ambulansbil112 skrev:SSK 2::
Ambulanssjukvård handlar inte bara om kritiska patienter. Visst har vi många timmar om folkhälsa och omvårdnad. Men patienterna är inte sjukare prehospitalt än hospitalt eller!!
Det vi sysslar med till största delen är specifik omvårdnad enda skillnaden är att vi gör det prehospitalt.
Du kan inte mena allvar när du säger att en usk med 40 veckor har bredare kunskaper än en vidareutbildad ambulanssjuksköterska med 160p.
Hello!
Detta ämne har vi debatterat tdigare och jag har studerat de bägge utbildningarna mycket noga. Jag har även undervisat på en amb. vubb för syrror. Jag har dock ingen egen praktisk erf av 40 veckors amb. sjukvård, men av kursplanerna att döma är den senare helt klart mer fokuserad på preshosp sjukvård och teknik. Fördelen är kanske ambulansfokuset och frånvaron av omv. teori (frånsett sjukvårdsforskning).
Jag kan tänka mig att det också kan skilja sig mellan skolorna, men jag håller med om att skillnaden mellan en ssk med vubb och en usk med 40v inte är stor (iaf i ett prehospitalt perspektiv).
Sedan är det ju naturligtvis så att en syrra läser mer omvårdnad och tiden är ju idag en annan. Jag tror att det vore bra att åter inför en 2 årig ssk utb med valbar efterdel. En annan vison jag har är att Sverige en dag ska få en paramedicutbildning i likhet med våra grannländer.
Tyvärr blir skillnaden i tid många gånger ett hinder för intresserade ambulansare. Idag ligger ju dessutom lönerna i stort sett lika mellan en ssk med vubb och en usk med 40v. Den bredd som många talar om avseende syrran tycker jag upprigtigt är tunn. Usk och SSK har flytit samman allt mer på klinik och till följd av alla KY-utbildningar anställs många chefer också (gäller främst glesbyggd och kommunal verks) efter en påbyggnads KY, där grunden är en usk.
Så jag hävdar att skillnaden är liten, även om den finns....
((AMBASS))