Ambulansöverläkare protesterar mot nedskärning

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin

Ambulansöverläkare protesterar mot nedskärning

Inlägg av Newsmaster » 17/3 2007 20:21

<b>Räddningstjänsten Gotland måste spara 2,5 miljoner kronor. Bland annat föreslås en mer restriktiv användning av ambulanshelikoptern. Något som ambulansöverläkaren inte tycker om.
-Jag kan helt allmänt konstatera att en restriktivare användning av ambulanshelikoptern blir en försämring, dels tidsmässigt, dels när det gäller kunskaper ombord, säger ambulansöverläkare Karl-Henrik Fridblom till Gotlands Allehanda.</b>

Genom att vara mer restriktiv med användningen av ambulanshelikoptern räknar räddningschefen med att spara en halv miljon kronor om året. Helikoptern ska främst användas för nödställda i ytterkanterna, till exempel Vamlingbo i söder och Fårö i norr.
- Jag kan bara protestera. Det här blir en försämring. Om den blir kännbar är svårt att säga i dag. Det är naturligtvis bättre om hjälp kan nå fram till en nödställd på en kvart än på tre kvart. Men försämringen består inte bara i att det blir längre insatstid. På ambulanshelikoptern har vi en anestesisjuksköterska medan ambulansen har en vanlig sjuksköterska. Därför kan vi klara svårare situationer med ambulanshelikoptern, säger Karl-Henrik Fridblom.

Sedan 1 april förra året har ambulanshelikoptern varit i tjänst dygnet runt och har gjort ett 100-tal utryckningar, varav många med transport av patienter till fastlandet.
- Jag vet att man har fått order på att spara. Men jag anser att det beror på att räddningstjänsten är underbudgeterad. Om man ska spara, kanske kan det räcka med heltidsanställda brandmän som jobbar dagtid? säger Karl-Henrik Fridblom.

Låst