Val 2006
Moderator: Wernvik
Ja, varför inte...? På de orter där privata aktörer verkar sida vid sida med landstingets ambulanser på varsitt upphämningområde verkar det fungera utan några nämnvärda störningar. Dessutom har personalen lite mer frihet vid valet av arbetsgivare, vilket jag personligen tycker är positivt. Man ska inte behöva låsas fast vid en och samma arbetsgivare enbart pga ens yrkesval, eller hur?
Beträffande kvalitetssäkring i verksamheten kan denna kontrolleras mha certifieringar, ackrediteringar etc som styrs och kontrolleras på myndighetsnivå. På så sätt vet man att rutinerna i verksamheten följer statligt uppsatta styrdokument.
Mvh. /Aceofspades.
Beträffande kvalitetssäkring i verksamheten kan denna kontrolleras mha certifieringar, ackrediteringar etc som styrs och kontrolleras på myndighetsnivå. På så sätt vet man att rutinerna i verksamheten följer statligt uppsatta styrdokument.
Mvh. /Aceofspades.
De gör säkert ett bra jobb, men det skulle säkert kunna bli ännu bättre om det sattes lite press på verksamheten. Oftast verkar det vara patientens bästa som ältas hit och dit, och det är ju i och för sig jätteviktigt, men det är ytterst sällan man riktar blickarna mot hur personalen upplever sin arbetssituation, framförallt när det gäller arbetsplatsinflytande, löner osv.
Tycker du själv att en vubbad SSK i ambulans har en lön som motsvarar yrkets krav på utbildning?
Vi kan ju jämföra med tex en maskinoperatör med gymnasieutbildning. I många fall börjar han med en ingångslön på 23000-25000 kr. Dessutom har han inte en krona i studieskulder.
Tycker du själv att en vubbad SSK i ambulans har en lön som motsvarar yrkets krav på utbildning?
Vi kan ju jämföra med tex en maskinoperatör med gymnasieutbildning. I många fall börjar han med en ingångslön på 23000-25000 kr. Dessutom har han inte en krona i studieskulder.
Jag skrev maskinoperatör. Jag är utbildad maskinoperatör med ett par år i yrket. Jag hade bra lön, bra arbetskamrater, bra arbetstider. Men denna bransch visade sig inte passa mig, då jag föredrar att arbeta med människor. Och då tycker jag att den uppoffringen jag gör (fyra år på högskola) skall återspegla sig i lönen. Inom landsting och kommunal sjukvård arbetar väldigt många människor som har gått många år i skolan, för att sedan komma till arbetsförhållanden som många gånger är fysiskt och psykiskt påfrestande, utan att få en skälig lön.
Ylva Johansson pratar hela tiden om kompetenshöjningar inom sjukvården under kommande mandatperiod. Det ska bli internutbildningar, kurser, seminarier mm. Men inte ett enda ord har jag hört om att villkoren ska förbättras för de anställda. De ska bara kunna mer, så att de kan arbeta bättre, men de ska tydligen inte ha någon ersättning för denna extra kompetens.
Tycker du att detta är bra? Ska det verkligen vara så att vissa går och långsamt arbetar ihjäl sig för mindre än 15000 kronor i månaden, av vilka drygt 50% försvinner ner i statens ficka.
Jag har åtskilliga gånger i den här debatten fått höra hur de borgerliga vill att pamparna ska stoppa företagsvinsterna i egen ficka.
Men då undrar jag; är det inte exakt det staten gör just nu?
Ylva Johansson pratar hela tiden om kompetenshöjningar inom sjukvården under kommande mandatperiod. Det ska bli internutbildningar, kurser, seminarier mm. Men inte ett enda ord har jag hört om att villkoren ska förbättras för de anställda. De ska bara kunna mer, så att de kan arbeta bättre, men de ska tydligen inte ha någon ersättning för denna extra kompetens.
Tycker du att detta är bra? Ska det verkligen vara så att vissa går och långsamt arbetar ihjäl sig för mindre än 15000 kronor i månaden, av vilka drygt 50% försvinner ner i statens ficka.
Jag har åtskilliga gånger i den här debatten fått höra hur de borgerliga vill att pamparna ska stoppa företagsvinsterna i egen ficka.
Aceofspades,
Jag håller med dig det är inte rellevant att ssk med fyra års studier tjänar så dåligt som vi vet, jag är den första att erkänna detta.
Jag tror vi måste engagera oss mer nästa avtalsrörelse. Vi måste från både vårdförbundet och kommunal få dem att förstå att mer måste ges till ambulanssjukvården.
Jag håller med dig det är inte rellevant att ssk med fyra års studier tjänar så dåligt som vi vet, jag är den första att erkänna detta.
Jag tror vi måste engagera oss mer nästa avtalsrörelse. Vi måste från både vårdförbundet och kommunal få dem att förstå att mer måste ges till ambulanssjukvården.
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 16 gånger.
Aceofspades, tjänar man mindre än 15 000 är inte skatten 50 % den är ca 32 %, men den är 50 % när man tjänar mer än 25 000 kronor.aceofspades skrev: Ska det verkligen vara så att vissa går och långsamt arbetar ihjäl sig för mindre än 15000 kronor i månaden, av vilka drygt 50% försvinner ner i statens ficka.
val 2006-rösta blått!
Tänk på att det även är ett landstingsval i morgon, rösta blått i västerbottens läns landsting! Alliansen kommer satsa extra mkt på närsjukvården där även ambulanssjukvården ingår..besparingarna som Levi Bergström (S) & Co gjort de senaste 10åren märks tydligt i vår organisation.
Öka mångfalden bland våra arbetsgivare-idag har landstinget monopol på lönesättning!.
En konkurrensutsatt sjukvård har ögonen på sig och ett privat vårdföretag kvalitetssäkrar sin verksamhet, privata vårdföretag har en strävan att vara bäst, detta även för att vinna förtroende hos beställarmyndigheten.
Verksamhet som drivs i landstingsregi har ingen anledning att "tagga upp sig" då de ej har någon konkurrent!. Förutsättningen att kunna bli bäst på något beror på vilken personal man anställer och för att få bra personal krävs bra löner vilket sen också visar sig i företagets kvalitetsuppföljning.
Se på ULFAB, se på Falck m.m. där har vi 2 stora ambulansföretag som är ISO 9001 certifierade!.
Landstingsskatt skall gå till sjukvård och inte till kulturarbete!
Öka mångfalden bland våra arbetsgivare-idag har landstinget monopol på lönesättning!.
En konkurrensutsatt sjukvård har ögonen på sig och ett privat vårdföretag kvalitetssäkrar sin verksamhet, privata vårdföretag har en strävan att vara bäst, detta även för att vinna förtroende hos beställarmyndigheten.
Verksamhet som drivs i landstingsregi har ingen anledning att "tagga upp sig" då de ej har någon konkurrent!. Förutsättningen att kunna bli bäst på något beror på vilken personal man anställer och för att få bra personal krävs bra löner vilket sen också visar sig i företagets kvalitetsuppföljning.
Se på ULFAB, se på Falck m.m. där har vi 2 stora ambulansföretag som är ISO 9001 certifierade!.
Landstingsskatt skall gå till sjukvård och inte till kulturarbete!
Misstänker att aceofspades menar det sammanlagda skattetrycket. Som jag skrivit tidigare - när man räknar in samtliga skatter är det skrämmande vilket skattetryck vi har. Fastighetsskatt, moms, fordonsskatt, inkomstskatt, bensinskatt, trängselskatt mm mm. !!!!!Kalbl skrev:Aceofspades, tjänar man mindre än 15 000 är inte skatten 50 % den är ca 32 %, men den är 50 % när man tjänar mer än 25 000 kronor.aceofspades skrev: Ska det verkligen vara så att vissa går och långsamt arbetar ihjäl sig för mindre än 15000 kronor i månaden, av vilka drygt 50% försvinner ner i statens ficka.
Det värsta är att en stor del av våra inbetalade skatter verkar gå till tusentals "pappersvändare" inom den enormt tungrodda administration som socialdemokraterna byggt upp.
Ja, det stämmer. Man kan inte bara redovisa inkomstskatten, utan man måste även ha i tanken att all den moms vi betalar inte är annat än skatt på redan skattade pengar. Vi skattas till döds i det här landet, och särskilt drabbade är låginkomsstagarna.malle skrev:
Misstänker att aceofspades menar det sammanlagda skattetrycket. Som jag skrivit tidigare - när man räknar in samtliga skatter är det skrämmande vilket skattetryck vi har. Fastighetsskatt, moms, fordonsskatt, inkomstskatt, bensinskatt, trängselskatt mm mm. !!!!!
Det värsta är att en stor del av våra inbetalade skatter verkar gå till tusentals "pappersvändare" inom den enormt tungrodda administration som socialdemokraterna byggt upp.
Socialdemokraternas ide är att bibehålla en hög kommunalskatt för alla, men att samtidigt avveckla tex förmögenhetsskatten. Hur gynnar detta låginkomsttagarna?
I dn SVT-sända slutdebatten igår talades även om att höja inkomsttaket i A-kassan, vilket har en "betryggande effekt för arbetslösa, tidigare högavlönade tjänstemän." Även detta bidrar till en ogynnsam utveckling av svensk jobbpolitik. Jättebra för de arbetslösa, men orättvist för de stackarna som med sina löner skall finansiera detta svineri. Ett begrepp som dyker upp i mitt huvud är "Feodalsamhälle". En hårt arbetande grupp av människor som bär upp hela samhällets välfärd på sina slitna ryggar, medan den nya överklassen, dvs de arbetslösa, bara får det bättre och bättre ekonomiskt.
Vill vi ha ett sådant Sverige?
En gång för alla, det ska vara lönsamt att ha ett arbete!