Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustland

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Patientsäkerhet

Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustland

Inlägg av Patientsäkerhet » 30/9 2006 13:48

I sommar var det en artikel i Västerbottens Kuriren 2006-07-12 "Ambulansvikarier får inte köra mot rött" där Akutsjukvården Västerbottens chef intervjuvades, han sade där att det var sant att personalen fick ta dubbelt ansvar under SOMMARMÅNADERNA!......
När slutar sommaren enligt dig? (Verksamhetschef Carl-Axel Ängkvist).
Enligt oss ordinarie på ambulansstationen så brukar nollgradiga nätter och röda löv på träden innebära höst...men läkarkandidaterna jobbar fortfarande kvar, sjuksköterskestudenterna jobbar också kvar och likaså de nyutbildade systrarna som ej har prio 1-kompetens...

Vill ambulanssjukvården Umeå, Vännäs, Robertsfors och Nordmaling ha nya löpsedlar??, skall nya kontakter med politiker behöva tagas??, vill ni ha besök av SVT??.

Ingen förändring har skett ännu och våra inkompetenta vikarier används fortlöpande varje vecka....

Putte

Inlägg av Putte » 30/9 2006 16:48

Alla ambulans organisationer i hela sverige har antagligen mer eller mindre samma problem. Vad har du för konstruktiva förslag för att lösa det? Det är extremt svårt att rekrytera spec.ssk med prio 1-kompetens till att jobba 2-3 månader på sommaren.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/10 2006 19:00

Jo visst. Men så förbannat svårt är det inte att ge nyanställd personal en ordentlig körutbildning som benar ut vilka som är lämpliga och inte. Sedan kommer ju alltid sommarmånaderna vara lite speciella, men att helt förbjuda ambulanssjukvårdare att köra är fel så länge man envisas med att anställa dem. I så fall får man bara anställa syrror som i alla fall inte är bakbundna när de jobbar i hytten.
Undrar vilket som kostar mest, en ordentlig körutbildning för en ambulanssjukvårdare eller en tillräcklig bredvidgång/introutbildining för en grön syrra? :roll:

Novisen

Re: Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustl

Inlägg av Novisen » 3/10 2006 23:26

Patientsäkerhet skrev:
Vill ambulanssjukvården Umeå, Vännäs, Robertsfors och Nordmaling ha nya löpsedlar??, skall nya kontakter med politiker behöva tagas??, vill ni ha besök av SVT??.

Ingen förändring har skett ännu och våra inkompetenta vikarier används fortlöpande varje vecka....
Nu är du ute på väldigt svag is. Om du någonsin ska kunna få gehör och medhåll för dina åsikter så måste du vara mer konstruktiv och inte komma med påhopp och hot. Skriv ner några förslag på hur du tror problemet bäst ska lösas inför nästa sommar annars är risken att dina kollegor slutar lyssna!!!!

Tomas

Inlägg av Tomas » 4/10 2006 9:20

Plocka in erfaret folk från huset på sommaren allternativt ha dem som tredje man på prio 1: or, konstruktivt Novisen?? :wink: // Tomas
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 5/10 2006 0:29

Precis Tomas! Och då krävs en högre vilja som måste starta någonstans. Politiker tex!!!!! Vi kommer aldrig att få tillräckligt med personal som har utryckningskörningskompetens. Ledningen för varje klinik kan inte trolla med knäna. Därför behövs klara direktiv och resurser från politikerna.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/10 2006 13:18

Tomas skrev:Plocka in erfaret folk från huset på sommaren allternativt ha dem som tredje man på prio 1: or, konstruktivt Novisen?? :wink: // Tomas
Varför har man inte ett gäng frivilliga på tex akuten, anestesi som kan gå en "snabbkurs" med körutbildning mm, för att kunna hoppa in när resurserna tryter. Det ska väl inte vara så svårt att lösa. Då har man en stab med kompetent och körduglig reservpersonal. Med lite smart semesterplanering löser man säkert bemanningen under sommaren ganska smärtfritt.

Akuten

Inlägg av Akuten » 5/10 2006 14:53

Och vilka ska då "hoppa in" på akuten eller anestesin när dessa personer försvinner till ambulansen?? Både akuten och anestesin är i behov av erfaren personal sommartid. Anestesin drar ju oftast ner sin verksamhet sommartid så där kan det ju kanske bli någon "över" men de ska ju ha semester där också.

På akuten är belastningen mycket högre sommartid än övriga året och eftersom även vi behöver semester så trots att vi tar in vikarier så måste bemanningen dras ner till en miniminivå = det finns ingen att låna ut till ambulansen under sommaren.

Med mer rotationstjänstgöring skulle man kunna öka flexibiliteten mellan t.ex. akuten och ambulansen och på så sätt kunna täcka en viss del av behovet av erfaren personal på båda ställena. Men det är ju inte meningen att dessa personer som roterar ska ha ett sämre schema bara för att de helst ska vara tillgängliga på båda ställena.

Lösningen skulle väl kunna vara en personalpool (som förr i tiden...) men var ska pengarna komma ifrån till att finansiera den?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/10 2006 15:16

Det var ju synd... Utöka bemanningen i hela sjukvården då så att det inte blir katastrof varje gång någon ska vara ledig. Det ska ju inte behöva vara så att vissa stackare inte kan ta 4 v semester med familjen pga det är personalbrist på jobbet. Själv har jag arbetat varje nyårsafton i fem år enbart för att alla andra tydligen ska resa bort eller är "sjuka" Hur j**** många år ska jag behöva jobba innan jag har förtjänat privilegiet helgledig?!

Tomas

Inlägg av Tomas » 5/10 2006 15:42

Aceofspaces, jag tror att det kunde lösas om man tog in erfaren personal från huset och då inte för att köra utan vårda. Det är säkert "tajt" på sommaren på tex akuten och de vill även ha erfaren personal. Jag tror dock att det skulle lösa sig på anestesin eftersom vi drar ner på verksamheten på sommaren. Men problemet är sitter inte hos anestesin utan hos ambulansen och den erfarenheten jag har av sammarbete mellan dessa kliniker så är det inte anestesin som knotar. // Tomas
intubera mera !!

Novisen

Inlägg av Novisen » 6/10 2006 0:58

aceofspades skrev:Hur j**** många år ska jag behöva jobba innan jag har förtjänat privilegiet helgledig?!
Svar: 8 år :lol: .

Och det är personal som kan och får vårda som behövs. Körningen görs bäst av de som redan kan.

Roffe

Inlägg av Roffe » 6/10 2006 10:57

Hur gör man på flygbolagen när piloterna skall ha semester ?
Det måste givetvis finnas så pass mycket personal anställd,att verksamheterna klarar av att bedriva normal verksamhet utan att ge avkall på säkerhet,medicinsk kompetens etc.
Ett exempel till: polisen tar då inte in några "vikarier" under sommarmånaderna, utan man drar helt enkelt ner på verksamhet som inte är akut.
Så måste även ambulanssjukvården göra om man skall få någon som helst trovärdighet bland allmänheten.

Roffe

Tomas

Inlägg av Tomas » 6/10 2006 13:43

Roffe, man måste komma ihåg att Kommun och Lansting har kvinnodominerande arbetsplatser. På tex vattenfall som är statligt och förhållandevis mer män har en överkapacitet på sitt manskap på vintern. Detta för att klara frånvaro vid sjukdom och semester. Något förstås sjukvården ska ta efter :roll:

Jag tror dock inte det är hela sanningen framförallt när det gäller ambulanssjukvården. Den går förmodligen att effektivisera, vill säga att jag har begränsad erfarehet ifrågan. Jag kan förstås inte vara på hur det är i storstäderna. Men ambulansfolket lever i hög grad i sin egen lilla värld och ska något förändras så är det oftast enbart frågan om mer resurser. Man kan helt enkelt inte acceptera andra lösningar än sina egna // Tomas
intubera mera !!

Intresserad

Re: Sommaren är slut!-Ambulanssjukvården Västerbottens kustl

Inlägg av Intresserad » 14/10 2006 18:33

Patientsäkerhet skrev:Ingen förändring har skett ännu och våra inkompetenta vikarier används fortlöpande varje vecka....
He he... Dina inlägg på detta forum ger verkligen uttryck för ett varmt välkomnande av mig som student :wink:

Hälsningar,
Din blivande spottkopp!? :) (läs: Sjuksköterskestudent med planer att söka till Umeå-ambulansen sommaren 2007)

AuF

Inlägg av AuF » 15/10 2006 11:32

Intresserad:

Ssk studenter har inget i ambulanser att göra, oavsett årstid. Du ska vara sjuksköterska med vubb. Så slipper du vara "spottkopp!" :wink:

Skriv svar