Totallarm vid medvetslöshet?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 14/9 2006 18:04

Kalbl skrev:Trollhättan, och här har varje besättning en sökare och sjukvårdsledaren har en personlig telefon, vi kör enligt konceptet MIMMS och du känner till det.

Vi har inga larmupprop på station utan varje besättning är unik. man får besked om man är första ambulans på plats eftersom SOS ser oss på skärmen via GPS.

Hoppas detta gav lite bättre upplysning.
Exakt vad står förkortningen MIMMS för? Nyfiken..

Mvh..

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 18:12

MIMMS = Major Incident Medical Management and Support.

Finns på svenska.
isbn: 91-44-03371-0

www.studentlitteratur.se

(Denna bok är tunn och billig)
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 15 gånger.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 18:28

Mimms boken kostar 189:- och beskiver mycket informativt vad som är viktigt vid första instasen vid en större olycka.

Men man ska naturligtvis gå kursen.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 18:31

Men det allra viktigaste är att alla går samma utbildning, så vi kan jobba över gränserna.

Därför ser jag det som viktigt att alla har en utbildningsplan där samtliga så småningom får utbildningen, och PS prehospital sjukvårdledning är kopierad av MIMMS så det blir ingen skillnad.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 18:58

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s ... r=31616-01

för att förenkla hanteringen att komma rätt.

larsev

Inlägg av larsev » 14/9 2006 19:04

Niklas Karlsson skrev:Precis som i sthlm. fast här har vi akutbil istället för OLA. Hur många OLA är det per pass i gbg?

Totallarm brukar vara när samtliga bilar på stationen larmas. Det är oftast på landsbyden eller mindre städer.
Det finns 3 OLA ambulanser dygnet runt i Göteborg.
36828 är stationerad på huvudbrandstationen i Gårda och betjänar i första hand centrala staden samt de östra stadsdelarna.
36878 är stationerad på brandstationen i Lundby och betjänar i första hand Hisingen samt de västra stadsdelarna (Västra Frölunda, utmed 158 ner mot Hallandsgränsen).
36888 är stationerad på brandstationen i Mölndal och har i första hand om Mölndals och Härryda kommuner.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 19:16

??
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 19 gånger.

AuF

Inlägg av AuF » 14/9 2006 19:21

Ytterliggare en fråga.

Vad är det för skillnad på en sk OLA ambulans och en akutambulans ? Är det krav på NSK kompetens i OLA eller ?

mvh

larsev

Inlägg av larsev » 14/9 2006 19:25

Kalbl skrev:larsev,
Kunde ju vara intessant vad du tycker om privatisering eftersom Göteborg handlas upp just nu, och vad gör ni med OLA? Blir det offentligheten så får ta hand om dessa?

Nyfiken?
Jag har väl inga direkta synpunkter på detta, då jag inte är aktiv i verksamheten.
Jag är däremot en aktiv scannerlyssnare samt medlem i FRO och aktiv i Hemvärnet.
Mitt scannerlyssnande har gjort att när jag hör ett larm kan jag snabbt bilda mig en uppfattning om det är ett område jag kan undvika alternativt att hålla god utkik i mina backspeglar för att släppa fram utryckningsfordon.
För att kunna göra detta är det bra att känna till varifrån de olika fordonen utgår ifrån.

Som det är idag är det Räddningstjänsten som har hand om ambulansverksamheten i Storgöteborg.

larsev

Inlägg av larsev » 14/9 2006 19:27

AuF skrev:Ytterliggare en fråga.

Vad är det för skillnad på en sk OLA ambulans och en akutambulans ? Är det krav på NSK kompetens i OLA eller ?

mvh
Min uppfattning av det hela när jag har lyssnat på radiotrafiken är JA, men säker är jag inte.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 14/9 2006 21:13

Det är klart att det är narkossköterska i OLA, det är det ju snart i varje akutambulans.
Senast redigerad av 2 Kalbl, redigerad totalt 19 gång.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/9 2006 22:33

Kalbl: Då har vi frångått ämnet helt. Men jag vill ändå säga att jag tror på en utveckling åt andra hållet. Med fler olika typer av fordon som kan samarbeta och på så vis göra det allra bästa möjliga för patienten.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 15/9 2006 10:49

Lipton,

De större städerna kan möjligtvis ha en större vagnpark om man är resursstarka.
Senast redigerad av 1 Kalbl, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 17/9 2006 18:32

Åter till ämnet tack.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/9 2006 21:17

Wernvik: Ämnet verkar uttömt! :)