D-HLR poster?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben

D-HLR poster?

Inlägg av zAjben » 10/11 2006 19:42

Är nyfiken över vart man kan hitta en sådan där D-HLR poster som sitter uppe lite här och var på sjukhuset, ambulansen etc.?

Akuten

Inlägg av Akuten » 10/11 2006 20:54

De beställs här: http://www.hlr.nu/

Men man måste ha en instruktörskod för att få beställa material.
Nästa vecka presenteras de nya HLR/D-HLR/Barn-HLR/A-HLR utbildningsprogrammen så beställ inget nu för alla utbildningsprogrammen kommer att förändras!

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 10/11 2006 22:23

Jag har tyvärr ingen instruktörskod. Ingen som har en sådan och har lust att beställa en till mig? Jag skulle vara hemskt tacksam. Behöver någonting att pryda mina alldeles för vita väggar med, och jag tänkte att en D-HLR poster hade haft sin plats. Sedan så lär man sig D-HLR programmet innan och utan samt upp och ned.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/11 2006 22:50

Hmm... en liten fråga bara. Varför just D-HLR?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/11 2006 23:32

zAjben skrev:Jag har tyvärr ingen instruktörskod. Ingen som har en sådan och har lust att beställa en till mig? Jag skulle vara hemskt tacksam. Behöver någonting att pryda mina alldeles för vita väggar med, och jag tänkte att en D-HLR poster hade haft sin plats. Sedan så lär man sig D-HLR programmet innan och utan samt upp och ned.
Ett inredningstips: En bekant läste läkarlinjen för ett par år sen. Han satte upp vit strukturtapet i hela lägenheten. Inför varje tenta klottrade han hela väggarna fulla med latinska o grekiska ord så att han "skulle se dem hela tiden och nöta in dem i skallen". Efter tentan målade han allt vitt igen och började om med nästa tentaklotter.
Säkert ett bra sätt om man har krångel med minnet... Om man inte pallar allt målande går det säkert bra med en poster också. :wink:

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 10/11 2006 23:54

Kylskåp fungerar också bra. Anatomiposters framför toalettstolen har jag hört ska vara en höjdare också ;)

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 12/11 2006 16:41

Alternativt skaffar man sig ett liv. Jag kan inte riktigt se vitsen med att ha en massa posters, planscher, osv drällandes omkring sig. Man lär ju inte ha nåt effektivt lärande på dass i alla fall.

Att skaffa en massa flashiga posters bara för att "skryta" med är ju bara fånigt.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 12/11 2006 18:07

magill skrev:Alternativt skaffar man sig ett liv. Jag kan inte riktigt se vitsen med att ha en massa posters, planscher, osv drällandes omkring sig. Man lär ju inte ha nåt effektivt lärande på dass i alla fall.

Att skaffa en massa flashiga posters bara för att "skryta" med är ju bara fånigt.
Pluggade in hela medicin 1-12p på dass och i badkaret. Funkade kanon! :wink:

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 12/11 2006 19:21

magill skrev:Alternativt skaffar man sig ett liv. Jag kan inte riktigt se vitsen med att ha en massa posters, planscher, osv drällandes omkring sig. Man lär ju inte ha nåt effektivt lärande på dass i alla fall.

Nu var du riktigt dryg. Vad i helsike skulle det vara för fel med att ha en poster på väggen hemma? Den är ju till för mig och inte för någonannan människa.

Du behöver inte se vitsen, jag frågade inte vad du såg för vits i att ha affischer i din lägenhet, har du inget att tillföra så håll dig då utanför min tråd.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 13/11 2006 16:32

Varför en massa personangrepp? Trodde detta forumet bestod av vuxna personer som vill diskutera och ha trevligt. Vilken studiemetod Zajben väljer är väl knappast något du behöver engagera dig i!

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 19/11 2006 16:28

Men hallå i skogen! Nu tar ni i lite i överkant.
Visst får zAjben plugga på dass om han vill, det ska jag inte lägga mig i. Men det finns personer som placerar affischer här och där i huset, utan att ha en suck om vad de egentligen visar och jag tolkade zAjbens inlägg som att han tillhörde den kategorin eftersom han saknar instruktörskod och äger antagligen inte en egen deff och kanske till och med saknar DHLR-utbildning. Om det var felaktigt ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Det var inte menat som ett personangrepp.

För att släta över det hela kan jag tipsa om http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/G ... ta_id=5909 där du själv kan ladda ner och skriva ut planschen. PDF-format. Håll till godo.

/magill (som har dass till att skita på, innehar HLR-instruktörskod samt delegering på defibrillator)
Senast redigerad av 1 magill, redigerad totalt 20 gånger.

Akuten

Inlägg av Akuten » 19/11 2006 20:30

Det är den gamla planschen!
De nya behandlingsriktlinjerna har kommit och gäller f.o.m. 061114. Se mitt inlägg under:

viewtopic.php?p=15238&highlight=#15238

Där kan man läsa vilka förändringar som gäller i de olika HLR utbildningsprogrammen. De nya utbildningsmaterialen ska gå att beställa efter 061120 (med ca. 1 månads leveranstid).

F.ö. behöver man - som sjukvårdspersonal - inte delegering i D-HLR längre! Det är upp till verksamhetschefen att bestämma vilka som får defibrillera. En förutsättning är förstås att man har blivit godkänd på utbildning. För all sjukvårdspersonal kommer det att vara S-HLR som gäller, och där ingår defibrillering! Läs mer under länken ovan.

magill
Kontakt:

Inlägg av magill » 20/11 2006 14:08

Jo, det är de gamla, men det var det närmaste jag kunde hitta. Och som dassprydnad funkar den ju. :twisted:

Inte delegering? Det vet jag inte om jag tror på. Det är ju fortfarande en medicinsk åtgärd och mig veterligen har inte Socialstyrelsen gjort om sitt regelverk gällande det? Men du kanske har annan information och då får du gärna delge den!

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/11 2006 16:48

magill:

AKuten har helt rätt. Kolla på hlr.nu så har du alla nyheter

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 20/11 2006 16:52

magill skrev:Jo, det är de gamla, men det var det närmaste jag kunde hitta. Och som dassprydnad funkar den ju. :twisted:
Den duger alldeles utmärkt. Och nej, jag ska inte ha den på dass. Jag har inte delegering på D-HLR och har inte gått kursen än (även om jag läst kurslitteraturen och säkerligen kan klara teoriprovet och utföra det i praktiken). Men det kommer inom några månader. Jag studerar inte på dass, men det har inte hindrat min studieteknik från att fungera alldeles utmärkt som den är hittils. Jag ska inte sätta någon affisch på någons hus alls, och jag har full förståelse för vad affischen visar. Bara för att jag inte är HLR instruktör betyder inte att jag är en idiot.

Jag förstår inte vad du retar dig särskilt mycket över. Det är ändå ingen annan än jag som kommer att se den där postern.

Skriv svar