Pris anestesi?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda

Pris anestesi?

Inlägg av Linda » 28/6 2006 12:34

Ska dra ut en tand och måste sövas för detta.
Nu söker ja efter prislista för vad hela kalaset kan kosta.

Vad kostar en sövning ?
Betalar jag hela summan själv tex ?

agentanka

Inlägg av agentanka » 28/6 2006 12:45

Den som ska utföra ingreppet borde kunna ge dig ett pris på detta.
Så mitt tips är att höra av dig till tandläkaren alt. tandläkarens reception som borde kunna svara.

Linda

Inlägg av Linda » 28/6 2006 12:54

agentanka skrev:Den som ska utföra ingreppet borde kunna ge dig ett pris på detta.
Så mitt tips är att höra av dig till tandläkaren alt. tandläkarens reception som borde kunna svara.
Har mailat käkkirurgen som förhoppningsvis ska utföra ingreppet men tänkte mer om jag kunde hitta något själv men det kanske är svårt.
Tack för svar iallafall

Linda

Inlägg av Linda » 28/6 2006 16:32

En till fråga.
Finns det någon tandvårdsförsäkring man kan teckna ? alltså i stil med olycksfall och livförsäkring.
Och i sånt fall, VAR hittar ja dem ?

Har sökt på google men hittar inte så mycket :?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/6 2006 22:15

Tror att priset på ingreppet varrierar mellan landstingen.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Linda

Inlägg av Linda » 28/6 2006 23:14

Wernvik skrev:Tror att priset på ingreppet varrierar mellan landstingen.
Det finns ju diverse rutiner och åtgärder man kan hitta inom varje landsting på nätet ,borde man inte då kunna hitta nån form av prislista med iallafall ca priser ?

Novisen

Inlägg av Novisen » 29/6 2006 0:08

I VLL kostar det tandläkarbesöket + 300kr för narkosen om du ska sövas.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 9/7 2006 20:14

Hör det här egentligen till forumet? Förstår att du oroar dig Linda men jag tror att det bästa svaret får du om du kontaktar din tandläkare....Här kan vi ju bara spekulera och det hör ju inte direkt till forumet...

Lycka till med tandsingarna :wink:

Linda

Inlägg av Linda » 11/7 2006 11:21

GoldenHour skrev:Hör det här egentligen till forumet? Förstår att du oroar dig Linda men jag tror att det bästa svaret får du om du kontaktar din tandläkare....Här kan vi ju bara spekulera och det hör ju inte direkt till forumet...

Lycka till med tandsingarna :wink:
Nej det hör inte till forumet men man vet aldrig vem som besitter kunskaper om olika saker.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Pris anestesi?

Inlägg av AMBASS » 11/7 2006 16:54

Linda skrev:Ska dra ut en tand och måste sövas för detta.

Vad kostar en sövning ?
Cheers!

Varför skall du sövas för att dra ut en tand??? Att förlägga narkos vid tandbehandling är ingen lösning enligt mig. Att försätta en person i medvetslöshet är inte att tillråda vid denna typ av enkla arbeten. Är du rädd? Isf skulle du kunna få något lugnande och värsta fall lite medimix/entonox (syrgas och lustgas med jämn blandning). Kanske skulle du också prata med en själasörjare eller en psykolog så du kommer över detta handikapp. En tand tar i regel inte lång tid att avlägsna.

Det är endast allvarligt handikappade som bör sövas vid tandarbeten. Men valet är ditt. Men du bör väga fördelar mot ev. nackdelar innan du låter dig försättas i medvetslöshet för att dra ut en tand. Skall du låta dig sövas om du behöver få några stygn eller när man skall göra en biopsi i framtiden?

Dett ordnar du med gott stöd och lite lugnande....

//BE SAFE
Blood Will Tell

Linda

Re: Pris anestesi?

Inlägg av Linda » 12/7 2006 23:56

AMBASS skrev:
Linda skrev:Ska dra ut en tand och måste sövas för detta.

Vad kostar en sövning ?
Cheers!

Varför skall du sövas för att dra ut en tand??? Att förlägga narkos vid tandbehandling är ingen lösning enligt mig. Att försätta en person i medvetslöshet är inte att tillråda vid denna typ av enkla arbeten. Är du rädd? Isf skulle du kunna få något lugnande och värsta fall lite medimix/entonox (syrgas och lustgas med jämn blandning). Kanske skulle du också prata med en själasörjare eller en psykolog så du kommer över detta handikapp. En tand tar i regel inte lång tid att avlägsna.

Det är endast allvarligt handikappade som bör sövas vid tandarbeten. Men valet är ditt. Men du bör väga fördelar mot ev. nackdelar innan du låter dig försättas i medvetslöshet för att dra ut en tand. Skall du låta dig sövas om du behöver få några stygn eller när man skall göra en biopsi i framtiden?

Dett ordnar du med gott stöd och lite lugnande....

//BE SAFE
Medimix/Entonox funkar inte för fem öre, ej heller lugnande. Tro mig ! Har provat gånger flera för att jag gång på gång måste bevisa för mina tandläkare att jag har rätt ang. min rädsla för tandäkare. Har alltså en uttalad fobi för detta och i princip alla lägger det åt sidan eftersom "jag är vuxen och borde klara detta"
Därför söker jag på egen hand efter hjälp där jag dels kan bli sövd för att få bukt med de akuta tandproblem jag har idag innan de går för långt men även för att få hjälp med att lyckas gå till en tandläkare utan att kräkas x flera i ett antal dagar före, få ett antal panikångestattacker av att bara se kallelsen till tdl etc etc.

Och NEJ kära AMBASS jag ska inte sövas i framtiden för att göra biopsi eller sy några stygn. DET klarar jag av efter allt jag gått igenom...
Och precis som du själv skrev, valet är mitt !

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/7 2006 9:19

AMBASS: Kan inte låta bli att kommentera detta. Jag har inte uttalat mig i den här tråden tidigare eftersom jag helt enkelt inte haft så mycket att säga. Men nu kan jag inte låta bli.
Du vet att jag egentligen inte anser att sjuksköterskeutbildningen är lämplig för arbete i ambulans men i avsaknad på andra mer relevanta alternativ så är den kompletterad med VUB ett hyfsat val.
Jag har dock förut påpekat fördelarna med de olika systemen. Fördelen med paramedics eller liknande är ju att de läser väldigt mycket relevant akutsjukvård som kan komma väl till pass de gånger man har väldigt akut sjuka patienter. Fördelen med sjuksköterskor är att de läser väldigt mycket icke-relevant omvårdnad som ändå går att praktisera i ambulansen på nästan varje utlarmning.
Exempelvis: Säger Linda att hon måste sövas så bör vi inte ifrågasätta varför utan hjälpa henne med de frågor hon har om hur det går till. Fryser patienten kan jag höja tempen i hytten trots att jag själv svettas som en gris.
Sådana där små saker som egentligen är självklara men som tydliggörs väldigt väl efter 120 poäng Självklarheter.

Linda: Ursäkta att jag lånade tråden lite.... :wink:

Linda

Inlägg av Linda » 13/7 2006 10:51

Lipton skrev:
Linda: Ursäkta att jag lånade tråden lite.... :wink:
Ingen fara, ja kunde inte sagt det bättre själv 8)

Skriv svar