Skåne visar vägen!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/10 2006 8:46

Tomas skrev:Har man inte kunnandet sa blir varden darefter. Det tog atskillig tid for mig innan jag tyckte att iv nal och smartlindring var nodvandigt, mycket kan nog skyllas vilken kultur som rader pa arbetsplatsen.Finns det en kultur av att lite ont dor man inte av sa blir man inskolad i detta tankande.Detta ser jag som en till orsak att inte satta sig i en ambulans direkt efter utbildning. Med okad kunskap och erfarenhet sa blir det an annan typ av vard. En skallskadad med medvetandesankning. kramper som inte ger sig m.m ska ha en slang i halsen. Men vet man inte hur man gor sa finns inte problemet. // Tomas
Vi har ju flertalet anestesi-ssk på jobbet och samtliga men mångårig erfarenhet innan de satte sig i ambulansen, vissa har fortfarande någon form av rotation. Inte heller dessa har funnit behovet av att söva någon ute på plats. Kunskapen finns! Dock har uppenbarligen inte behovet funnist, men det kanske kommer fortare än man tror.

prehospital

Inlägg av prehospital » 25/10 2006 9:33

JOCKE skrev:Vi har ju flertalet anestesi-ssk på jobbet och samtliga men mångårig erfarenhet innan de satte sig i ambulansen, vissa har fortfarande någon form av rotation. Inte heller dessa har funnit behovet av att söva någon ute på plats. Kunskapen finns! Dock har uppenbarligen inte behovet funnist, men det kanske kommer fortare än man tror.
Om behovet finns men inte läkemedlen så sitter man med skägget i brevlådan, eller hur? :roll:

Skriv svar