peder skrev:Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få stryk om de åker till platser med fulla människor? Hur motiverar man att man kan få blodsjukdomar genom att dessa sätta kanyler på folk med hepatit, HIV etc? Hur motiverar man att ambulanspersonal kan få MRSA, TBC, Calici när de träffar sjuka människor?
Att påstå att man riskerar livet varje gång man kör prio 1, tycker jag är att överdriva... i så fall skulle man kunna säga att man riskerar livet varje gång man går till jobbet...
En enda fråga. Har du någonsin i ditt liv hört talas om rutiner för ambulanspersonal vid sk. "livsfarligt läge"? vilket i praktiken innebär
att man vid riskabla situationer, tex lägenhetsbråk, ska invänta polis.
Och vad beträffar blodsjukdomar, sätt dig och läs "Klinisk Mikrobiologi" av Ericsson & Ericsson ffa kapitlet "Att förebygga vårdrelaterade infektioner."
Personligen tycker jag att det bör anses vara rutin att alltid iakktaga största försiktighet när risk för smitta föreligger.
Slutligen, tycker du att prio 1 är att betrakta som lågrisk? Har du tänkt på hur många trafikanter om blir överraskade och handlar irrationellt så fort det dyker upp ett par blåljus i backspegeln? I värsta fall ser de inte ens ambulansen och gör en helt oanonnserad vänstersväng precis när man ska köra om. När man tänker på hur många trötta, påverkade och ouppmärksamma förare det finns i trafiken så blir man rädd för att ge sig ut överhuvudtaget. Det räcker inte att jag kör som en instruktionsplansch när Alkisbengt med slitna sommardäck är ute och åker vattenplaning rakt in i mina framlysen. Jag har förlorat människor jag känner i trafiken och jag vet hur jävligt det känns när man läser i tidningen att orsaken bedömdes vara tex hög fart, för tungt släp, dåliga däck, alkohol osv.
Så grymt onödigt.