C-uppsatser
Moderator: Wernvik
När jag och min studentkollega skrev C-uppsatsen på KI i Stockholm blev vi enormt styrda. Det vi från början hade velat skriva om blev aboslut inte vad vi skrev om i slutet.
Enligt KI skall det vara 100% omvårdnadsrelaterat, fick inte gå ut i specialiteterna. De hade till och med färdiga områden som varierade från termin till termin och dessa skulle man hålla sig inom.
Vi blev mer eller mindre tvingade in i att skriva om upplevelse av smärta hos cancersjuka barn. Detta medförde att vi inte la ner specielt mycket intresse och energi på vårt arbete.
Jobba hårt för att ni får skriva om något som ni brinner för så att det blir kvalitet och roligt att skriva uppsatsen.
Lycka till.
//Tompa
Enligt KI skall det vara 100% omvårdnadsrelaterat, fick inte gå ut i specialiteterna. De hade till och med färdiga områden som varierade från termin till termin och dessa skulle man hålla sig inom.
Vi blev mer eller mindre tvingade in i att skriva om upplevelse av smärta hos cancersjuka barn. Detta medförde att vi inte la ner specielt mycket intresse och energi på vårt arbete.
Jobba hårt för att ni får skriva om något som ni brinner för så att det blir kvalitet och roligt att skriva uppsatsen.
Lycka till.
//Tompa
Jag tror att det är nyttigt att någon gång fördjupa sig i hela sjukvårdens område, tex genom att följa en patient ifrån symtomdebut till utskrivning. Det ger en mycket bättre förståelse för andra delar av sjukvården och kanske även en bättre förståelse för ens eget arbetsområde, varför man gör si eller så, vad som bör skrivas i journaler, vad som händer när patienten flyttas till annan avdelning.
Jag är med på vad du säger med att man borde veta mer om hela vårdkedjan, och detta tycker jag gäller från ambulans till sjukhus och vidare ut i kommun också. Men frågan är om inte detta ska vara normal undervisning och kanske inte ett tvång till C-uppsats.aceofspades skrev:Jag tror att det är nyttigt att någon gång fördjupa sig i hela sjukvårdens område, tex genom att följa en patient ifrån symtomdebut till utskrivning. Det ger en mycket bättre förståelse för andra delar av sjukvården och kanske även en bättre förståelse för ens eget arbetsområde, varför man gör si eller så, vad som bör skrivas i journaler, vad som händer när patienten flyttas till annan avdelning.