Nu skall det städas upp i ambulansträsket

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 6/12 2006 1:28

Nej men det är väl inte så konstigt att du känner så när du uppenbarligen inte varit intresserad av vårdarbetet utan bara av att köra. En ambulanssjukvårdare eller för den delen syrra med inställningen att bara vilja köra gagnar knappast verksamheten.

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/12 2006 16:25

JOCKE skrev:Nej men det är väl inte så konstigt att du känner så när du uppenbarligen inte varit intresserad av vårdarbetet utan bara av att köra. En ambulanssjukvårdare eller för den delen syrra med inställningen att bara vilja köra gagnar knappast verksamheten.
Vårdpersonal skall primärt inte gagna verksamheten utan patienten. Men ta och läs mitt inlägg igen och koncentrera dig på sista stycket så fortsätter vi diskussionen efter det!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 6/12 2006 16:57

Så präktigt det låter när vissa viger sitt liv åt att minsann alltid sitta i vårdarhytten.. Gör det ett tag så får vi se hur länge gnistan för jobbet finns kvar. Variationen att vårda/köra är mycket viktig för de flesta inom kåren. Det finns nog få som är beredda att göra endast en av sakerna, förutom här på forumet där freaksen samlas..

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 6/12 2006 18:19

Nu är det så att denna tråden handlar just om verksamheten! Jag har läst det du skrev och det förändrar inte min åsikt. Variation är det som är det bästa för alla. De patienter som kräver läkemedel ska givetvis ssk ta hand om men det är ju långt i från alla. Om du inte klarar av att vårda en patient så handlar det antagligen om Din motivation till att just vårda, du sa ju innan att du bara ville köra. Har man inte motivationen så gör man ett pissigt jobb.

ingo

Inlägg av ingo » 7/12 2006 21:08

Dagens ambulanssjukvård är mycket kvalificerad, det tror jag vi alla som jobbar inom den är överens om. Och den kommer att bli än mer kvalificerad i framtiden, både medicinskt och tekniskt. Därtill hör också att vi förväntas av allmänheten att utföra vårt jobb på ett sådant sätt att alla kan känna sig trygga när man larmat efter ambulans. Därför tror inte jag att det på något sätt är rimligt att detta ansvar kan ligga på en yrkeskategori som skall kunna allt inom ambulanssjukvården. Det är för mej självklart att man skall dela upp ambulanssjukvården i en medisinsk sida och teknisk sida för att kunna täcka alla kunskaper som krävs i modern ambulanssjukvård. Detta arbetssätt höjer dessutom statusen på ambulansjobbet som helhet. Summan blir att det finns plats för både sjuksköterskan och ambulanssjukvårdaren/teknikern i nom ambulanssjukvården.

AuF

Inlägg av AuF » 7/12 2006 22:26

Kan nån redogöra för vad denna tekniska del innefattar ? Den medicinsktekniska delen måste ju ändå ligga på sjuksköterskan i ambulansen, då det oftast är den som vårdar. Vilken övrig teknisk del är det som är så omfattande och svår ? Om vi nu bortser ifrån framförandet av fordonet som båda personalketegorierna givervis måste ha!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 7/12 2006 23:12

Ja det handlar väl om att plocka fram spineboarden, köra båren och kolla oljan på bilen... Allt annat åligger ju den som vårdar. EKG tar man bak i hytten, analys av rytm inför eventuellt deffibrillering gör ssk, puls, saO2, blodtryck tar den som vårdar. Det finns inte så mycket över till den som inte vårdar förutom att ta fram prylarna. Att detta skulle garantera ambulanssjukvårdarens existens samt höja statusen på yrket tror jag inte ett smack på!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 7/12 2006 23:56

Glöm ej att den stora konsten i att kommunicera via radio och mobiltelefon också skall åläggas ambulanssjukvårdarna i framtidens avancerade uppdelade ambulanssjukvård!!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 8/12 2006 13:27

Hehe!! Ja de glömde jag ju... sorry. Men saken är den, ambulanssjukvårdaren har varit nyckelperson inom ambulanssjukvården i hur många år som helst. Bara för att man har satt en ssk bredvid honom eller henne gör ju inte amb-sjv sämre. Amb-sjv har utfört arbetsuppgifter tidigare som nu åligger ssk och det är väl inte mer än rätt, men! När amb-sjv fick ge läkemedel så var det inte en käft som sa nåt. Nu är det inte nog med det, för nu ska amb-sjv inte ens få vårda alls enligt vissa!! Varför? Jo för att de inte är kompetenta nog att ta hand om patienter. En liten undran bara... Varför har man uskor på IVA, akuten, OP, HIA mm?? Detta är ju också väldigt kvalifiverad vård med många gånger mycket sjuka patienter. Hur kan man ha uskor där men inte i ambulansen där de t,o,m har en vidareutbildning för yrket?

peder

Inlägg av peder » 8/12 2006 13:34

JOCKE skrev:Hehe!! Ja de glömde jag ju... sorry. Men saken är den, ambulanssjukvårdaren har varit nyckelperson inom ambulanssjukvården i hur många år som helst. Bara för att man har satt en ssk bredvid honom eller henne gör ju inte amb-sjv sämre. Amb-sjv har utfört arbetsuppgifter tidigare som nu åligger ssk och det är väl inte mer än rätt, men! När amb-sjv fick ge läkemedel så var det inte en käft som sa nåt. Nu är det inte nog med det, för nu ska amb-sjv inte ens få vårda alls enligt vissa!! Varför? Jo för att de inte är kompetenta nog att ta hand om patienter. En liten undran bara... Varför har man uskor på IVA, akuten, OP, HIA mm?? Detta är ju också väldigt kvalifiverad vård med många gånger mycket sjuka patienter. Hur kan man ha uskor där men inte i ambulansen där de t,o,m har en vidareutbildning för yrket?

Sämre än vad? Sämre än sjuksköterskan?

På de avdelningar som du räknar upp, kan man där urskilja olika yrkesketegorier genom att uskan och sjuksköterskan har olika arbetsuppgifter?
Eller är det som i amb.sjukvården att man gör varandras uppgifter, men det är endast sjuksköterskan som bär ansvaret, dvs sjuksköterskan är den enda av de två som kan få sin legitimation indragen om något går snett??
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 8/12 2006 15:12

JOCKE skrev:Ja det handlar väl om att plocka fram spineboarden, köra båren och kolla oljan på bilen... Allt annat åligger ju den som vårdar. EKG tar man bak i hytten, analys av rytm inför eventuellt deffibrillering gör ssk, puls, saO2, blodtryck tar den som vårdar. Det finns inte så mycket över till den som inte vårdar förutom att ta fram prylarna. Att detta skulle garantera ambulanssjukvårdarens existens samt höja statusen på yrket tror jag inte ett smack på!
Dessutom har Du fel, men titta på www.ambulansteknik.com

Tänk om en kirurg och en narkosläkare skulle resonera på detta sätt, som troligtvis känner till varandras arbetsuppgifter rätt väl, men skulle inte komma på tanken att operera ena gången och söva andra gången för att få variation på arbetsuppgifterna. Nej! Var och en har sin proffession. Och kirurgen skulle knappast håna narkosläkaren genom att säga: "han bara söver patienten".

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 8/12 2006 19:39

JOCKE: USK arbetar inte på OP, IVA eller HIA pga. sin höga medecinska kompetens. Där sköter de patienternas hygien, bär ut mat, matar, tvättar samt städar i salar osv.

Silver

Inlägg av Silver » 8/12 2006 22:43

JOCKE skrev:Nu är det så att denna tråden handlar just om verksamheten! Jag har läst det du skrev och det förändrar inte min åsikt. Variation är det som är det bästa för alla. De patienter som kräver läkemedel ska givetvis ssk ta hand om men det är ju långt i från alla. Om du inte klarar av att vårda en patient så handlar det antagligen om Din motivation till att just vårda, du sa ju innan att du bara ville köra. Har man inte motivationen så gör man ett pissigt jobb.
Satt o gick igenom lite statistik på mej(ambsjukv) o min kollega(syrra)
Vi hade suttit bak lika mycket så när som på 2trp av drygt 300!
De funkar alldeles utmärkt att jobba för oss o de är hemskt sällan vi skiftar plats högst 2-3%av körningarna.(Vi sitter bak varannan)
Sen händer de ibland att man får nån ny i gamet o de är långt ifrån lika roligt,när dom börjar med att tala om allt dom INTE kan o du får hjälpa mej att sätta nål osv......o helst vill köra bil :roll:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 9/12 2006 0:32

Kalbl skrev:
JOCKE skrev:Ja det handlar väl om att plocka fram spineboarden, köra båren och kolla oljan på bilen... Allt annat åligger ju den som vårdar. EKG tar man bak i hytten, analys av rytm inför eventuellt deffibrillering gör ssk, puls, saO2, blodtryck tar den som vårdar. Det finns inte så mycket över till den som inte vårdar förutom att ta fram prylarna. Att detta skulle garantera ambulanssjukvårdarens existens samt höja statusen på yrket tror jag inte ett smack på!
Dessutom har Du fel, men titta på www.ambulansteknik.com

Tänk om en kirurg och en narkosläkare skulle resonera på detta sätt, som troligtvis känner till varandras arbetsuppgifter rätt väl, men skulle inte komma på tanken att operera ena gången och söva andra gången för att få variation på arbetsuppgifterna. Nej! Var och en har sin proffession. Och kirurgen skulle knappast håna narkosläkaren genom att säga: "han bara söver patienten".
Det var lite långsökt tycker jag...jag förstår din tanke men delar inte den uppfattningen.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 9/12 2006 0:40

peder skrev:
JOCKE skrev:Hehe!! Ja de glömde jag ju... sorry. Men saken är den, ambulanssjukvårdaren har varit nyckelperson inom ambulanssjukvården i hur många år som helst. Bara för att man har satt en ssk bredvid honom eller henne gör ju inte amb-sjv sämre. Amb-sjv har utfört arbetsuppgifter tidigare som nu åligger ssk och det är väl inte mer än rätt, men! När amb-sjv fick ge läkemedel så var det inte en käft som sa nåt. Nu är det inte nog med det, för nu ska amb-sjv inte ens få vårda alls enligt vissa!! Varför? Jo för att de inte är kompetenta nog att ta hand om patienter. En liten undran bara... Varför har man uskor på IVA, akuten, OP, HIA mm?? Detta är ju också väldigt kvalifiverad vård med många gånger mycket sjuka patienter. Hur kan man ha uskor där men inte i ambulansen där de t,o,m har en vidareutbildning för yrket?
Som resonemanget går här så ska inte amb-sjv vårda och då menar jag att man tydligen har blivit sämre än man tidigare varit. Jag köper inte resonemanget att ssk ska sitta bak hela tiden som vissa anser.
Gör uskorna inget mer än städar, tvättaroch matar på era sjukhus? FY vad trist... Här nere har de lite andra uppgifter också.
Jag menar inte att smb-sjv ska sitta bak på prio 1 eller då läkemedel ska administreras, men de gånger det behövs är relativt få.

Sämre än vad? Sämre än sjuksköterskan?

På de avdelningar som du räknar upp, kan man där urskilja olika yrkesketegorier genom att uskan och sjuksköterskan har olika arbetsuppgifter?
Eller är det som i amb.sjukvården att man gör varandras uppgifter, men det är endast sjuksköterskan som bär ansvaret, dvs sjuksköterskan är den enda av de två som kan få sin legitimation indragen om något går snett??

Skriv svar