Journalföring - Hur gör ni?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Kjell_Ö

Journalföring - Hur gör ni?

Inlägg av Kjell_Ö » 17/8 2006 11:22

På ambulansen hos oss pågår just nu en diskussion om journalföringen när en ambulansjukvårdare och en SSK jobbar tillsammans. Skall ssk ALLTID föra journalen som den med högsta medicinska kompetens? Eller bara om det ges läkemedel? Är det ok att ambsjv skriver journalen helt själv om det inte medicineras, eller ska ssk kontrasignera ändå?

Vore tacksam att få dels veta lite om hur ni gör i era landsting, dels om någon känner till någon föreskrift där detta regleras? Har sökt febrilt i SoS databas, men inte hittat nåt som passar. :?:

EDIT: Och, för att inte blåsa liv i en redan infekterad diskussion: Jag har själv inga starka synpunkter för eller emot det ena eller det andra, utan vill bara veta hur detta hanteras på andra ställen.

Novisen

Inlägg av Novisen » 17/8 2006 20:56

Jag signerar de läkemedel jag givet även om ambulanssjukvårdaren för journalen.

Eirik

Inlägg av Eirik » 17/8 2006 22:44

Hos oss er det krav om at begge på ambulansen skal underskrive på journalen, spesielt hvis det har blitt gitt legemidler. Uavhengig av hvem som har gitt legemidlene.

Kjell_Ö

Inlägg av Kjell_Ö » 18/8 2006 7:34

Novisen skrev:Jag signerar de läkemedel jag givet även om ambulanssjukvårdaren för journalen.
Signerar du journalen även om inga lm har getts?

Novisen

Inlägg av Novisen » 18/8 2006 8:50

Kjell_Ö skrev:
Novisen skrev:Jag signerar de läkemedel jag givet även om ambulanssjukvårdaren för journalen.
Signerar du journalen även om inga lm har getts?
Nej!!

Eirik

Inlägg av Eirik » 18/8 2006 9:05

Har dere ingen form for dobbeltkontroll e.l.? Vi har innarbeidet rutiner som tilsier at så fremt det er mulig skal makker sjekke medikament som settes, uavhengig av om man er ambulansearbeider/paramedic/sykepleier/anestesisykepleier.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 20:16

Jag dokumenterar de åtgärder jag utför. Jag signerar om jag administrerat syrgas. Syrran signerar övriga läkemedel som den eventuellt gett, men de dokumenteras av mig. Detta gäller om jag vårdat patienten.

Om syrran vårdat patienten får hon skriva journalen själv, då bäddar jag bår och fikar lite istället. :wink:

Kjell_Ö

Inlägg av Kjell_Ö » 22/8 2006 7:38

Eirik skrev: Har dere ingen form for dobbeltkontroll e.l.? Vi har innarbeidet rutiner som tilsier at så fremt det er mulig skal makker sjekke medikament som settes, uavhengig av om man er ambulansearbeider/paramedic/sykepleier/anestesisykepleier.
Ursäkta, vi svenskar har ju ibland lite dålig allmänbildning.... :lol:
Vad är "makker"?

Eirik

Inlägg av Eirik » 24/8 2006 9:03

Kjell_Ö skrev:
Eirik skrev: Har dere ingen form for dobbeltkontroll e.l.? Vi har innarbeidet rutiner som tilsier at så fremt det er mulig skal makker sjekke medikament som settes, uavhengig av om man er ambulansearbeider/paramedic/sykepleier/anestesisykepleier.
Ursäkta, vi svenskar har ju ibland lite dålig allmänbildning.... :lol:
Vad är "makker"?
Beklager, "makker" er den andre personen på ambulansen (partner?).

Skriv svar