Jag skar upp fingret vad ska jag göra?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JohanZ
Kontakt:

Jag skar upp fingret vad ska jag göra?

Inlägg av JohanZ » 25/12 2006 17:14

Jag skar upp mitt pekfinger med en glasskiva. Och det har gått 2 dagar nu och det är inte öppet på vårdcentralen nu under jul så jag frågar här i stället. Ska jag klippa bort flärpen? Ska jag lägga någon förband över såret eller bara blåster? Den där flärpen gör väl ingen nytta? Den kommer väl inte att läka ihop med såret? Det är dock lite dåliga bilder :wink:

http://img246.imageshack.us/my.php?image=img0009gw0.jpg

http://img409.imageshack.us/my.php?image=img0012ig5.jpg

http://img99.imageshack.us/my.php?image=img0015dr9.jpg
mvh Johan

Akuten

Inlägg av Akuten » 25/12 2006 19:28

Flärpen kommer inte att läka fast så det är lika bra att klippa bort den med en ren sax.
Håll såret rent med tvål och vatten men gnugga inte såret för då river man upp det gång på gång, dvs. det tar längre tid att läka.
Sätt på ett vanligt plåster som skyddar mot smuts. Byt plåster någon gång/dag så att såret hålls rent.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/12 2006 0:26

Akuten skrev:Flärpen kommer inte att läka fast så det är lika bra att klippa bort den med en ren sax.
Håll såret rent med tvål och vatten men gnugga inte såret för då river man upp det gång på gång, dvs. det tar längre tid att läka.
Sätt på ett vanligt plåster som skyddar mot smuts. Byt plåster någon gång/dag så att såret hålls rent.
Jag hade nog valt att tejpa fast den och se vad som händer. Även om den inte överlever så skyddar den såret och klipper man så kommer man antagligen klippa mer än om kroppen får sköta det själv.
Fast jag söker åandra sidan inte vård ens då jag skärt upp halva handen, kroppen sköter sig bäst själv. :)

Akuten

Inlägg av Akuten » 26/12 2006 1:24

Flärpen läker inte fast när såret redan är 2 dygn gammalt. Det som händer om man tejpar fast den är att man stänger in de bakterier som finns i såret vilket leder till större risk för sårinfektion. Bättre att ha såret öppet (med skydd av plåster) och låta kroppen sekundärläka såret.

Dessutom, att tejpa en sårskada på ett finger som man hela tiden böjer är meningslöst = tejpen kommer bara att lossna.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/12 2006 15:32

Hade du tejpat/sytt fast den omedelbart så hade den kanske fastnat. Fick en liknande skada på armen för ca fyra år sedan. Råkade hyvla bort en stor flärp (2 x 3 cm) på underarmen med en nyslipad kniv. Företags-SSk:n tejpade med stripes och flärpen fastnade faktiskt. Blev ifs ett hyfsat ärr som är lika snyggt än idag. Ingen hårväxt, ingen känsel, men den sitter fast iallafall.. :lol:

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 27/12 2006 13:07

På bilden såg det ju ut som att "flärpen" ligger någorlunda "fast". På en sån liten skada skulle i alla fall jag prova att tejpa den och låta det vara.

"Släpper tejpen så tejpar man mer." (Gammalt sjukvårdarordspråk)

Eller så tvättar du, lägger på ett plåster och glömmer bort det ett par dagar och kollar igen hur det ser ut. Skulle det då vara "fult" så får du väl gå till vårdcentralen då.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/12 2006 21:39

Akuten: Tänkte inte på att det var två dygn gammalt. Men som magill säger så ser den ju ut att sitta så frågan är ju då hur det hela sköttes från första början.
Dessutom kommer man troligtvis att klippa bort mer än nödvändigt om man klipper, alltså mer än vad som kan överleva och läka.

Sedan beror det självklart vad för typ av glasskiva det var, om den kom från ett terrarium där man odlar fram B-stridsmedel så kanske det kan vara läge att klippa bort fingret! :lol:

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 27/12 2006 21:40

Jag klippte bort. Och det var helt rätt. Nu läker det mycket fortare
mvh Johan

>Linnea<

Inlägg av >Linnea< » 27/12 2006 23:34

smart ide att fråga här det kan man ju göra om man vill veta nåt fort :)

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 28/12 2006 12:26

Det är ju lättare att fråga vårdcentralen, för där får man ett svar och inte femti-elva svar som här på forumet 8)

klerty

Inlägg av klerty » 28/12 2006 13:15

Eller sjukvårdsupplysningen.

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 28/12 2006 15:24

>Linnea< skrev:smart ide att fråga här det kan man ju göra om man vill veta nåt fort :)
Helt korrekt. Speciellt eftersom det är julstängt på vårdcentralen. Och sen brukar det vara minst 2 veckors kö till vårdcentralen
mvh Johan

klerty

Inlägg av klerty » 28/12 2006 16:29

JohanZ skrev:
>Linnea< skrev:smart ide att fråga här det kan man ju göra om man vill veta nåt fort :)
Helt korrekt. Speciellt eftersom det är julstängt på vårdcentralen. Och sen brukar det vara minst 2 veckors kö till vårdcentralen
Med tanke på din bostadsort kan jag försäkra dig om att det inte är några två veckors väntetid.

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 28/12 2006 16:36

klerty skrev:
JohanZ skrev:
Med tanke på din bostadsort kan jag försäkra dig om att det inte är några två veckors väntetid.
När jag behövde läkarhjälp ifjol så var det 4 veckors väntetid för att få träffa läkare. Det fungerar lite sisådär på vårdcentralerna tycker jag.
mvh Johan

klerty

Inlägg av klerty » 28/12 2006 22:40

JohanZ skrev:
klerty skrev:
JohanZ skrev: Helt korrekt. Speciellt eftersom det är julstängt på vårdcentralen. Och sen brukar det vara minst 2 veckors kö till vårdcentralen
När jag behövde läkarhjälp ifjol så var det 4 veckors väntetid för att få träffa läkare. Det fungerar lite sisådär på vårdcentralerna tycker jag.
Har du husläkare?
Var din åkomma av akut karaktär?

Skriv svar