Hur fungerar det när man ringer 112?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JohanZ
Kontakt:

Hur fungerar det när man ringer 112?

Inlägg av JohanZ » 5/12 2006 20:20

När man ringer 112 när det hänt någon olycka. Skickar dom ambulans direkt när man säger att si och så många är skadade eller gör dom det efteråt då dom har ställt allt frågor? Jag hörde av en kompis att det alltid sitter 2st personer och tar emot samtalen dvs en pratar och den andra lyssnar. Är det så? Ni får gärna beskriva hur det hela går till från och med att man ringer 112 från tex en trafikolycka
mvh Johan

snobbo

Inlägg av snobbo » 5/12 2006 21:40

Jo det är som din kompis säger, två operatörer sammarbetar. Detta system används inte alltid, törs inte säga när det är si eller så men allt som får Prio 1 skulle jag tippa har det tillvägagångssättet. Sen är det ju faktiskt så att den ena kan vara upptagen, de tar emot samtal parallelt.

Är ny inom abulansvärden så någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 6/12 2006 1:38

Alla akuta ärenden som rings in dvs 112 handläggs av två operatörer. Andra icke akuta dvs transporter som inte inkommer via 112 handläggs av en.

Användarvisningsbild
Killeisthlm

Inlägg av Killeisthlm » 6/12 2006 7:26

Hej!
Det där beror ju också på hur stor centralen är.
Förut så var centralen i Halmstad så liten så att det var bara en person som jobbade.
Nu tror jag att det är ändrat.
Men annars så stämmer det.

En SoS-operatör som du pratar med.
Och en ambulansdirigent som larmar.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 6/12 2006 15:25

Men skickar dom ut ambulansen och brandkår direkt när jag ringer eller måste dom ta alla uppgifter som telefonnummer osv?
mvh Johan

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/12 2006 16:27

Dessa frågor finns besvarade på SOS-alarms webbplats: http://www.sosalarm.se/

Den enda gång jag har larmat ambulans via SOS sa operatören att den var på väg efter att jag berättat vad som hänt samt givit vägbeskrivning. Först därefter fick jag frågor om patientens namn, mitt telefonnummer, osv.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 6/12 2006 18:24

Oftast när det gäller t ex trafikolyckor, trauma eller annat riktigt akut så får vi vid utlarmningen bara det väsentliga som adress vad som hänt i stora drag... Under resans gång kommer kompletterande info. Detta sparar säkert värdefulla minuter.

Jokke

Inlägg av Jokke » 20/12 2006 18:46

jag vet inte riktigt när det larmas ut, men där jag bor så kan räddningstjänsten få ett "för larm" av sos vid t.ex trafikolycka, då har de en tv skärm i klädrummet som sos lägger ut informationen på, det är även en datoriserad röst man hör vid utlarmingen

Skriv svar