Berusade människor

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Smelly50

Berusade människor

Inlägg av Smelly50 » 28/4 2007 17:51

Hej

Igår var jag och några polare ute på krogen.. Men lite senare sådär grammåt
1, halv 2 när vi var påväg hem så såg jag en ordentligt berusad snubbe bli utledd av bartendern, inget fel i detta iofs men när han väl var ute så vackla han runt lite sen helt plötsligt så föll han.. Så jag hjälpte honom att ställa sej upp och frågade honom vad han hette och vart han bodde, allt detta fick jag reda på.. men jag såg att han aldrig skulle kunna ta sej hem själv så jag fråga bartendern vilka jag skulle ringa men han envisades med polisen hela tiden, och visst det är väl inte så farligt endå, så jag ringde men dom hade tydligen slut på bilar, och taxi kunde ingen av oss betala.. men nu till frågan: efter ett litet tag så kom en man med ett förslag om att jag skulle ringa ambulans, men jag sa att han har varken skadat sej eller behöver magpumpas etc..

Kan man verkligen ringa ambulans bara för att transportera någon hem på det viset? ser iofs inget fel i det förutom att man "slösar" på ambulansen som kanske kan behövas på ett lite mer akut ställe.. Vill gärna hasvar på denna frågan :)

ps. Den berusade mannen kom hem i säkerhet till slut iaf efter att jag hittade hans leg. + färdtjänstkort i fickan :)

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 28/4 2007 18:45

Polisens arbete att ta hand om berusade människor som inte är i behov av medicinsk vård.

peder

Inlägg av peder » 28/4 2007 22:06

Han ska naturligtvis inte få nån ambulans. Och skulle det bli tal om nåt annat, så skulle jag lämna honom på akuten och låta dom köra hela programet för en alkoholförgiftning. Var han dessutom ung kanske ett samtal med kurator vore på sin plats innan han lämnar AVA dagen därpå.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

malle

Re: Berusade människor

Inlägg av malle » 29/4 2007 15:02

Smelly50 skrev:Hej

Igår var jag och några polare ute på krogen.. Men lite senare sådär grammåt
1, halv 2 när vi var påväg hem så såg jag en ordentligt berusad snubbe bli utledd av bartendern, inget fel i detta iofs men när han väl var ute så vackla han runt lite sen helt plötsligt så föll han.. Så jag hjälpte honom att ställa sej upp och frågade honom vad han hette och vart han bodde, allt detta fick jag reda på.. men jag såg att han aldrig skulle kunna ta sej hem själv så jag fråga bartendern vilka jag skulle ringa men han envisades med polisen hela tiden, och visst det är väl inte så farligt endå, så jag ringde men dom hade tydligen slut på bilar, och taxi kunde ingen av oss betala.. men nu till frågan: efter ett litet tag så kom en man med ett förslag om att jag skulle ringa ambulans, men jag sa att han har varken skadat sej eller behöver magpumpas etc..

Kan man verkligen ringa ambulans bara för att transportera någon hem på det viset? ser iofs inget fel i det förutom att man "slösar" på ambulansen som kanske kan behövas på ett lite mer akut ställe.. Vill gärna hasvar på denna frågan :)

ps. Den berusade mannen kom hem i säkerhet till slut iaf efter att jag hittade hans leg. + färdtjänstkort i fickan :)
Ett mkt vanligt ambulansuppdrag i Stockholm tyvärr. Polisen har ofta inga resurser att skicka eller så vill de helt enkelt ej befatta sig med sånt och då återstår tyvärr endast ambulans. Ambulansen har ju som bekant alltid resurser...

Det är tyvärr mkt vanligt att även s k "kompisar" ringer efter ambulans eftersom de vill slippa ansvaret för sin berusade polare.

Jag hade dock ej kört honom till medicinakuten, utan till tillnyktringsenheten istället.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/4 2007 22:40

japp tillnyktringen.
I de flesta fall när man kommer fram så vägrar personen att följa med. Inte mig emot... Vi jobbar som bekant efter HSL.

Att en person på eget begåg har berusat sig själv kan aldrig vara sjukvårdens område? Sedan om han aspirerar eller något så är det en annan sak.

Det kan låta krasst, men jag hade släppt honom på eget bevåg, jag hade aldrig ringt 112. Det finns gränser för vad samhället kan erbjuda sina medborgare..

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 29/4 2007 22:50

Det är ett fall för Taxi... Fylletaxi :D
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 30/4 2007 3:29

Några riktigt bra svar där tack så mycket :)

Med tanke på att ingen utav oss hade pengar å kunde vi inte ringa efter taxi^^ blev dock färdtjänst. :lol:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/4 2007 15:35

Det kan väl inte vara meningen att Ni skulle betala för hans resa? Att han har supit sig redlös ska inte behöva belasta era bankkonton. Han hade fått klara ig på egen hand.
Här nere hos oss är faktiskt polisen väldigt duktiga på den här typen av uppdrag. De åker ut och tittar till personen, har han eller hon fått på truten så är de inte sena att själva kör in personen till akuten, så länge är vaken. Detta har dragit ner våra fylleturer drastiskt tycker jag. Innan fick man ju åka på allt från brutna näsor till fläskläppar och svullna knogar.
Vi har ibland åkt ut när polisen vill ha en bedömning. Anser vi att han inte behöver åka ambulans så tar de honom. Skitbra!

Skriv svar