OP-elev i ambulans?
Moderator: Wernvik
OP-elev i ambulans?
Hej. Vi håller på med en s.k. temavecka nu i veckan som handlar om yrkesroller. Då har jag valt att fördjupa mig mer i ambulans-personalens jobb. Finns det någon möjlighet/får en Omvårdnads-elev följa med i en Ambulans på en Prio 3a/transport? Jag tänkte höra med er först innan man ringer och hör - är ju inte så stor idé att ringa om det är "förbud" att ha någon annan än personalen med..
Re: OP-elev i ambulans?
Finns inget förbud. Dock är det på de flesta håll väldigt svårt att garantera att allt man hamnar på är en trea.Page skrev:Hej. Vi håller på med en s.k. temavecka nu i veckan som handlar om yrkesroller. Då har jag valt att fördjupa mig mer i ambulans-personalens jobb. Finns det någon möjlighet/får en Omvårdnads-elev följa med i en Ambulans på en Prio 3a/transport? Jag tänkte höra med er först innan man ringer och hör - är ju inte så stor idé att ringa om det är "förbud" att ha någon annan än personalen med..
Att även om man sitter på station och väntar till en bil får en trea och sedan åker med dem så kommer de ju någonstans bli fria från patienten och skall då tillbaka till station. Under den resan kan de få ett nytt larm och då får man således åka med eller kliva av.
Dessutom finns ju alltid den minimala möjligheten att man befinner sig närmast något riktigt allvarligt även på utvägen och då får bryta trean för att ta det larmet.
Dessutom finns ju alltid den minimala möjligheten att man befinner sig närmast något riktigt allvarligt även på utvägen och då får bryta trean för att ta det larmet.
-
Det finns hinder. Här i sthlm vill vi inte ta med några som inte har en speciell försäkring mot sådant. AMb sjv under utbildning, liksom poliser osv har detta.
Företagen vill ine ta med eftersom det är oklrt hur ansvarsfrågan vad gäller försäkringarna blir..
Men jag tycker du ska ringa och fråga.. ingenting är omöjligt!
Företagen vill ine ta med eftersom det är oklrt hur ansvarsfrågan vad gäller försäkringarna blir..
Men jag tycker du ska ringa och fråga.. ingenting är omöjligt!