Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
klerty
Efter många nålsättningar så börjar man fundera. Borde det inte vara tekniskt möjligt att konstruera en handske som inte fastnar på tejp och förband så överjävligt som dom vanliga handskarna gör. Det skulle nog banne mig vara en affärside som dessutom skulle höja säkerheten för yrkesgrupperna. Men det handlar väl om pengar och detta skulle väl bli dyra handskar som inte landstingen skulle ha råd att köpa. Bara en tanke som jag ville ventilera.
*Disclaimer*Om någon använder denna ideen och framställer en sådan produkt så kräver jag härmed 50% av vinsterna av den

*Disclaimer*
-
Cortex
Försök sätt sätta en tejp-snutt på en kondom
Frågan om dessa handskar kanske skulle kunna skickas till något gummikunnigt företag, kondomföretag
Skämt och sido, handskar som dessa vore väl önskat av nästan alla.

-
magill
-
Kontakt:
Min upplevelse är att tape, tegaderm och annat "kletigt" inte fastnar lika lätt på de genomskinliga vinylhandskarna som de gör på de vita latexhandskarna. Eller om det bara är så att de är mindre elastiska så det blir lättare att få av.. Det kanske är dags att forska i ämnet
Pudrade handskar gör att tapen inte fastnar så lätt, men har det väl kommit puder på tejpen så fastnar den ju inte på patienten lika bra.. Så det skiter sig ju på det.
-
Novisen
Är det inte enklare att se till att inte komma i kontakt med klistret på tejpen?
-
klerty
Kan du förklara hur man gör det om man vill använda handskar?
-
aceofspades
Låt handsken sitta kvar på förbandet. Fäst förbandet på patienten och drag försiktigt ut fingrarna ur handsken samtidigt som du säger till patienten: Vi ska använda den handsken igen senare...

-
Akuten
Novisen, det ska bli intressant att läsa din förklaring på hur man gör...
Men jag håller med dig, det är inga problem att ha (latex)handskar på sig när man ska fixera nålarna med Tegaderm. Men jag tror inte att jag kan förklara hur jag gör mer än att jag gör på samma sätt vare sig jag har handskar på mig eller inte för Tegadermen fastnar inte på handskarna.
-
klerty
aceofspades skrev:Låt handsken sitta kvar på förbandet. Fäst förbandet på patienten och drag försiktigt ut fingrarna ur handsken samtidigt som du säger till patienten: Vi ska använda den handsken igen senare...

Det var nog den bästa lösningen hittils!

-
JOCKE
Lika seriösa svar som vanligt i forumet!
-
klerty
Jag vet int eom det var en särskilt seriös tråd från början, var inte så att jag räknade med ett vettigt svar kanske, ville bara bolla en tanke med er. Det är ju så dött här annars om man inte livar upp det med lite funderingar!