undersköterska: vad kan man jobba som?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JohanZ
Kontakt:

undersköterska: vad kan man jobba som?

Inlägg av JohanZ » 18/6 2006 21:55

vad kan man arbeta som om man är utbildad undersköterska?
mvh Johan

AuF

Inlägg av AuF » 18/6 2006 23:45

Nästan överallt... förutom ambulansen.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: undersköterska: vad kan man jobba som?

Inlägg av AMBASS » 19/6 2006 9:43

JohanZ skrev:vad kan man arbeta som om man är utbildad undersköterska?
Cheers Johan!

Det finns förhållandevis många undersköterskor på våra svenska ambulanser (utan 20 eller 40v pbu). Ring till ditt landsting och fråga! Ibland kan det vara lite lurigt att få ut all fakta, men helt klart är det din självklara rättighet. Det finns således både släta USKOR och SSK som arbetar på ambulansen och då företrädesvis vikarier över sommaren. Visste du att det idag finns många SSK studerande som efter 3 terminer får sommarjobb på ambulansen? Detta händer idag 2006. Så om du är utbildad USKA torde du stå dig väl i jämförelse med dessa.

En USKA kan ju också jobba med en himla massa saker inom sjukvården. Hör dig för där du vill arbeta.

Personligen skulle jag dock avråda dig för att söka ambulansen. Jobba och läs mer prehospital sjukvård först!

LYCKA TILL.....
Blood Will Tell

Linda

Inlägg av Linda » 19/6 2006 16:30

Har varit färdig undersköterska i 7 år, läste inriktning akutsjukvård och har under den tiden jobbat på Röntgen (på akutsidan), strokeavd, post.op, NIVA, neuro vård avd, neurologmottagning, palliativ vård avd, rehab,demensboende, hemtjänst, företagshälsovård, privat läkarmottagning och nu jobbar jag på förlossningen.

Man kan jobba med väldigt mycket som uska och anledningen till att jag varit runt på så många olika platser är att jag fått vikariat på några månader alt. jobbat timmar på flera platser samtidigt.
Får jag säga det själv så har det i slutendan gett mig otroligt bred kunskap om många områden som jag troligen inte hade haft om jag varit på ett och samma ställe.

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 24/7 2006 21:54

jag läste att man kunde bli vårdare och skötare om man är utbildad till undersköterska.vad arbetar man med då? är det inom psykvården?

jag är lite sugen på att utbilda mig till undersköterska.men jag vet inte om det är rätt för mig.finns det någon skolfilm eller något annat material så att man kan få inblick i hur arbetet ser ut? kan man få praktik fastän man inte studerar till undersköterska?
mvh Johan

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 24/7 2006 22:17

Månfga undersköterskor återfinns i äldrevården, tex på kommunala demensboenden och inom palliativ vård. Arbetet handlar mycket om att hjälpa till med hygien, bädda sängar, servera mat, tvätta kläder etc.

JohanZ
Kontakt:

Inlägg av JohanZ » 25/7 2006 0:18

aceofspades skrev:Månfga undersköterskor återfinns i äldrevården, tex på kommunala demensboenden och inom palliativ vård. Arbetet handlar mycket om att hjälpa till med hygien, bädda sängar, servera mat, tvätta kläder etc.
helst skulle jag vilja jobba på akuten.men jag är öppen för äldrevården också.dock så vill inte hjälpa dom äldre med att uträtta sina behov
mvh Johan

AuF

Inlägg av AuF » 25/7 2006 2:50

som undersköterska kan du jobba på istort sätt alla ställen som en sjuksköterska kan. Är du intersserad av akutsjukvård finns det jobb på både akuten, intensivvårdsavdelningar, hjärtintensiven mfl. Däremot tror jag nog du får lära dig att hjälpa folk som vill "uträtta sina behov" vart du än är, till tillhör jobbet varken du är ssk eller usk.

manne

Inlägg av manne » 25/7 2006 10:24

Linda skrev:Har varit färdig undersköterska i 7 år, läste inriktning akutsjukvård och har under den tiden jobbat på Röntgen (på akutsidan), strokeavd, post.op, NIVA, neuro vård avd, neurologmottagning, palliativ vård avd, rehab,demensboende, hemtjänst, företagshälsovård, privat läkarmottagning och nu jobbar jag på förlossningen.
.
Det är så kul med folk som säger att man har större möjligheter som ssk inom vården. Visst , om man vill gräva i pappershögar hela dagarna med minimal patientkontakt. Det Linda skriver bevisar väl motsatsen?

Akuten

Inlägg av Akuten » 25/7 2006 11:12

Som sjuksköterska eller undersköterska på akutmott gräver man inte i några pappershögar. Däremot har vi väldigt mycket patientkontakt.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/7 2006 11:37

Du är rolig ambass.

Varje dag går du igång ordentligt på "paradoxen" med släta ssk i ambulans.. Men slät uska går bra:).. Jaja

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/7 2006 15:18

JohanZ skrev: helst skulle jag vilja jobba på akuten.men jag är öppen för äldrevården också.dock så vill inte hjälpa dom äldre med att uträtta sina behov
Som sagt, det får du nog stå ut med vart du än kommer. Det kan kännas jobbigt i början, men det är en vanesak. Det positiva i arbetet som usk är helt klart att få finnas till för patienter/boende. Man får så väldigt mycket tillbaka i form av trevliga pratstunder och nyttiga erfarenheter. (Visserligen kan det ibland vara tvärtom också)

Putte

Inlägg av Putte » 27/7 2006 15:58

Manne jag gissar att du har lång erfarenhet som sjuksköterska för att uttala dig! :wink:

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 28/7 2006 18:22

Niklas Karlsson skrev:Du är rolig ambass.

Varje dag går du igång ordentligt på "paradoxen" med släta ssk i ambulans.. Men slät uska går bra:).. Jaja
Cheers Niklas!

Jag tycker inte heller att släta USKOR har i ambulansen att göra! Be safe..
Blood Will Tell

Skriv svar