Sjuksköterskans rätt att delegera

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/10 2004 12:20

Tomas;
Förvisso men om man är så otroligt orolig för att alla utom en själv SKA göra fel, då får man väl sitta bak i skåpet hela tiden framöver... Är inget kontrollfreak som ligger sömnlös över mitt ansvar som sjuksköterska. Litar på mina fasta kollegor och har hittills aldrig varit med om att de skulle göra något utan att veta vad de gör. Du kanske har haft otur med de ambulanssjukvårdare du arbetat med?
Man börjar onekligen undra hur ni jobbar tillsammans? Även om jag som sjuksköterska sitter och kör har man väl en dialog om patienten hela tiden, eller har ni vattentäta skott mellan vårdare och förare?? OM jag nu märker att kollegan tänker i fel banor kommer jag givetvis att hjälpa henne/honom in på rätt spår igen, likadant om jag tänker fel!
Är evigt trött på inställningen att "nu kör jag så då håller jag mig undan"... Man resonerar TILLSAMMANS och utnyttjar bådas unika kunskaper och erfarenheter för att ge patienten den bästa möjliga vården. Vi sjuksköterskor är inte alltid bäst, varken på att bedöma eller ge adekvat vård. Nä, ner från piedestalen och sluta var så otroligt nervösa för ansvarsfrågan. Din kollega kan mer än du tror- tillsammans med dig!

prehospital

Inlägg av prehospital » 10/10 2004 12:24

En enkel fråga, har ni headset mellan förare och vårdare eller hur löser ni kommunikationen?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/10 2004 12:47

Prehospital;
Ja, vi har headset (som sällan fungerar...) men med luckan i mellanväggen öppen kan man prata ändå. Vi kör i o f s "småbilar", d v s Mercedes E270 CDI så det kanske är lättare i dem än i storbilsambulanserna? Annars är ju fungerande headset en bra grej! :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/10 2004 17:16

Sjuksköterskan: Med dina åsikter hade du varit ute ur leken för länge sen.
var rädd om dina delegeringar du fått och spring inte runt och lek läkare.

Hos oss måste sjukvårdarna kunna behandlingprinciperna lika bra som sköterskorna. Sug på den :lol:

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 10/10 2004 19:27

Leka läkare? Vem har gjort det?

Hos oss kallas de som är väldigt duktiga på något ovanligt för "småläkare" och liknande.. Bara för att de besitter kunskap som de andra inte har. Kallas i dagligt tal för jantelagen..

Någon föreläsare sa någon gång; "Är du sjuksköterska och behärksar det som läkarna inte gör tycker man att du är helknäpp eller att du har för mycket fritid. Är du läkare och kan mer än din klinikchef så är du ett helgon".

Konstigt? Javisst, men jag tycker det stämmer mycket bra med verkligheten.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 11/10 2004 0:08

AA: Förstår inte riktigt vad du menar med att jag borde vara ute ur leken?
Vem är det som lekt läkare? Pat. fallet var knappast på läkarnivå även om somliga tycks tro det. Vara rädd om delegeringarna? Vissa här kommer ju inte behöva bekymra sig om det så länge till...

Detta inlägget kanske inte var så konstruktivt, men dina besvarar sällan några frågor. Istället kommer en massa märkliga påståenden gripna ur luften! Hoppas du har mer koll i verkligheten än här på forumet.

/ssk + amb.vub + iva.vub + atss + phtls

Användarvisningsbild
Tobbe

Lästips

Inlägg av Tobbe » 11/10 2004 23:53

Har någon läst SOSFS 1997:14 ? Där står lite kryptiska saker angående delegeringar och när det inte är delegering.

Kommer personal utan leg att ge läkemedel även efter oktober'05, om man kallar det något annat än delegering?

Läs och fundera.

Några klipp ur SOSFS 1997:14

"Inte heller är det fråga om "delegering" om det gäller att vid ett enstaka tillfälle uppdra åt någon att utföra en uppgift i form av assistans eller handräckning."

"Även om bemanningen är sådan att formellt kompetent personal finns i erforderlig omfattning kan situationer förekomma där det kan vara befogat att delegera en arbetsuppgift till någon som saknar formell men som förvärvat reell kompetens för uppgiften. Det kan ske när det utifrån ett helhetsperspektiv bättre svarar mot patienternas behov och under förutsättning att patientsäkerheten inte äventyras."

prehospital

Inlägg av prehospital » 12/10 2004 8:49

Sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare ger läkemedel på stående läkarordination via s.k. generella direktiv - d.v.s. ej delegering.

I ambulanssjukvårdarnas fall är detta möjligt via ett, som bekant, tillfälligt undantag i SOSFS 2000:1, detta kan man läsa om i SOSFS 1999:17.

Vårdtekniska åtgärder regleras i SOSFS 1997:14 (delegering).

Socialstyrelsens författningar finns att läsa på www.sos.se

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 12/10 2004 15:36

Tobbe: Svaret är nej, icke legitimerad personal inom amb.sjv kommer ej att få ge lm under några omständigheter efter 2005. Det framhölls mycket tydligt på FLISA-konferensen nu sist. T.o.m. rättern att administrera O2 diskuteras och ligger under utredning då detta klassas som ett läkemedel.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 12/10 2004 19:22

Sjuksköterskan skrev:Tobbe: Svaret är nej, icke legitimerad personal inom amb.sjv kommer ej att få ge lm under några omständigheter efter 2005. Det framhölls mycket tydligt på FLISA-konferensen nu sist. T.o.m. rättern att administrera O2 diskuteras och ligger under utredning då detta klassas som ett läkemedel.
Flertalet ambsjukvårdare/ssk som känner varandra skiter rent sagt ut i detta beslut.
Det fortsätter som förr fast mer diskret.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/10 2004 21:57

AA: Det du påstår är sjukt, helt förkastligt och olagligt!!

Jag hoppas att admin raderar ditt inlägg och hoppas att det sker innan allmäheten får syn på det. Inte ger det förtroende från allmänheten!?!?

Fy F*N va jag skäms för min yrkeskår!!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 12/10 2004 22:47

Medelande raderat pga. otrevlig ton/Personangrepp

-------Wernvik, Moderator-------

Tomas

Inlägg av Tomas » 21/10 2004 17:47

Beppo, det tog ett tag innan jag kunde svara. Skickade frågan till SoS angående om man får ordinera opiater genom luckan i ambulansen till en undersköterska, här är svaret.

En sjuksköterska får inte ordinera eller delegera till en undersköterska att
hantera läkemedel. Detta regleras i Socialstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården 9
§ och i Socialstyrelsens föreskrifter (1999:17) om läkemedelshantering inom
ambulanssjukvården 2 §. Om en undersköterska har delegering från läkare att
ge opiater gäller att han/hon kontaktar läkare för individuell ordination
innan administrering sker av läkemedlet. Finns det en sjuksköterska i
ambulansen är det han/hon som har den högsta medicinska kompetensen och
behöver patienten behandling med opiater är det sjuksköterskan som skall
bedöma patienten och iordningställa och administrera läkemedlet. Det vill
säga att det går inte att genom "luckan" ge direktiv till undersköterskan
att ge läkemedel.

Från 1 oktober 2005 får undersköterska/ambulanssjukvårdare inte hantera
läkemedel alls, eftersom det då inte finns möjlighet för läkare att ordinera
via generella direktiv eller delegera läkemedel till icke legitimerad
personal. Men även idag gäller att endast läkare kan ge generella direktiv
eller delegering till undersköterska. En sjuksköterska kan inte göra detta.

Tomas

Inlägg av Tomas » 13/11 2004 15:50

Är det fortfarande någon som ordinerar genom luckan??? :roll:

Skriv svar