Tomas: Du får förlåta mig nu men det är ett sådant här resonemang som jag upplever bäddar för revirtänkande inom vården. Är det något vi idag behöver så är det att komma bort från detta. Vi behöver istället finna vägar till att samarbeta med varann. Varför ta det personligt om en läkare ger dig råd/förslag inom ett område som "du till fullo behärskar"? Det kan ju faktiskt vara så att läkaren använder ett sätt att hantera situationen på som du ej tidigare sett/varit med om och som kanske till och med är bättre. I så fall har du ju efter det ytterligare ett alternativ att ta till när du vårdar patienten. Är inte det bra - både för dig och patienten?Tomas skrev:Det kanske är dax att sätta stopp för denna debatt vi kommer inte längre. Jag vet inte hur sjuksköterskorna i Skåne har förr uppfattning, men jag skulle ta det väldigt personligt om någon läkare kommer in på mitt område som jag behärskar till fullo och ger råd och rön som är självklarheter för en rutinerad anestesi, IVA sjuksköterska. Läkarna måste kunna hantera situationer som inte jag behärskar, inte ta över självklara arbetsuppgifter // Tomas
På samma sätt är det viktigt att läkaren tar vara på den kunskap/erfarenhet som ssk:an besitter.
Vi kanske ibland behöver rannsaka oss lite och fundera över vilket/vilken vi har fokus på - vår egen prestige eller patientens bästa?
//malle