Val 2006

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 20/9 2006 14:29

Tobbe skrev:Så jobben blir alltså inte fler av man sänker a-kasseersättningen, utan det är mera en hämnd på alla onyttiga människor som ljuger, dvs arbetslösa. Jag skulle om jag var arbetslös känna mig oerhört kränkt av den här behandlingen, inte för att jag får mindre pengar utan för det typiskt borgerliga tankesättet att alla som får bidrag eller någon sorts ersättning är egentligen lata lögnare. Och är det någon som tror att fuskarna, som alltid funnits (inte minst bland Skandiachefer), ska sluta fuska bara för att man sänker avgiften? Ordna fram jobb åt alla först, sedan kan man ju sänka ersättningen hur mycket som helst.

T
Det har aldrig varit tal om att sänkt A-kassa på något magiskt sätt skulle skapa fler jobb ur tomma intet. Jobben skapas genom ett gynnsammare företagsklimat, bla genom sänkt arbetsgivaravgift osv.
Sänkningen av A-kassan är endast en spark i baken på dem som trots jobbmöjligheter hellre sitter hemma och drönar enligt devisen "varför ska jag jobba när jag har så hög A-kassa?"

Jag måste dock medge att du har rätt i att det måste fram fler jobb, annars funkar det naturligtvis inte. Hur detta blir återstår att se. Blir det skit av alltihop kommer ju svenska folket att rösta rött i nästa val, så att vi alla kan gå på bidrag igen... :wink:

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 23/9 2006 23:59

Snarare en spark på pungen...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 24/9 2006 22:42

Sänkningen av A-kassan är endast en spark i baken på dem som trots jobbmöjligheter hellre sitter hemma och drönar enligt devisen "varför ska jag jobba när jag har så hög A-kassa?"
Så nu är det helt okej med kollektiva bestraffningar. Några fuskar, så då sänker vi ersättning för alla. Och jag kan lova dig Peder,
ta det där skitjobbet ett litet tag
, att det där skitjobbet, är upptaget för länge sedan. Varför tror ni att det finns en massa lediga skitjobb i det här landet? Å andra sidan blir det väl många sådana jobb när alla arbetslösa ska starta städfirma.

Och moderaterna "det nya arbetarpartiet" det var väl ändå att ta i.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/9 2006 17:39

Hur vill du göra då?
Häromdagen hörde jag på nyheterna att notan för bidragsfusket under förra året uppgick till en miljard! Detta är väl bevis nog för hur många människor i detta land som skor sig på välfärdsystemet. Jag blir rädd! Tycker du Tobbe att vi ska låta dessa "lite ont i halsen och hemma med sjukt barn" fortsätta att blåsa skattebetalarna på en miljard om året, eller ska vi vidta åtgärder så att dessa pengar istället hamnar där de gör nytta, dvs. hos dem som är sjuka på riktigt.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 25/9 2006 21:10

Aceofspades: Vi får väl ta i med dom hårda hårdhandskarna mot fuskarna! Hårdare kontroller. Arbetsförmedlingen kanske kan ordna en kurs i etik och moral...

Men straffa inte dom som faktiskt behöver sin har förtjänat sin ersättning. Det har väl aldrig varit tal om att förbjuda bilkörning för att några kör för dåligt eller några kör berusade. Så därför tycker jag det är rättvist att man straffar dom skyldiga. Men där verkar du tycka det är riktigt att passa på att straffa alla andra också, så den föraktfulla massan av simpla arbetare lär sig sin plats när borgarna ska hålla hov. För att vara säker på att budskapet går in så ser man också till att göra det dyrare att vara med i facket (och a-kassan), vilket på sikt försvagar och holkar ur facket.

Och det törs jag nog påstå att dom rattfulla kostar samhället mycket mer än bidragsfuskarna. Men det talas det inget om.
T[/b]

Användarvisningsbild
Glock 18C

Inlägg av Glock 18C » 25/9 2006 22:22

Notan Svenska folket får betala för sina högavlönande lurendrejare till politiker är högre än fusknotan. Moderaternas porrklubbsnotor är väl högre, tror jag.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/9 2006 14:09

Tobbe skrev:Aceofspades: Vi får väl ta i med dom hårda hårdhandskarna mot fuskarna! Hårdare kontroller. Arbetsförmedlingen kanske kan ordna en kurs i etik och moral...

Men straffa inte dom som faktiskt behöver sin har förtjänat sin ersättning. Det har väl aldrig varit tal om att förbjuda bilkörning för att några kör för dåligt eller några kör berusade. Så därför tycker jag det är rättvist att man straffar dom skyldiga. Men där verkar du tycka det är riktigt att passa på att straffa alla andra också, så den föraktfulla massan av simpla arbetare lär sig sin plats när borgarna ska hålla hov. För att vara säker på att budskapet går in så ser man också till att göra det dyrare att vara med i facket (och a-kassan), vilket på sikt försvagar och holkar ur facket.

Och det törs jag nog påstå att dom rattfulla kostar samhället mycket mer än bidragsfuskarna. Men det talas det inget om.
T[/b]
Att det inte talas om de rattfulla på samma sätt kanske kan förklaras med att det med Socaldemokraternas straffskala knappast är olagligt att köra rattfull. Indraget körkort, lite böter, ibland ett par månader i finkan, sedan alkolås. Rena barnleken.
Varför tas inte hårdare tag mot "vardagsbrottsligheten?" Det ska kännas ordentligt när man begått ett brott där man kunnat vålla skada på personer och egendom.

Åter till ämnet. Du säger att jag vill straffa alla, även de som är "oskyldiga". Är det din åsikt att ett straff består i att hjälpa åsidosatta människor att få ett jobb där de kan känna sig behövda och betydelsefulla? Eller att det är ett straff med kortare vårdköer och vårdguider för multisjuka? Är det också ett straff att var och en själv kan välja vart han/hon ska vända sig för att få vård?
Det handlar inte om att straff någon. De som vill arbeta ska kunna arbeta, och det ska vara ekonomiskt lönsamt jämfört med A-kassa. De som du vill kalla det "straffas" är de som trots tillgång till arbete ändå väljer att sitta hemma och nöta på sofflocket. Kom också ihåg att det är arbetslösa vi talar om i det här sammanhanget, inte sjuka.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 27/9 2006 17:15

arbetsförmedlingen är snart ett minne blott. ams kommer dom sutta åt fanders. jag har läst att många ambulansare är dömda för rattfylla eller andra drogbrott. kan det vara sant?

peder

Inlägg av peder » 27/9 2006 18:37

Dom representerar säkert sin kvot... precis som präster, advokater, poliser, politiker..... tror inte att ambulansare är överrepresenterade i rattfylleribrott, men det är bättre skvaller om en "bra medborgare" kör full, och får därigenom större slagkraft när det pressenteras.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 29/9 2006 15:09

Straffet, aceofspades, är att sänka ersättningen när det inte finns något alternativ. Du utgår hela tiden från att det finns ett jobb till varje människa, och är man utan är det för att man är lat. Det stämmer inte. Visa mig jobben först.

T

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 29/9 2006 19:14

Tobbe skrev:Straffet, aceofspades, är att sänka ersättningen när det inte finns något alternativ. Du utgår hela tiden från att det finns ett jobb till varje människa, och är man utan är det för att man är lat. Det stämmer inte. Visa mig jobben först.

T
Du har helt rätt Tobbe, det är klart att det måste finnas jobb åt alla som kan och vill arbeta. Genom att göra det lättare (billigare) för företagen att anställa personal och framförallt genom att skapa ett klimat som möjliggör för företagen att stanna kvar i Sverige så kommer detta /på sikt) att resultera i fler arbetstillfällen. Först då kan vi se vilka som verkligen vill ha ett arbete. Jag säger inte att man är lat för att man är arbetslös. Men jag är helt övertygad om att det faktiskt finns många som väljar att stanna hemma just tack vare hög A-kasseersättning.
Dessutom tycker jag att det är märkligt att det finns så många ställen runt om i landet som har brist på arbetskraft samtidigt som man redovisar hög arbetslöshet i samma region. Kan det vara så illa att folk väljer att inte söka vissa jobb bara för att de är kräsna? Min åsikt är att om man tackar nej till att söka ett jobb bara för att man vill ha ett "bättre" så ska man inte ha rätt till A-kassa överhuvudtaget. Inte mer är rättvist.

Skriv svar