Drunkning efter drunkning....
Moderator: Wernvik
Drunkning efter drunkning....
Cheers i sommarvarmen!
Kan det vara pa tiden att infora krav om simkunnighet och adekvat livraddningskunskap pa samtliga ambulanser i Sverige. Hur lange skall vi vanta pa att dessa grundlaggande delar klargors. Jag forstor inte att manga gar in i aktiv tjanst utan att kunna hantera livraddning i vatten. Igar kunde jag i en UK tidning lasa att drunkningsdoden skordat hela 5 liv (bara igar). Det dor fler genom drunkning an i brander!
Jag skams over de ambulansare som inte skaffar sig denna viktiga och egentligen allmanna kunskap innan dem kastar sig in i aktiv tjanst. Det finns helt enkelt inte nagot forsvar for detta trams. I UK skrattar man at vara s.k. krav i ambulans. Nar jag berattade om AISABS test med hantlar holl dem pa att storkna. AR DETTA SANT KAN MAN FRAGA SIG!?!? Ja tyvarr ar detta ambulanssjukvard av svensk modell a 2006.....
Paramedic regards....
Kan det vara pa tiden att infora krav om simkunnighet och adekvat livraddningskunskap pa samtliga ambulanser i Sverige. Hur lange skall vi vanta pa att dessa grundlaggande delar klargors. Jag forstor inte att manga gar in i aktiv tjanst utan att kunna hantera livraddning i vatten. Igar kunde jag i en UK tidning lasa att drunkningsdoden skordat hela 5 liv (bara igar). Det dor fler genom drunkning an i brander!
Jag skams over de ambulansare som inte skaffar sig denna viktiga och egentligen allmanna kunskap innan dem kastar sig in i aktiv tjanst. Det finns helt enkelt inte nagot forsvar for detta trams. I UK skrattar man at vara s.k. krav i ambulans. Nar jag berattade om AISABS test med hantlar holl dem pa att storkna. AR DETTA SANT KAN MAN FRAGA SIG!?!? Ja tyvarr ar detta ambulanssjukvard av svensk modell a 2006.....
Paramedic regards....
Blood Will Tell
Re: Drunkning efter drunkning....
Jag gillar ditt engagemang AMBASS. Men ärligt talat så är väl det faktum att en brittisk tidning skriver att många drunknat under sommaren snarare ett tecken på den dåliga bevakningen av brittiska kuster än svensk ambulanspersonals förmodade okunnighet att simma, eller hur?
Cheers Lipton!Lipton skrev:Jag gillar ditt engagemang AMBASS. Men ärligt talat så är väl det faktum att en brittisk tidning skriver att många drunknat under sommaren snarare ett tecken på den dåliga bevakningen av brittiska kuster än svensk ambulanspersonals förmodade okunnighet att simma, eller hur?
Faktum kvarstar ju. Det finns idag ett storre antal svenska ambulansare som aldrig har provat att livradda en person i vatten. Det ar fullt tanbart att vi kan komma att hamna i situationer som kraver att vi skall kunna hantera livraddning. Det varsta ar att flera landsting struntar i detta helt. Vad jag vander mig mot ar att vi ropar efter hogre kompetens i bilarna samtidigt som vi underlater oss att tillse det mest grundlaggande.
Gallande UK maste alla ambulansare (aven ambulanceservices) ha genomgatt godkant livraddningsprov. I UK ar det aven lag att man skall ha livraddare pa alla offentliga strander. Jag tror helt enkelt att detta handlar om att manga inte skulle klara ett prov idag. Sa man sanker istallet kraven. Se bara pa AISABS styrkeprov eller SLL totala avsaknad av livraddning. I UK skulle jag vilja pasta att manga andra yrkesgrupper har mer traning an svenska ambulansare i re raddning. Se bara pa lagen om (first aid at work om 4 dagar). Varfor gora skillnad pa oss inom ambulansen och ovrig raddningstjanst? Vad ar skillnaden?
Hoppas annars att du mar bra och trivs pa vikariatet.....
Blood Will Tell
Sådär ja! Nu argumenterar du ju mer konkret och inte med hjälp av lösryckta tidningsrubriker tagna ur sitt sammanhang. Det sista inläggt håller jag med dig helt och hållet om, sånär som stycket är du tror att det skulle bli personalbrist om man införde livräddningsprov.AMBASS skrev:Cheers Lipton!Lipton skrev:Jag gillar ditt engagemang AMBASS. Men ärligt talat så är väl det faktum att en brittisk tidning skriver att många drunknat under sommaren snarare ett tecken på den dåliga bevakningen av brittiska kuster än svensk ambulanspersonals förmodade okunnighet att simma, eller hur?
Faktum kvarstar ju. Det finns idag ett storre antal svenska ambulansare som aldrig har provat att livradda en person i vatten. Det ar fullt tanbart att vi kan komma att hamna i situationer som kraver att vi skall kunna hantera livraddning. Det varsta ar att flera landsting struntar i detta helt. Vad jag vander mig mot ar att vi ropar efter hogre kompetens i bilarna samtidigt som vi underlater oss att tillse det mest grundlaggande.
Gallande UK maste alla ambulansare (aven ambulanceservices) ha genomgatt godkant livraddningsprov. I UK ar det aven lag att man skall ha livraddare pa alla offentliga strander. Jag tror helt enkelt att detta handlar om att manga inte skulle klara ett prov idag. Sa man sanker istallet kraven. Se bara pa AISABS styrkeprov eller SLL totala avsaknad av livraddning. I UK skulle jag vilja pasta att manga andra yrkesgrupper har mer traning an svenska ambulansare i re raddning. Se bara pa lagen om (first aid at work om 4 dagar). Varfor gora skillnad pa oss inom ambulansen och ovrig raddningstjanst? Vad ar skillnaden?
Hoppas annars att du mar bra och trivs pa vikariatet.....
Jag kan dessutom tänka mig att man i UK har kommit längre med de allmänna kunskaperna. I vårt land är det ju så att alla elever som slutar nian skall kunna klara ett sådant test som du efterfrågar inom ambulansen. Problemet är att man sedan på gymnasiet ofta resonerar som så att det behöver vi inte testa/öva eftersom det är ett krav från grundskolan och då kan alla detta, och i grundskolan förbises det alltför ofta. Om vi kunde komma tillrätta med detta så skulle vi inte behöva testa ambulanspersonalen eftersom de hör till befolkningen, och befolkningen får denna kunskap i grundskolan...

-
Hur menar ambass att vi ska få nytta av denna kunskap?
I runda slängar tar det 15 minuter eller mer för oss att ta oss till platsen. DÅ finns det ungefär 10-15 personer som aktivt letar personen. Samtidigt kommer räddningstjänst som har detta som arbetsuppgift.
Hur menar du ambass? Ska vi, liksom polisen börja patrullera?
I runda slängar tar det 15 minuter eller mer för oss att ta oss till platsen. DÅ finns det ungefär 10-15 personer som aktivt letar personen. Samtidigt kommer räddningstjänst som har detta som arbetsuppgift.
Hur menar du ambass? Ska vi, liksom polisen börja patrullera?
Det borde vara mer inslag av övningar i ambulansyrket, titta på Brandkåren dom övar ju på olika cenario hela tiden, då ex ambulans personalen borde öva på livräddning i vattnet. och kanske öva på att sätta pvk i trånga utrymmen 
Mr M: Det spelar ingen roll hur vanligt det är, även om man bara hamnar i den sittuationen en gång i sitt yrkesverksamma liv så är det viktigt att kunna... Minst lika viktigt som för Ingrid som jobbar på posten att kunna HLR eller att en 11åring kan larmnumret 112 utantill man måste vara beredd på det oförutsägbara! =)

Mr M: Det spelar ingen roll hur vanligt det är, även om man bara hamnar i den sittuationen en gång i sitt yrkesverksamma liv så är det viktigt att kunna... Minst lika viktigt som för Ingrid som jobbar på posten att kunna HLR eller att en 11åring kan larmnumret 112 utantill man måste vara beredd på det oförutsägbara! =)
Senast redigerad av 2 ohlstedt, redigerad totalt 14 gång.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS
AMBASS: Vatten på din kvarn!
Samtidigt som man läser notisen kan man inte sluta förundras över hur liten skillnad regelbundna livräddningsövningar hade gjort. Jag upplever att en stor del av dessa tillbud inte är olyckor i ordets rätta bemärkelse utan snarare borde klassas som suicid, det är i alla fall känslan jag får när jag läser notiserna.
Slutligen en påminnelse: Ni vet väl att vatten är farligare än alkohol. Statistiken säger att i nio av tio drunkningstillbud på sjön är alkohol inblandat, men i tio av tio är vatten inblandat...
Samtidigt som man läser notisen kan man inte sluta förundras över hur liten skillnad regelbundna livräddningsövningar hade gjort. Jag upplever att en stor del av dessa tillbud inte är olyckor i ordets rätta bemärkelse utan snarare borde klassas som suicid, det är i alla fall känslan jag får när jag läser notiserna.
Man kan dessutom inte sluta förundras över var du lägger din energi ibland. Jag hävdar fortfarande att du skulle rädda fler liv, AMBASS, om du försökte lära hela befolkningen att simma istället för en liten grupp, som ytterst sällan hamnar i situationen, att vattenlivrädda.Samverkan 112 skrev:29/6, Fritidsbåt, Campingbadet, Surahammar, U-län
En 24-årig man drunknade när han och tre kamrater tillsammans besökte badet.
Tillsammans med två av dem begav han sig ut på sjön i en mindre gummiflotte.
Flotten kantrade, och alla hamnade i vattnet. Ingen av männen kunde simma, men två av dem kunde ändå ta sig in till land. När de upptäckte att 24-åringen saknades slog de larm.
Slutligen en påminnelse: Ni vet väl att vatten är farligare än alkohol. Statistiken säger att i nio av tio drunkningstillbud på sjön är alkohol inblandat, men i tio av tio är vatten inblandat...

Praktisk utövning av yrket är något som skär ned på behovet av övningar, vilket ofta kan vara en anledning till att räddningstjänsten ofta över så mycket. Jag menar de kan omöjligt upprätthålla exempelvis sin kemdykningskompetens bara genom de kemdykningslarm de får.ohlstedt skrev:Det borde vara mer inslag av övningar i ambulansyrket, titta på Brandkåren dom övar ju på olika cenario hela tiden, då ex ambulans personalen borde öva på livräddning i vattnet. och kanske öva på att sätta pvk i trånga utrymmen
Däremot så tror jag nog att ambulansen kommer få mer och mer inslag av övningar i framtiden då många saker man förväntas klara är ganska ovanliga. Hur många skulle klara en trafikolycka där en klorgastransport är inblandad?

Cheers Lipton!Lipton skrev:Praktisk utövning av yrket är något som skär ned på behovet av övningar, vilket ofta kan vara en anledning till att räddningstjänsten ofta över så mycket. Jag menar de kan omöjligt upprätthålla exempelvis sin kemdykningskompetens bara genom de kemdykningslarm de får.ohlstedt skrev:Det borde vara mer inslag av övningar i ambulansyrket, titta på Brandkåren dom övar ju på olika cenario hela tiden, då ex ambulans personalen borde öva på livräddning i vattnet. och kanske öva på att sätta pvk i trånga utrymmen
Däremot så tror jag nog att ambulansen kommer få mer och mer inslag av övningar i framtiden då många saker man förväntas klara är ganska ovanliga. Hur många skulle klara en trafikolycka där en klorgastransport är inblandad?
Bra att du tar upp trafikolyckor med klorgas! Frågan är hur många av dagens ambulansare som känner till kem-koderna. Borde kanske också vara en självklarhet för alla inom räddningstjänsten. Ambulansen kommer av flera skäl få flera inslag och vi kommer i Sverige vara tvingade att börja göra den del mer verklighetsbaserad. Tyvärr dör människor under tiden SoS mfl förhalar TESTER som skulle kunna råda bot på denna dy av okunskap. En kollega från UK frågade mig om det var sant att vi i Sverige har Nurses i ambulanserna. Vad skall mansvara på detta tycker du? I ambulanser skall det finnas personal med erforderlig fysik och med kunskaper som har med ambulanssjukvård att göra.
//BE SAFE
Blood Will Tell
Nytt AMBASSrekord i fördommarAMBASS skrev:
En kollega från UK frågade mig om det var sant att vi i Sverige har Nurses i ambulanserna. Vad skall mansvara på detta tycker du? I ambulanser skall det finnas personal med erforderlig fysik och med kunskaper som har med ambulanssjukvård att göra.
//BE SAFE

Novisen skrev:Nytt AMBASSrekord i fördommarAMBASS skrev:
En kollega från UK frågade mig om det var sant att vi i Sverige har Nurses i ambulanserna. Vad skall mansvara på detta tycker du? I ambulanser skall det finnas personal med erforderlig fysik och med kunskaper som har med ambulanssjukvård att göra.
//BE SAFE
Ja, efter att ha läst detta + några andra inlägg på senare tid, framstår AMBASS som frustrerad och en smula puckad istället som en het debattör. Ska vi bryta arm eller simma ikapp AMBASS ?

-
Ohlstedt: Ditt argument går inte ihop. Är det som du säger så borde vi träna livräddning på hög höjd utan möjlighet till helikopter. Livräddning i farlig/kontaminerad miljö. Sunt förnuft kommer man långt med allt kan vi inte gå kurs i. Improvise my friend!
Jag tycker också att det är tråkigt att ambass gått från en bra debatt med bra inlägg till att öppet visa sin bitterhet genom att smutskasta folk som han inte har en aning om deras kunskaper. Att man sedan genom två googlesökningar kan slå hål på hans påståenden ökar inte trovärdigheten. Tycker det är tråkigt att vi förlorat en bra debattör och en bra lobbyist. Har jag fördomar? I så fall får mr Ambass smaka sin egen medicin.
Jag ler alltid i min ensamhet när jag ser akutprogram från ex usa där de har "Nurse" på alla platser där man vill ha hög medicinsk kompetens, ex flyget/hkp och på sina kustbevakningsfartyg (för att inte tala om militärt där en ex "flightnurse" framstår som den som har den högsta medcinska kompetensen).
Vidare hade jag en patient i veckan som grät ut i min famn och förbanade den finländska prehospitala vården, där man vårdade med gaspedalen och ropade "not allowed" när hon bad om smärtlindring. Det var verkligen en traumatisk upplevelse för henne. Det är inget vi eftersträvar. Socialstyrelsen och ambulansöverläkarna är ense om att vi ska ha en bred kompetens med strora möjligheter att ge kvalificerad vård i våra bilar. Det var till en början mycket gnäll på stationerna om "en av varje" i våra bilar, men det har lagt sig redan när man märker att det faktiskt är ett bra system. Det tycker jag är väldigt roligt, speciellt för sjv. som känner att de fortfarande har en mycket viktig funktion prehospitalt. Tycker även att amb. forums diskusisoner har blivit mer nyanserad och objektiv. Det är bara ett fåtal personer som sätter sig emot det system vi har. Det är väldigt nyttigt ur demokratisynpunkt. Däremot tycker jag det är tråkigt at flera av dessa personer dumförklarar det system som de flesta av oss är för. Det tycker jag är tragiskt och gynnar inte den enskilde svaga individen i debatten. Vi måste ha ett system som går i linje med majoriteten och inte med de som låter mest. Då trampar man på de som av någon anledning inte har möjlighet att göra sin röst hörd.
Jag ser gärna en saklig debatt där ens kunskaper och inte ens bitterhet för diskussionen framåt. Det borgar för givande diskussioner och mindre pajkastning.. Det mår alla bra av!
Jag tycker också att det är tråkigt att ambass gått från en bra debatt med bra inlägg till att öppet visa sin bitterhet genom att smutskasta folk som han inte har en aning om deras kunskaper. Att man sedan genom två googlesökningar kan slå hål på hans påståenden ökar inte trovärdigheten. Tycker det är tråkigt att vi förlorat en bra debattör och en bra lobbyist. Har jag fördomar? I så fall får mr Ambass smaka sin egen medicin.
Jag ler alltid i min ensamhet när jag ser akutprogram från ex usa där de har "Nurse" på alla platser där man vill ha hög medicinsk kompetens, ex flyget/hkp och på sina kustbevakningsfartyg (för att inte tala om militärt där en ex "flightnurse" framstår som den som har den högsta medcinska kompetensen).
Vidare hade jag en patient i veckan som grät ut i min famn och förbanade den finländska prehospitala vården, där man vårdade med gaspedalen och ropade "not allowed" när hon bad om smärtlindring. Det var verkligen en traumatisk upplevelse för henne. Det är inget vi eftersträvar. Socialstyrelsen och ambulansöverläkarna är ense om att vi ska ha en bred kompetens med strora möjligheter att ge kvalificerad vård i våra bilar. Det var till en början mycket gnäll på stationerna om "en av varje" i våra bilar, men det har lagt sig redan när man märker att det faktiskt är ett bra system. Det tycker jag är väldigt roligt, speciellt för sjv. som känner att de fortfarande har en mycket viktig funktion prehospitalt. Tycker även att amb. forums diskusisoner har blivit mer nyanserad och objektiv. Det är bara ett fåtal personer som sätter sig emot det system vi har. Det är väldigt nyttigt ur demokratisynpunkt. Däremot tycker jag det är tråkigt at flera av dessa personer dumförklarar det system som de flesta av oss är för. Det tycker jag är tragiskt och gynnar inte den enskilde svaga individen i debatten. Vi måste ha ett system som går i linje med majoriteten och inte med de som låter mest. Då trampar man på de som av någon anledning inte har möjlighet att göra sin röst hörd.
Jag ser gärna en saklig debatt där ens kunskaper och inte ens bitterhet för diskussionen framåt. Det borgar för givande diskussioner och mindre pajkastning.. Det mår alla bra av!