Röd jacka

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

Röd jacka

Inlägg av Page » 9/7 2006 19:44

Hejsan, såg på en film från newshunter idag en gubbe med en röd jacka där det stod LUND på ryggen och NS längst ner på själva jackan. Han hade en vit hjälm, såg inte ut som en rtj hjälm. Vet någon vad han kan ha för befattning? Det som hade hänt var en trafikolycka.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 9/7 2006 20:11

Narkos larmas ibland ut tillsamans med amb vid större olyckor då man vill ha intubations beredskap mm. Dom har i alla fall i mitt distrikt egna ambulanskläder och då skulle det kunna tänkas att dom även varierar lite i modellen!... Bara en gissning

Page

Inlägg av Page » 9/7 2006 20:52

OK det är säkert en Narkossk då :). Vad har de för sorts kläder i ditt distrikt?

prehospital

Inlägg av prehospital » 10/7 2006 10:15

Har tittat på filmen, ser ut som en brandman.

Page

Inlägg av Page » 10/7 2006 13:54

Filmen heter 060624olycka, man ser gubben på nära håll på 00:21 och 02:24(där är dom två). Var det den filmen du såg?

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/7 2006 20:42

Page skrev:Filmen heter 060624olycka, man ser gubben på nära håll på 00:21 och 02:24(där är dom två). Var det den filmen du såg?
Har också tittat på filmen. Är definitivt någon form av räddningstjänstpersonal. NS betyder inte narkossköterska utan är ett tecken på att personen i fråga kanske kunde heta Nils Svensson eller liknande, alltså initialer. :)

Ante

Inlägg av Ante » 10/7 2006 22:11

Hm? vad e fel på Newshunters sida? kan itne se filmerna.. :S

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 11/7 2006 0:15

Ante skrev:Hm? vad e fel på Newshunters sida? kan itne se filmerna.. :S
Du kör antagligen Firefox. Vissa java samtflash scripter krånglar till det för webbläsaren FF ibland... vet dock icke varför. Kör IE så fungerar det troligtvis ;)

tobbe_gbg

Re: Röd jacka

Inlägg av tobbe_gbg » 11/7 2006 8:02

Page skrev:Hejsan, såg på en film från newshunter idag en gubbe med en röd jacka där det stod LUND på ryggen och NS längst ner på själva jackan. Han hade en vit hjälm, såg inte ut som en rtj hjälm. Vet någon vad han kan ha för befattning? Det som hade hänt var en trafikolycka.
Hej!
Det är personal från räddningstjänsten, brandmän... NS är nån form av
tjänstebetäckning... om du tittar på andra från räddningstjänsten som inte har gula västar på sig så står det också LUND och längre ner ett nummer, bl.a. 01:04 (det står LUND och 23 längre ner)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 15:34

Jag såg denna tråden och har tittat på filmen... det är en helt vanlig brandman som har slarvat med att ta på sig sin reflexväst. NS är hans initialer och inget annat.

Page

Inlägg av Page » 19/1 2007 15:53

JOCKE, fanns det inte två eller tre med NS på jackan? Jag antar att den var från malmö, och brandmännen har ju inte röda jackor där utan nå sorts oranga kläder.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 19:16

De var från Lund.. det stod med stora bokstäver på ryggen. Jag kan ha fel gällande NS men jag har inte sett något annat än initialer på hjälmarna, inte här i alla fall. Vad skulle det vara för befattning som förkortas NS?

Befattningar inom rtj markeras annars med olika färger på hjälmar, jackor eller västar.
Gul hjälm= förman/ styrkeledare

Röd hjälm= räddningsledare

De kan också ha jackor i dessa färger men det ska ändå framgå tydligt med text vad de är för ena.

Skriv svar