UMEÅ...igen...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/11 2006 0:18

Sjuksköterskan skrev:JOCKE: Vårda patienter. Finns ingen chans att någon med en gammal kort utbildning klarar att vårda svårt sjuka/skadade patienter korrekt. Särskillt när dessa kört amb hela livet, då detta inte ger någon större mängdträning i annat än bilkörning..
Som jag sa innan... jag vet inte vilken värld du lever i!! Det är ju samma typ av patienter nu som då och statistiken talar ju inte för någon större förändring sedan sjuksköterskorna kom in i bilarna. Ett tydligt exempel är hjärtstopp, siffran för överlevande har inte stigit ett dugg de senaste åren trots nya rön och högre formell kompetens!
Med din inställning så är det inte konstigt om du inte ser att dina kollegor faktiskt inte är så kassa som du vill påstå. Öppna ögonen och var lite ödmjuk i stället och dra lärdom av dina kollegor.

peder

Inlägg av peder » 25/11 2006 0:22

Tompa31 skrev: Hur tänker du? Jag menar att utan en riktig grundutbildning och kanske 10st riktigt dåliga patienter om året är det omöjligt att kunna hantera olika situationer med svårt skadade och sjuka patienter. På dig låter det som att lång tid på ambulansen automatiskt innebär hög kompetens. SÅ FEL!!

Varför skulle inte amb.sj. vårdaren klara det? Sjuksköterskan som åker med den samme anses ju klara det. (dom har olika uppgifter) Och ibland har SSk och amb.sj.v åkt tillsammans under flera år (lika få akuta larm) och vad i detta säger att endast ssk (och inte amb.sj.v.) lär sig något under larmen??
Senast redigerad av 2 peder, redigerad totalt 25 gång.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2006 0:25

JOCKE: Din värld är verkligen inte likt min.. Jag har med många år i verksamheten stött på alltför många inkompetenta ambsjv för att kunna blunda för fakta! Du och Tompa 31 reagerar nog som de flesta med liten eller ingen erfarenhet av verksamheten: Med stor beundran för de erfarna ambsjv. Förhoppningsvis inser ni med ökad erfarenhet och utveckling det jag och många med mej gjort för länge sedan..

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 25/11 2006 0:35

Peder: Känns som att förklara självklarheter för småbarn... En AMBSSK med självaktning har gått en VUB. Det ger 4års studier jämfört med 20 el i några fall 40v. för ambsjv. En AMBSSK har ofta andra erfarenheter TEX från narkos, IVA, AKM, HIA och växeltjänstgöring.
Med andra ord: Med en rejäl grundutbildning samt erfarenheter och mängdträning från sluten vård äger SSK den prehospitala arenan.

peder

Inlägg av peder » 25/11 2006 0:38

Att prata om fler med hjärtstopp överlever efter ssk intåg är ju idiotiskt... alla som vet någon om hjärtstille, HLR, m.m vet att det är inte ambulansen insattser som är avgörande, utan allmännhetens... så den jämförelsen är korkad.

Är SOS enda anledning att rädda fler hjärtstille-patienter så är inte lösningen fler ssk i amb.

Och sluta jämföra ambulanssjukvårdare med vubbade ssk.

Man kan/ska inte kräva att amb.sj.v. har samma kunskaper. De har andra uppgifter i ambulansen!

Vi måste vara två i ambulansen... vem ska vara den andra? en grundutbildad syrra? ska vi vara två vubbade? i så fall varför?

Bästa kanske vore med en läkare och en vubbad syrra.... en medicinsk expert och en omvårdnadsexpert.... syrran kör ju naturligtvis... "i egenskap av hög medicinsk och omvårdnads kunskap har sjuksköterskan bra trafikkunskaper.... "

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2006 4:31

JOCKE: Hur lång tid som krävs för att behärska en ambulans under utryckning i trafik beror helt och hållet på två saker, nämligen vilken modell av ambulans det handlar om och personens tidigare erfarenheter och kunskaper. Således helt omöjligt att säga hur lång introduktionsutbildning som krävs. Men jag är dock helt av den åsikten att det inte tar alls så lång tid som de flesta organisationer kräver. Om det för en motiverad och intresserad ambulanssjukvårdare tar längre tid än 6 månader så är det snarare ett tecken på organisationens oförmåga att bedriva god utbildning än de stora svårigheterna att framföra en ambulans (och jag väljer ambulanssjukvårdare som exempel inte därför att syrror inte kan köra bil utan för att de i en organisation med båda kategorierna faktiskt inte måste kunna köra larm).

Så här ännu en faktiskt riktigt bra och intressant tråd totalt urartat på grund av Sjuksköterskans, ibland välriktade, men tyvärr alltid idiotiskt formulerade inlägg. Jag hade gärna fortsatt att diskutera fallet Umeå, men tyvärr får jag väl säga:

Wernvik! Do your thing!
Stäng och lås tråden!

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 25/11 2006 10:24

Håller med föregående talare:

Wernvik! Do your thing!
Stäng och lås tråden!

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 28/11 2006 19:12

Kanske dags att dela upp yrket i två yrkesroller? Så som de gjorde i Holland i början på 90-talet, när de insåg de orimliga i att en person ska kunna allt! Speciellt när man krävde att det bara skulle vara vidareutbildade ssk i ambulans, som spetsutbildade sig. (för patientens skull)

"Drivers" and "Ambulance Nurse" (i USA = EMT and Paramedics)

(Alla vann på detta!)

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/11 2006 19:53

Kalbl skrev:Kanske dags att dela upp yrket i två yrkesroller? Så som de gjorde i Holland i början på 90-talet, när de insåg de orimliga i att en person ska kunna allt! Speciellt när man krävde att det bara skulle vara vidareutbildade ssk i ambulans, som spetsutbildade sig. (för patientens skull)

"Drivers" and "Ambulance Nurse" (i USA = EMT and Paramedics)

(Alla vann på detta!)
Jag kan inte annat än att hålla med dig.
Tycker mig skönja en utveckling åt det hållet även i Sverige, när det numera är krav på minst en sjuksköterska i varje bil. Än så länge är det ju inget krav att vara vubbad, men det verkar som att en stor procentandel har vett nog att läsa vubben iallafall. När endast sjuksköterskan har behörighet att administrera läkemedel faller det sig också naturligt att det är ambulanssjukvårdaren som kör, åtminstone på ettor. En vettig arbetsfördelning enligt mitt tycke.
Mvh /Aceofspades.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 28/11 2006 20:40

I Holland har all ambulanspersonal en enorm yrkesstolthet!

Som sagt är "ambulance nurse" den högsta Nurse inom hela "nurse" system, så ambulans nurse är högre än narkos ssk, för de måste ju som sagt vara vubbade före ambulansvubb som är en vubb utöver detta.

"Drivers" i Holland, där är det en merit att vara en yrkesförare före anställning, därför gör de precis tvärtemot vad vi gör, de anställer yrkesförare och utbildar de i sjukvård, och som bekant i Sverige anställer vi undersköterskor som vi utbildar till chaufförer? Där spelar åldern och körkort en stor roll.

peder

Inlägg av peder » 29/11 2006 18:05

Det sprider sig genom sverige som pesten......

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=162033

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 29/11 2006 21:59

Kalbl skrev:I Holland har all ambulanspersonal en enorm yrkesstolthet!

Som sagt är "ambulance nurse" den högsta Nurse inom hela "nurse" system, så ambulans nurse är högre än narkos ssk, för de måste ju som sagt vara vubbade före ambulansvubb som är en vubb utöver detta.

"Drivers" i Holland, där är det en merit att vara en yrkesförare före anställning, därför gör de precis tvärtemot vad vi gör, de anställer yrkesförare och utbildar de i sjukvård, och som bekant i Sverige anställer vi undersköterskor som vi utbildar till chaufförer? Där spelar åldern och körkort en stor roll.
Yrkesstolthet är nåot som skulle behövas inom hela sjukvårdskedjan. Man ska kunna känna sig behövd på arbetet och känna att man gör en skillnad. Att som du säger anställa yrkesförare är kanske ingen dum ide. Jag är själv yrkesförare och vet att man efter några år på vägarna får en helt annan körteknik, körvana, erfarenhet. Jag är helt säker på att mina år bakom ratten kommer att vara en klar fördel gentemot många andra.

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 29/11 2006 22:11

peder skrev:Det sprider sig genom sverige som pesten......

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=162033
Nu är goda råd dyra!

är det KAMBER som ligger bakom Falck Ambulans tolkning av "god" ambulanssjukvård. Man blir ju djupt oroad när man läser denna dynga. Så nu skall två års akademiska studier gälla som Falcks riktmärke? En med. kand är ju inte ens klar med pre-kliniken och en syrra-stud har ju inte ens (eller iaf i liten grad) berört akutmedicinen. Detta måste stoppas.

Falck visar med detta utspel att de är ett företag som håller låg nivå! De gör tolkningar som är felaktiga och har skuld i försämringar för både patienter och ambulanspersonal.

...ut med dem...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Patientsäkerhet

Fia med knuff!-Socialstyrelsen, vart är ni på väg??

Inlägg av Patientsäkerhet » 29/11 2006 22:56

Håller med AMBASS!

Nu har vi två organisationer som verkligen kan kallas lågvattenmärken, men menar du verkligen att de dessutom kommer att deligera dem?. Sätter inte författningsändringen från 1 November 2005 stopp för sånt?.
I sånt fall så är ju Kamber t.o.m ännu sämre än VLL??. Är dispenser överhuvudtaget tillåtna på området läkemedelsadministrering??.
Isf blir det definitivt inget vunnet med den sk. högre formella kompetens som halva ambulanssverige lurats att genomgå samtidigt som många duktiga ambulanssjukvårdare hunnit söka sig nya karriärer??. Med såna som dem i teamet hade vi fortfarande kunnat haft trygghet i sjukhytt och bakom ratten!...

Ett steg framåt November-2005 två steg bakåt 2006...hur mkt skall Socialstyrelsen tillåta?. Vad blir nästa intelligenta råd och rön?-bota huvudvärk med giljotin?.

peder

Inlägg av peder » 29/11 2006 23:38

Delegationerna innefattar säkert inte läkemedel, utan medicinsk utrustning tex intubation, sugning i svalg etc. tror jag.

Skriv svar