Nu skall det städas upp i ambulansträsket
Moderator: Wernvik
Nu har du nog missförstått mig en aning!
Jag menar att ambulanssjukvårdare skall finnas kvar och de ska ha minst den utbildningen de har idag och de ska även vårda och inte bara sitta vid ratten. Visst lär man sig mest (i alla fall jag) om man får öva praktiskt.
Det var ju du som skrev att man inte skulle gå omv-programmet... Vad ska man ha för utbildning då??
Jag skrev rallyförare och då skrev du (vilken respekt för yrkesförare), jag antog att du menade rallyförarna då. sorry. Oavsett så ska man inte ta vem som helst från gatan, sätta honom/henne i bilen och säga: du lär dig efter hand. Man måste ha ett minimikrav och då tycker jag att amb-sjv utbildningen är ett bra alternativ. Jag har aldrig sagt att alla ska vara ssk, herregud jag är ju själv amb-sjv.
Jag menar att ambulanssjukvårdare skall finnas kvar och de ska ha minst den utbildningen de har idag och de ska även vårda och inte bara sitta vid ratten. Visst lär man sig mest (i alla fall jag) om man får öva praktiskt.
Det var ju du som skrev att man inte skulle gå omv-programmet... Vad ska man ha för utbildning då??
Jag skrev rallyförare och då skrev du (vilken respekt för yrkesförare), jag antog att du menade rallyförarna då. sorry. Oavsett så ska man inte ta vem som helst från gatan, sätta honom/henne i bilen och säga: du lär dig efter hand. Man måste ha ett minimikrav och då tycker jag att amb-sjv utbildningen är ett bra alternativ. Jag har aldrig sagt att alla ska vara ssk, herregud jag är ju själv amb-sjv.
Jocke,
För att på ett enkelt sätt få dig att förstå vad jag menar med kvalitetssäkring som till mycket stor del handlar om standarder. Som exempel idag finns ingen lag på ålder som utryckningsförare, den borde legat på ca 25 år med minst 7år med körkortsinnehav. Detta har visat sig vara ett problem idag när man tar körkort allt senare och kanske inte innan man utbildar sig till exempelvis ssk. Sjuksköterskor med otroligt få körda mil i ryggen söker sig till ambulanssjukvården och går en ofta enkel och utan problem blir utryckningsförare och framför ett fordon som väger ca 2,5 ton (mot deras privata bil 1 ton) i höga farter genom städer på utryckning. Detta är märkligt eftersom man kräver mer av en yrkesförare som dessutom måste följa hastigheterna. Här finns mycket att göra.
Alla yrkesförare genomgår en hälsokontroll när man fyllt 45 år och sedan genomgår man denna hälsokontroll var femte år fram tills pension. Hälsokontrollen innehåller en nogsam synkontroll!
Vi har utryckningsförare som arbetat i 25-30 år som inte har genomgått en enda hälsokontroll, än mindre en synkontroll. Det kan alltså finnas utryckningsförare som inte har den synen som krävs av en yrkesförare, men utryckningförare går bra trots att man här har möjlighet at överträda hastighet och andra trafikregler.
Enligt mitt tycke, skulle det ju vara hårdare kontroll av utryckningsförare än yrkesförare.
En arbetsgivare bryter inte mot några lagar genom att tillåta en ny ssk (20 år) köra en ambulans på utryckning, om hon eller han har B-körkort!
Detta tycker inte jag borde vara möjligt!
För att på ett enkelt sätt få dig att förstå vad jag menar med kvalitetssäkring som till mycket stor del handlar om standarder. Som exempel idag finns ingen lag på ålder som utryckningsförare, den borde legat på ca 25 år med minst 7år med körkortsinnehav. Detta har visat sig vara ett problem idag när man tar körkort allt senare och kanske inte innan man utbildar sig till exempelvis ssk. Sjuksköterskor med otroligt få körda mil i ryggen söker sig till ambulanssjukvården och går en ofta enkel och utan problem blir utryckningsförare och framför ett fordon som väger ca 2,5 ton (mot deras privata bil 1 ton) i höga farter genom städer på utryckning. Detta är märkligt eftersom man kräver mer av en yrkesförare som dessutom måste följa hastigheterna. Här finns mycket att göra.
Alla yrkesförare genomgår en hälsokontroll när man fyllt 45 år och sedan genomgår man denna hälsokontroll var femte år fram tills pension. Hälsokontrollen innehåller en nogsam synkontroll!
Vi har utryckningsförare som arbetat i 25-30 år som inte har genomgått en enda hälsokontroll, än mindre en synkontroll. Det kan alltså finnas utryckningsförare som inte har den synen som krävs av en yrkesförare, men utryckningförare går bra trots att man här har möjlighet at överträda hastighet och andra trafikregler.
Enligt mitt tycke, skulle det ju vara hårdare kontroll av utryckningsförare än yrkesförare.
En arbetsgivare bryter inte mot några lagar genom att tillåta en ny ssk (20 år) köra en ambulans på utryckning, om hon eller han har B-körkort!
Detta tycker inte jag borde vara möjligt!
absolut inte! I skåne säger direktiven att man ska ha haft körkort i minst 3 år vilket innebär att man ska vara minst 21år gammal. sen tar det minst 7 månaders heltidtjänstgöring för att få köra larm. Men i sommar har man skitit i allt vad regler säger för att få tag i sommarvikarier. En av dem är ssk student och är inte mer än 20 år. hon har precis blivit av med prövotiden. Dessutom körde hon larm med chefens goda minne från dag ett. skrämmande eller hur!
Vill bara påpeka att antalet år som körkort B innehavare säger väldigt lite hur många mil man har i ryggen. Kan bara går till mig själv, har haft körkort i snart sex år. Har sedan jag flyttade hemifrån (4år sedan) inte kört speciellt mycket, då jag inte ens har egen bil. Jag kan med säkerhet påstå att någon som haft körkort i 3 år i många fall kört mer mil än mig. Därmer borde de vara hårda krav på körprov osv, men att påstå att x antal år som körkortsinnehavar är = många mil är ju tveksamt. Finns väl inget som säger att 10 år med körkort är bätter 3 år ? Eller är jag helt ute och cyklar här ?
Prov och utbilding är nykeln. Även om erfarenhet är av vikt så borde de inte ställas som krav, utan kundskap, som med allt annat!
Du är ju tex, generellt, en betydligt bättre vårdande amb.personal om du kommer ifrån en socialt utecklande och stess tålig miljö, än om du jobbat på rullande bandet på volvo...
Prov och utbilding är nykeln. Även om erfarenhet är av vikt så borde de inte ställas som krav, utan kundskap, som med allt annat!
Du är ju tex, generellt, en betydligt bättre vårdande amb.personal om du kommer ifrån en socialt utecklande och stess tålig miljö, än om du jobbat på rullande bandet på volvo...
Naturligtvis kan det vara så som du säger Auf, och bara det är ju skrämmande! Jag vet att det kan vara så idag, det finns körkortinnehavare som inte äger en bil, och i ett förhållande kan man vara sambo/gift med en som limmar sig vid ratten, vilket gör att du kan ha haft körkort i 10 år utan att kört så himla mycket. Men detta märks när man högfartstränar och framförallt slalom baklänges.AuF skrev:Vill bara påpeka att antalet år som körkort B innehavare säger väldigt lite hur många mil man har i ryggen. Kan bara går till mig själv, har haft körkort i snart sex år. Har sedan jag flyttade hemifrån (4år sedan) inte kört speciellt mycket, då jag inte ens har egen bil. Jag kan med säkerhet påstå att någon som haft körkort i 3 år i många fall kört mer mil än mig. Därmer borde de vara hårda krav på körprov osv, men att påstå att x antal år som körkortsinnehavar är = många mil är ju tveksamt. Finns väl inget som säger att 10 år med körkort är bätter 3 år ? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Men det är naturligtvis bättre att sätta en gräns exempelvis 25 år för utryckningsförare, så har du sållat bort hälften, sedan får de andra bevisa sin körskicklighet. Detta är ju i allra högsta grad en säkerhetsfråga för dina kollegor och för övriga trafikanter som ska möta en ambulans under utryckning.
Har man så få mil i ryggen som du berättar Auf trots sex års innehav av körkort, hjälper nog inte de få timmarna i simulator och övrig utryckningsförarutbildning. Det är detta som är problemet, och som skiljer en yrkesförare som kör mellan 5 000 och 10 000 mil om året. Tre år som yrkesförare har man mellan 15 000 - 30 000 mil i ryggen. Även om man hinner detta på tre år heltid gör det inget att man får ändå mer erfarenheter på 7 år som dessutom gör att mognadsgraden ökar.
Skillnaden mellan en yrkesförare och det exemplet du gav Auf är ju enormt.
Jocke du skriver: vi ska vara som nu och vårda också? Jag till skillnad mot dig anser inte att vi ska bestämma vad vi ska göra, det är patientens behov som ska bestämma sjukvårdsinsats, och patienten har rätt att den med högst medicinsk kompetens vårdar honom/henne. Vem skulle vilja bli vårdad av en som inte har legitimation för att utföra viss behandling och kanske inte ens ha kunskap om den? Detta är ett naturligt steg i den allt mordernare sjukvården som ständigt förändras, framförallt behandlingsmetoder. Dessutom har vi ett PM från vår ambulansöverläkare att ssk SKALL vårda patienten vid Prio1 och Prio2, därmed finns det inte så mycket att spela med.JOCKE skrev:Nu har du nog missförstått mig en aning!
Nu är väl inte jag den som tycker att omvårdnadslinjen är den SÄRKLASS bästa utbildningen i världen för att skola ambulanssjukvårdare, enligt mig är detta flum och inget annat. (Omvårdnadlinjen är till för de som ska jobba på vårdavdelning, framförallt kommunens äldrevård) Jag kan förstå arbetsgivarna som vill ha de tradionella utbildningarna för att personalen ska vara omplaceringsbar, men handen på hjärta ni som gått omvårdnadslinjen, håller den måttet för vad vi kräver av en modern ambulanssjukvårdare, en sjukvårdsledare på olycksplats?
Nej, vi får nog kliva upp några steg och skräddasy utbildningen i så fall, där MIMMS, PHTLS och så vidare ingår, plus en stor del simulatorträning.
Jag tror skolverket måste fundera på först, vad ska vi ha för slutprodukt? När man vet detta skräddarsy man utbildningen efter behovet, och då kommer automatiskt rätt folk söka utbildningen när man vet vad slutprodukten ska bli. Om man aldrig lyft på en motorhuv på sin egen bil hemma, så ska en sådan person inte söka denna utbildning.
Kalbl: När det gäller omvårdnadsprogrammet på gymnasiet så är detta en god grund att börja med för de som precis slutat nian. Därmed inte sagt att det är en bra utbildning och läser man dessutom på komvux så lämnar den mycket att önska. Dessutom vet jag att det inom SkaS finns någon form av interncertifiering för USKor som läst senare än nittiosex (tror jag). Dessa får ett häfte med ett gäng saker som de tillsammans med handledare som utbildats tidigare går igenom på en viss tid. Detta säger väl något om vad arbetsgivaren tycker om utbildningen.
När det gäller utryckningskörning så håller jag verkligen inte med er och måste säga att jag tycker ni tänker alldeles för mycket inom gamla ramar. Det finns ju inga hinder i världen för att på ett säkert sätt testa av både sökande personal och anställd personal avseende deras förmåga att köra. Därmed är det helidiotiskt att hindra alla som är under en viss ålder eller inte haft körkort en viss tid att få jobb. Det enda det eventuellt åstadkommer är att man tvingas sänka kraven på de som redan fyllt år eller tog körkort tidigare eftersom man minskat urvalsgruppen.
Problemet är snarare att arbetsgivarna vägrar se problemet eftersom det är billigast att trava på i samma spår som man alltid gjort. Att faktiskt testa och utbilda sin personal kostar ju pengar. Dessutom finns ju ingen som vill ge en vikarie någon form av utbildning eftersom den då blir attraktivare på arbetsmarknaden och riskerar försvinna någon annanstans.
Nä, se hellre till reell kompetens än ålder och antal år med körkort för detta säger inte ett dugg!
När det gäller utryckningskörning så håller jag verkligen inte med er och måste säga att jag tycker ni tänker alldeles för mycket inom gamla ramar. Det finns ju inga hinder i världen för att på ett säkert sätt testa av både sökande personal och anställd personal avseende deras förmåga att köra. Därmed är det helidiotiskt att hindra alla som är under en viss ålder eller inte haft körkort en viss tid att få jobb. Det enda det eventuellt åstadkommer är att man tvingas sänka kraven på de som redan fyllt år eller tog körkort tidigare eftersom man minskat urvalsgruppen.
Problemet är snarare att arbetsgivarna vägrar se problemet eftersom det är billigast att trava på i samma spår som man alltid gjort. Att faktiskt testa och utbilda sin personal kostar ju pengar. Dessutom finns ju ingen som vill ge en vikarie någon form av utbildning eftersom den då blir attraktivare på arbetsmarknaden och riskerar försvinna någon annanstans.
Nä, se hellre till reell kompetens än ålder och antal år med körkort för detta säger inte ett dugg!
Nej du gode Tompa 31! Att bli kritiserad är bara bra och jag tror inte att mina inlägg skrämmer kollegor att skriva - TVÄRTOM -. Kanske hör du till dem som inte orkar ta den nödvändiga debatten om rättvisa löner och ordentlig kompetens. Det är snarare hånfulla personer som du som inte tillför den kritiska debatten ett skvatt. Hur gick det på Falcks bårprov? Var det tungt?Tompa31 skrev:JOCKE har verkligen en poäng här.
Jag skulle absolut inte vilja ha en kollega i bilen som faller in på den beskrivning som JOCKE ger. Att båda i bilen har kunskapen att vårda (även om det är på olika nivåer) är ett måste enligt mig i alla fall....
Att gå tillbaka till ruta 1 är verkligen inte ett alternativ, det kommer bara göra situationen urkass och ohållbar på alla sätt.
Men i det stora hela är jag så otroligt trött på denna diskussion och det är verkligen SYND att AMBASS är tillbaka, det var så skönt när du inte var och skrev här på forumet.
Jag förstår varför fler och fler av de seriösa skribenterna försvinner från forumet, känner personligen flera aktiva inom ambulanssjukvården som inte orkar med den negativa stämmningen här på forumet.
//Tompa
Av dina inlägg att döma tycks du inte ha något mod att presentera en gnutta kritiskt tänkande och du har tidigare förargat dig på mig som skribent. Jag tar dock ditt nakna påhopp med ro. Alla de mail som strömmar in berättar att det finns en annan syn på KRITIK.
När du vidare bemödar dig att skriva kan du kanske kosta på dig att "grunda" dina utkast på FAKTA. Oavsett vad du kommer ägna ditt liv åt så får du leva med att det finns kritiska individer. Du kanske inte håller med om den beskrivning jag och många med mig gör av ambulanssjukvården av idag 2006. Du kanske tycker allt är i sin ordning.
((AMBASS))
Blood Will Tell
Hej igen AMBASSAMBASS skrev: Nej du gode Tompa 31! Att bli kritiserad är bara bra och jag tror inte att mina inlägg skrämmer kollegor att skriva - TVÄRTOM -. Kanske hör du till dem som inte orkar ta den nödvändiga debatten om rättvisa löner och ordentlig kompetens. Det är snarare hånfulla personer som du som inte tillför den kritiska debatten ett skvatt. Hur gick det på Falcks bårprov? Var det tungt?
Av dina inlägg att döma tycks du inte ha något mod att presentera en gnutta kritiskt tänkande och du har tidigare förargat dig på mig som skribent. Jag tar dock ditt nakna påhopp med ro. Alla de mail som strömmar in berättar att det finns en annan syn på KRITIK.
När du vidare bemödar dig att skriva kan du kanske kosta på dig att "grunda" dina utkast på FAKTA. Oavsett vad du kommer ägna ditt liv åt så får du leva med att det finns kritiska individer. Du kanske inte håller med om den beskrivning jag och många med mig gör av ambulanssjukvården av idag 2006. Du kanske tycker allt är i sin ordning.
((AMBASS))
Lyft och körtest gick precis som det skulle. Bårprovet var inte tungt, men det beror på min egen fysiska förmåga.
Det jag tröttnat på vad gäller dina inlägg (i alla fall de tidigare innan din korta bortavaro) är dina jämförelser med svenska ambulanssystemet och det du så gärna vill ha "paramedics systemet".
Jag personligen är rätt nöjd som det är, ambulanssjukvården är på stark frammarsch, framförallt i Stockholm. Falck i huvudstaden satsar i dag på att anställa ambulansvubbade sjuksköterskor i första hand. Detta är en bra utveckling enligt vad jag anser i alla fall.
Jag har personligen följt ambulanssjukvårdens utveckling de senaste åren och ingen kan säga annat än att den utvecklas. Forskningen inom den prehospitala arenan har tagit fart och kommer utvecklas starkt de närmaste åren. Detta är något som entreprenörerna också är intresserade av att det skall bli så och skapar förutsättningar för.
Vad gäller ambulanssjukvårdarna tycker i alla fall jag att de skall vara kvar, med bibehållen omvårdnaskunskap och teknisk kunskap runt ambulansen, de skall inte bara vara förare som en del av er verkar vilja. Dock borde den vara högskolegrundad, det finns idag en sådan utbildning i Örebro (rätta mig om jag har fel).
Om man sedan skall diskutera studenters vara eller icke vara i ambulansen (som vikarier) så håller jag med om att det inte skall vara så. De har inte formell kompetens för att vårda annat än transporter, om de skall arbeta som vikarier skall de ha motsvarande utbildning som ambulanssjukvårdarna har. Samma krav skall vara ställda, med adekvat intern utbildning och körutbildning.
Utvecklingen är på gång åt rätt håll, men vissa verkar inte kunna låta det ta den tid det behöver. Varför ha brottom? Vad kommer det att hjälpa? Snarare tvärt om, förhastade beslut blir hafsbeslut. tänk på att ambulanssjukvården just har börjat den riktiga utvecklingen med evidensbaserat tänkande och adekvata utbildningar. Låt det få lite tid, utveklingen kan inte skyndas på för att några gnäller på ett forum. Gör nått åt det i verkligheten i stället, deltag aktivt i utvecklingen, vad delaktig i forskning och utveckling. Det kommer i alla fall jag göra.
På återseende.
//Tompa
Att det vid prio 1 in till sjukhuset är ssk som vårdar har jag inga synpunkter på, men varför skulle en amb-sjv inte kunna vårda 2or?? Hur gör man i en transportambulans om patienten blir kass? Där finns ju bara två amb-sjv? ska de inte kunna hantera detta då?Kalbl skrev:Jocke du skriver: vi ska vara som nu och vårda också? Jag till skillnad mot dig anser inte att vi ska bestämma vad vi ska göra, det är patientens behov som ska bestämma sjukvårdsinsats, och patienten har rätt att den med högst medicinsk kompetens vårdar honom/henne. Vem skulle vilja bli vårdad av en som inte har legitimation för att utföra viss behandling och kanske inte ens ha kunskap om den? Detta är ett naturligt steg i den allt mordernare sjukvården som ständigt förändras, framförallt behandlingsmetoder. Dessutom har vi ett PM från vår ambulansöverläkare att ssk SKALL vårda patienten vid Prio1 och Prio2, därmed finns det inte så mycket att spela med.JOCKE skrev:Nu har du nog missförstått mig en aning!
Nu är väl inte jag den som tycker att omvårdnadslinjen är den SÄRKLASS bästa utbildningen i världen för att skola ambulanssjukvårdare, enligt mig är detta flum och inget annat. (Omvårdnadlinjen är till för de som ska jobba på vårdavdelning, framförallt kommunens äldrevård) Jag kan förstå arbetsgivarna som vill ha de tradionella utbildningarna för att personalen ska vara omplaceringsbar, men handen på hjärta ni som gått omvårdnadslinjen, håller den måttet för vad vi kräver av en modern ambulanssjukvårdare, en sjukvårdsledare på olycksplats?
Nej, vi får nog kliva upp några steg och skräddasy utbildningen i så fall, där MIMMS, PHTLS och så vidare ingår, plus en stor del simulatorträning.
Jag tror skolverket måste fundera på först, vad ska vi ha för slutprodukt? När man vet detta skräddarsy man utbildningen efter behovet, och då kommer automatiskt rätt folk söka utbildningen när man vet vad slutprodukten ska bli. Om man aldrig lyft på en motorhuv på sin egen bil hemma, så ska en sådan person inte söka denna utbildning.
En annan sak... omvårdnadslinjen ger inte kompetens nog att jobba inom ambulansen. Man ska ha påbyggnaden till ambulanssjukvårdare också, den innehåller dessa bitarna med sjukvårdsledning grundläggande, fordonskännedom, materialkännedom mm.
Min erfarenhet säger att patienterna skiter fullständigt i om du är syrra eller inte! Jag har under mina år inte stött på en enda patient som sagt att ssk tvunget ska sitta bak. Säg den syrra som bara vill vårda eller den amb-sjv som bara vill köra hela tiden!
Hej Tompa!Tompa31 skrev:Hej igen AMBASSAMBASS skrev: Nej du gode Tompa 31! Att bli kritiserad är bara bra och jag tror inte att mina inlägg skrämmer kollegor att skriva - TVÄRTOM -. Kanske hör du till dem som inte orkar ta den nödvändiga debatten om rättvisa löner och ordentlig kompetens. Det är snarare hånfulla personer som du som inte tillför den kritiska debatten ett skvatt. Hur gick det på Falcks bårprov? Var det tungt?
((AMBASS))
Lyft och körtest gick precis som det skulle. Bårprovet var inte tungt, men det beror på min egen fysiska förmåga.
Det jag tröttnat på vad gäller dina inlägg (i alla fall de tidigare innan din korta bortavaro) är dina jämförelser med svenska ambulanssystemet och det du så gärna vill ha "paramedics systemet".
Jag personligen är rätt nöjd som det är, ambulanssjukvården är på stark frammarsch, framförallt i Stockholm. Falck i huvudstaden satsar i dag på att anställa ambulansvubbade sjuksköterskor i första hand. Detta är en bra utveckling enligt vad jag anser i alla fall.
Jag har personligen följt ambulanssjukvårdens utveckling de senaste åren och ingen kan säga annat än att den utvecklas. Forskningen inom den prehospitala arenan har tagit fart och kommer utvecklas starkt de närmaste åren. Detta är något som entreprenörerna också är intresserade av att det skall bli så och skapar förutsättningar för.
Vad gäller ambulanssjukvårdarna tycker i alla fall jag att de skall vara kvar, med bibehållen omvårdnaskunskap och teknisk kunskap runt ambulansen, de skall inte bara vara förare som en del av er verkar vilja. Dock borde den vara högskolegrundad, det finns idag en sådan utbildning i Örebro (rätta mig om jag har fel).
Om man sedan skall diskutera studenters vara eller icke vara i ambulansen (som vikarier) så håller jag med om att det inte skall vara så. De har inte formell kompetens för att vårda annat än transporter, om de skall arbeta som vikarier skall de ha motsvarande utbildning som ambulanssjukvårdarna har. Samma krav skall vara ställda, med adekvat intern utbildning och körutbildning.
Utvecklingen är på gång åt rätt håll, men vissa verkar inte kunna låta det ta den tid det behöver. Varför ha brottom? Vad kommer det att hjälpa? Snarare tvärt om, förhastade beslut blir hafsbeslut. tänk på att ambulanssjukvården just har börjat den riktiga utvecklingen med evidensbaserat tänkande och adekvata utbildningar. Låt det få lite tid, utveklingen kan inte skyndas på för att några gnäller på ett forum. Gör nått åt det i verkligheten i stället, deltag aktivt i utvecklingen, vad delaktig i forskning och utveckling. Det kommer i alla fall jag göra.
På återseende.
//Tompa
Bra skrivet av dig. Jag tror på dialog och nu förstod jag dig bättre och kanske ligger det också något i din kritik. Kanske skall vi också låta saken få ta lite tid. Jag är dock lite rädd för att vi kommer efter och att det svenska systemet missar målet. Jag kommer likt dig vara delaktig i forskning och då även arbeta för bredare internationell forskning. Jag hoppas att detta leder till ökad trygghet för patienterna.
Tack för ditt svar...
((AMBASS))
Blood Will Tell
En fråga till dig Jocke: Är Du på din arbetsplats "avlönad" för patientens skull eller Din egen tillfredställelse?JOCKE skrev:Min erfarenhet säger att patienterna skiter fullständigt i om du är syrra eller inte! Jag har under mina år inte stött på en enda patient som sagt att ssk tvunget ska sitta bak. Säg den syrra som bara vill vårda eller den amb-sjv som bara vill köra hela tiden!
JOCKE: När jag var anställd som ambulanssjukvårdare ville jag generellt sett köra hela tiden, men fick inte. När jag blir anställd som sjuksköterska förväntar jag generellt få vårda alla resor, hade jag velat köra bil hade jag skitit i att gå tre år på högskolan. Ett taxileg borde ju inte ta mer än tre veckor att fixa.
Nu är det ju självklart inte så att jag som ambulanssjukvårdare inte ville vårda patienterna, men jag ville ge dem bästa möjliga vård och detta är omöjligt att göra som ambulanssjukvårdare när man jobbar tillsammans med en syrra.
Nu är det ju självklart inte så att jag som ambulanssjukvårdare inte ville vårda patienterna, men jag ville ge dem bästa möjliga vård och detta är omöjligt att göra som ambulanssjukvårdare när man jobbar tillsammans med en syrra.