Studenter vid Linköpings Universitet?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben

Studenter vid Linköpings Universitet?

Inlägg av zAjben » 10/7 2006 22:30

Jag tänkte höra ifall det finns några människor här på forumet som studerar i Linköping på Hälsouniversitetet? Jag har precis fått antagningensbeskedet och har blivit antagen till Läkarutbildningen där! :D I all min eufori undrar jag ifall någon har lust att ge lite tips och tankar kring utbildningen (både sköterska och läkare), om fakulteten, studentbostäder, hur man lättast hittar information etc. Allt som kan vara värdefullt att veta för en blivande student!

Är helt överlycklig i alla fall! :D Alla tips och tankar är varmt välkomna!

Akuten

Inlägg av Akuten » 10/7 2006 22:59

Grattis!! :D

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 10/7 2006 23:46

Tack! Jag svärar verkligen på moln, min högsta dröm som har gått i uppfyllelse :) Ska handla kurslitteraturen för första terminen nu i veckan, kan knappt hålla mig!

Kanske jag kan bli en värdig ambulansläkare någongång i en avlägsen framtid ;)

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 11/7 2006 5:55

Sort GRATTIS till dig zAjben!!!! :!:
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 11/7 2006 8:54

Tack! :D Hur gick det för dig? Sökte du utomlands?

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/7 2006 10:14

zAjben skrev:Tack! Jag svärar verkligen på moln, min högsta dröm som har gått i uppfyllelse :) Ska handla kurslitteraturen för första terminen nu i veckan, kan knappt hålla mig!

Kanske jag kan bli en värdig ambulansläkare någongång i en avlägsen framtid ;)

Oj oj oj!!! Har du redan en läkarinkomst också? Låter dyrt att shoppa för hela första terminen samtidigt... :lol:
Grattis i alla fall!

Erka

Inlägg av Erka » 11/7 2006 10:27

Man får säga grattis o lycka till

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 11/7 2006 10:40

Lipton skrev:Oj oj oj!!! Har du redan en läkarinkomst också? Låter dyrt att shoppa för hela första terminen samtidigt... :lol:
Grattis i alla fall!
Det här är sånt man har sparat länge till.. ;) Tack så hemskt mycket!

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: Studenter vid Linköpings Universitet?

Inlägg av AMBASS » 11/7 2006 17:02

zAjben skrev:Jag tänkte höra ifall det finns några människor här på forumet som studerar i Linköping på Hälsouniversitetet? Jag har precis fått antagningensbeskedet och har blivit antagen till Läkarutbildningen där! :D I all min eufori undrar jag ifall någon har lust att ge lite tips och tankar kring utbildningen (både sköterska och läkare), om fakulteten, studentbostäder, hur man lättast hittar information etc. Allt som kan vara värdefullt att veta för en blivande student!

Är helt överlycklig i alla fall! :D Alla tips och tankar är varmt välkomna!
Cheers!

Linköping har gott rykte och arbetar med problembaserad metodik sedan flera år. Jag tror du kommer kunna göra din kliniska del på Linköpings universitets sjukhus eller USÖ (Örebro). Läkarutbildningen är något helt annat än SSK utbildningen, vilket du snart kommer förstå. Jag skulle dock råda dig att vara frågvis och nyfiken. Mina vänner som läst i Linköping har alla varit nöjda. Linköping är också en trevlig stad med många fina klubbar! SÅ, LYCKA TILL och väl mött på klinik all den stund du skall ut på praktik (troligen efter termin 4-5). Kontakta hyresherrarna direkt om boende och berätta att du skall läsa medicin (det är ingen nackdel att ha en medicinare i huset :D ).

//BE SAFE
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ohlstedt

Inlägg av ohlstedt » 11/7 2006 17:36

zAjben skrev:Tack! :D Hur gick det för dig? Sökte du utomlands?
Nej jag la det på hyllan...fortsätter på ssk prog istället vilket jag säkerliggen kommer att ångra i framtiden, men men=)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

AuF

Inlägg av AuF » 11/7 2006 18:01

Tjenare.

Har läst 5 terminer nu på ssk programet i vid hälsouniversitetet, dock campus Norrköping. Men tagit en hel del i poäng Linköping och haft kliniska studier på US. De flesta jag pratat med som går läkarlinjen är mer än nöjda. Linköping har ett fint campus som är mer eller mindre anslutet till sjukhuset. Eget hälsobiblotek som du kommer hitta de mesta i.

Surfa runt på liu.se vilket är en mycke informativ sida. Sjukhuset US håller högklass med en rad spännande avdelningar. Även Vrinnevi, norrköping som du säkerligen kommer att vara en hel del på också är ett bra sjukhuset, tyvärr drabbat av en del nerskärningar de senaste åren. Men överlag en väldigt bra "region" att plugga på.

Sedan så finns det läge för många sena nätter =)

Syns säkert på US eller i baren!!!

Lycka till.

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 11/7 2006 18:32

Tack allihop!

Hur mycket av praktiken är förlagd till andra delar än just Linköping? Har i ett och ett halvt år stått i bostadskön och har ca 600 poäng vilket förhoppningsvis räcker till en lägenhet. Har redan intresseanmält mig för ett par, så boendet löser sig förhoppningsvis.

Har även varit nere på campus två gånger tidigare i år och inspekterat så gott som det går, och jag måste säga att skolan verkar vara väldigt trevlig! Har även läst LiU-siten en tio gånger nu, men tycker den saknar mycket specifik information kring programmet.

1) Är lite nyfiken kring just PBL. Har förstått att man arbetar utifrån patientexempel och i basgrupper? Hur fungerar detta i praktiken? Har man nya teman med jämna mellanrum och arbetar kring vissa patienter vars symptom och diagnos passar in på temat? Har läst om det, men är lite nyfiken över hur det upplevs av studenterna.. Är det samma på SSK-utb.?

2) Hur är inställningen från personalen på Linköpings US mot eleverna? Tycker de att det är kul med elever eller är upplevs dessa som en belastning?

3) Har hört (vet inte säkert vart jag snappade upp det) att de första veckorna på HU är gemensamt för alla program? Vad exakt innehåller de? Har försökt hitta information, men inte lyckats.

4) Har även hört om tidig patientkontakt, hur tidig? Hur, vad, varför? :P

Tack på förhand :)

Beaver

Inlägg av Beaver » 11/7 2006 20:09

1. Jag studerar inte där och har inte heller gjort det men om du ska läsa PBL är det bara att gratulera :) du kommer att se att det är en enorm fördel med detta då man själv får lära sig att gruppen och laget är det starka och att inte bara vara en hjärna...

Sedan är det bara att gratulera till platsen de är eftertraktade!!
Vill själv kunna få en plats....

Lycka till!!

AuF

Inlägg av AuF » 12/7 2006 17:58

Hej igen.

Basgrupper bygger på "fall" som presenteras i form av bild, film, text och provsvar. Lite varierande. Utifrån detta tar ni (gruppen) fram relevanta frågeställningar och problem som ni ser i "fallet", utifrån detta byggere ni sedan eran självständiga studietid på. På nästa basgrupp diskuteras och presenteras det ni kommit fram till. Nya infallsvinklar tas upp, eventuellt läggs ytterliggare information fram i "patientfallet" och PBL är igång igen. Eran handledare är den som styr er åt rätt håll snarare än att ha en informativ roll i "patientfallet". Sedan så står även PBL för mer än just detta, men de här är det du kommer märka av först och mest =). Både på gott och ont. Mest gott om du frågar mig!

De första 8p. läser ni tillsammans med ssk, sjukgymnaster, och socionomer i en kurs som kallas HEL. Hälsa - Etik - och Lärande. Kan upplevas som mycket flum, så bit ihop. Men man kommer faktist att reflektera äver värdet på den senare i utbildningarna. En HEL2 kommer för er i Termin 8 också tror jag.

Användarvisningsbild
zAjben

Inlägg av zAjben » 12/7 2006 19:13

Tack! =)

Vad gör man under HEL1? Är det enbart föreläsningar, eller någon form av praktik och annan typ av undervisning?

Hoppas att du står ut med mina frågor! ;)

Skriv svar