Ex hemsjukvård tycker jag är en himla bra erfarenhet att ha med i bagaget när man sen jobbar på ambulansen. Inte enbart hemsjukvård såklart, men tänk på att mkt mkt av det man kör är patienter utan nåt direkt vårdbehov under själva transporten. Äldre herrar och damer, multisjuka, måste till sjukhus, men är ändå inte akut sjuka på så vis att det är blåljus och sirener. Genom att kunna hemsjukvårdens rutiner har du vunnit mkt på att lätt skaffa dig en överblick osv osv. Steget för mig var ofta inte så långt från det jobbet jag gjorde i hemsjukvården som jag nu gör i ambulansen, skillnaden var att jag nu tar med mig patienten;-)
Mkt i ambulansen handlar ju om att lösa problem, vart ska vi köra, vad är smartast just nu, osv.
Så bred erfarenhet och just akuten är nog ändå det bästa stället.
Sen är det inte enbart arbetslivserfarenhet vissa vubbar tar in efter utan även hur många högskolepoäng du har med dig. Så under tiden du väntar på vubben försök komma in på div enstaka kurser såsom akutsjukvård, EKG tolkning, hjärtsvikt, smärta.
Även om man anser att man har en mkt god medicinsk utbildning, man har sett mkt akut svårt sjuka patienter och tagit hand om dom, känns det ibland inte som att det är största utmaningen i ambulansen (jodå, ibland).....utan att lösa dom där knepiga situationerna...ok hur får vi ut den här patienten till ambulansen? Hur tar vi reda på det och det, hur hittar vi fram, mkt oklara uppgifter, vågar vi gå fram? hur bemöter man scitzofren människa så man undviker att åka på stryk.....mkt saker som bygger på erfarenhet och inte nåt man direkt pluggar in sig på i skolan.
Lycka till! När du väl är där ute kommer du inte att ångra dig, men du tackar dig själv om du får ihop en del i bagaget först.
/Lotta