden då den kommer uppmärkas snabbt. Bytte nyss bort mina pulversläckare.

/Roiene

Anonymous

Re: Repstege

Inlägg av Anonymous » 6/1 2005 20:10

lukas1 skrev:Jo, en räddningsstege kan vara bra att ha i extrema lägen. Speciellt om du har brandvaransre så du väcks i tid id brand. Men bor du i¨lägenhet så klarar du dig bäst i den. Titta på ytterdörrssidan så hittar du en märkning som säger dörrens brandklass. Står det B60 betyder det att dörren står emot öppen eld i minst 60 minuter (om den är stängd) Står det B30 klara den minst en halvtimme, och på den tiden så är räddningstjänsten, var du än bor i Sverige. Om du larmar via 112 snabbt förstås med en korrekt och lättfattlig adressangivelse. Kom ihåg att det är riskfyllt för en otränad person under stark stress att agera fasadklättrare.

Det finns som krav att lägenheter skall vara brandtekniskt avskiljda från varandra och stå emot brand (upp till 200MW brandeffekt) i minst 60 minuter.

Bli nu inte förskräckt om det bara står 30 på din dörr till trapphuset - kraven uppfylls ändå. Dels anses dörrarna vara prioriterade vid släckinsatsen och om det brinner hos grannen tar det minst 30 minuter för branden att ta sig igenom dennes dörr, och ytterligare 30 minuter för din dörr.

Skriv svar