Det här är min första post, även om jag läst en del under några månader.
Jag läser till Ssk och hatar utbildningen, spyr galla över alla som frågar om den, läser praktisk medicin i smyg och skäms inte på en fläck för det.
Men jag ser ljuset, 2 år till. Sen slipper jag teorier om utveckling, inveckling, presentation av forskning utan resultat från arbetsskygg rödvinsvänster iklädd bastikkoftor och, suprice, fler teorier och i slutet av en presentation av nämnd forskning frasen "..mer forskning behövs".
Jag vill arbeta i vården, jag vill vara först på plats, jag vill ta beslutet, jag kan hantera konsekvenserna.
Jag vet att jag kommer att göra misstag, men jag kommer att göra allt för att det inte ska ske, jag är inte dum.
Jag vill ha ett arbete som håller mig på tåna, ett som jag inte kräks åt efter 12 år, ett som utmanar, kräver och ger efter förtjänst.
Jag vill se världen.
jag vill inte dela dosetter.
Jag får inte hemlänktan.
Jag vill arbeta i den prehospitala sektorn.
Men jag vill också dra in nog med pnedar under några år för att bygga en bra grund för en framtida familj.
Jag ser utlandstjänst.
Jag föreställer mig min framtid ungefär såhär:
0. Dantes inferno.
1.Examen Ssk.
2. Lönekrav min 24k (idag, 2008-03), jag vet vad min kompetens är värd, har redan mer kunskap på mina 2 terminer och 9 års arbetsliv än madamerna med 23k & 30 år och titeln "föreståndarinna".
3. Akut i SWE om lönen stämmer, annars Norge (30-32k*), Island (28k*) som förstahandval. 2 år. (För den vackra miljön)
4. Utlandstjänst, krigszon, möjligen flera vädor om psyket klarar det. 0,5-2 år.
5. Utbildningsposition inom "akut omvårdnad" / chefsposition
6. Golden oldie
Men då är frågan, vad ger mest på sikt? Vilket kommer att vara efterfrågat, ur ett internationellt perspektiv och med mina planer, IVA, Ambulans, eller anastesi? Punk 3,5 alt 4,5.
Ambulans känns helt rätt, men också begränsat till arbete i sverige, intrycket jag fått är att IVA eller Anastesi är mer internationellt gångbart, och ger "cred" som även speglas i lönen.
Kaxigt att lägga upp planen redan i terminen 2 kan tyckas, men jag vet var och hur jag vill tillbringa ålderns höst, men behöver hjälp att välja vägen dit. Ni som har lite mer livserfarenhet, tagit någon tur utomlands eller kanske AMBASS (/notworthy) får gärna skriva ner era tankar, jag läser dom alla och är tacksam för allt, även drypande kritik

*Dessa siffror har jag fått verifierade av bekanta som arbetat där. Norge, 30-32K via bemanningsföretag, upp till 8k extra under sommaren. Fritt boende och resor om du står på dig.
28K Island, Reda pengar, dock så är denna damen ingen förhandlare, direktkontakt med sjukhuset.