AMULANSENS EGEN SVINLISTA

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

AMULANSENS EGEN SVINLISTA

Inlägg av AMBASS » 8/6 2006 14:37

Cheers!

Har ni hört "Svinlistan" som ett av våra flygbolag låtit producera? Man lyfter upp PAMPVÄLDET och SKRÅPOLITIKEN som SOSSARNA så tydligt satt i system!

Jag funderar på om det inte vore tid att införa en SVINLISTA för ambulansen. Vilka organisationer/företag är med och sänker kraven? Vilka är med och anställer släta syrror? Vilka struntar i om individerna har tillräcklig styrka? mm mm mm.

Skall vi ha en tio i topp? Kanske får det plats fler :D

...Skicka iväg dem...
Blood Will Tell

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 8/6 2006 20:15

Finns bättre sätt att påverka än att smutskasta, konfrontera och ställ krav, men inte genom att leta syndabockar. Det är ju inte bara de på toppen som drabbas...

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 8/6 2006 20:39

Framtidsmål skrev:Finns bättre sätt att påverka än att smutskasta, konfrontera och ställ krav, men inte genom att leta syndabockar. Det är ju inte bara de på toppen som drabbas...
Hej Framtidsmål!

Jag tror nog att dessa herrar och damer få stå ut med lite dynga! Det finns inget försvar för vad vissa inom ambulansen håller på med. Syndabockarna skall ur hagen!

Jag håller dock med om att man skall ställa KRAV och KONFRONTERA fördjugna organisationer och enskilda individer som arbetar när dem egentligen inte har förutsättningar för det.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 8/6 2006 22:10

Meddelandet Raderat
------------------------

Wernvik
Moderator

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 8/6 2006 23:11

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Varför hela tiden gnälla över SSK? Tycker att det är minst lika pinsamt att se alla dessa trötta gamla munkätande ambsjv som gick 7 el. 20v för ett sekel sedan. De har ingen utbildning att tala om och dessutom en fysik som är under all kritik! Men du har ju bestämmt att felet ligger hos syrrorna...
Cheers Sjuksköterskan!

Detta gäller alla! Men min erfarenhet säger mig att det är främst syrror som berörs av denna kritik. Jag håller dock med om att det skall vara samma regler för alla och envar: - IVÄG MED DEM!

På denna punkt tror jag vi kan stå enade och det skulle kännas bra om även du skulle vilja stämma upp i ett: - Skicka iväg dem!

Med verkliga tester skulle både undermåliga syrror och ambulanssjukvårdare sättas under LUPP!

...IVÄG MED DEM...
Blood Will Tell

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 8/6 2006 23:19

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Varför hela tiden gnälla över SSK? Tycker att det är minst lika pinsamt att se alla dessa trötta gamla munkätande ambsjv som gick 7 el. 20v för ett sekel sedan. De har ingen utbildning att tala om och dessutom en fysik som är under all kritik! Men du har ju bestämmt att felet ligger hos syrrorna...
"AMB ASS"? Hehe, ännu ett desperat försök att kaxa sig ;). Vi vet att du gillar ass och emla men håll dig till ämnet.

Något som gäller både dig och många andra är att ni måste sluta kategorisera efter tittlar. Det finns urusla ambulanssjuksköterskor och mästerliga ambulanssjukvårdare och vice versa. 20v är lite, men med tanke på att ambulanssjukvården utvecklats så har ju självklart folk utbildats i takt med utvecklingen(även om detta ibland går långsamt).

Sjuksköterskan skrev: "Men du har ju bestämmt att felet ligger hos syrrorna" : Diskussionen handlade om nyanställning om jag förstog det rätt. Det jag tror att AMBASS(ej mellanrum) menar är nyanställning av personal, och då ovubbad/erfaren personal. Jag vet då inte av någon nyanställning av ambulanssjukvårdare utan erfarenhet... Sedan kan man bara garva åt din totala inställning att ambulanssjukvårdare är soffliggande inkompetenta diversesysslare. Som att en undersköterska generellt sett skulle vara mer otränad en en sköterska *fniss fniss*.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 8/6 2006 23:37

Meddelandet Raderat
------------------------

Wernvik
Moderator

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 8/6 2006 23:43

Sjuksköterskan skrev:Framtidsmål: Söt liten amulett.... Lär dig stava och skriva meningar! Läs inläggen ordentligt innan du yttrar dig! Och till sist som någon annan påpekade: Pinsamt att sitta och tycka på ett forum i vilket man har noll erfarenhet. Tror jag ska leta upp ett pilot-forum och tala om för dessa hur man bäst styr upp verksamheten! Skaffa dej ett liv gosse lilla!
:twisted: Tack för värmande ord och många skratt. Tycker inte att man ska kritisera när man själv inte kan ta kritik, tänker inte diskutera dina påhopp vidare för då finns risken (som någon tidigare påpekade att "sjuksköterskan har försört ännu en tråd" ).... Var det min eller din tur att handla efter jobbet älskling? Ses senare <3 :wink:

prehospital

Inlägg av prehospital » 9/6 2006 8:07

Ligger faktiskt nåt i det "sjuksköterskan" skriver, hur kan man ha synpunkter på en verksamhet som man själv inte har egen erfarenhet av?

Sedan får man inte släcka det brinnande intresset hos en person som har som mål att i framtiden jobba inom ambulanssjukvården, det är viktigt att poängtera. :!: Mitt tips är: lyssna och lär innan man själv börjar i verksamheten och får erfarenhet av densamma. Hur var det nu man sa på tv-serien Cityakuten: Read once, look once, do once? :D

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/6 2006 14:17

Sjuksköterskan: Munkätande?? Är det gamla ambulansutbildningars fel att våra fina kloster ramlat bort från kartan?! :lol:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 9/6 2006 20:42

Prehospital! Tänk på att man kanske inte alltid är den man utger sig för att vara ;). Jag har faktiskt erfarenhet av såväl akut/ambulanssjukvård! Men ni kanske menar att man måste ha jobbat flera år på ett ställe för att kunna urskilja skillnanden mellan sköterskor/sjukvårdare? Anser att allmän kategorisering är illa! Jag har inte all erfarenhet men en del, samma sak som att säga att man inte får ha åsikter om invandringen om man inte bor i rinkeby ;D :lol:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/6 2006 22:17

Framtidsmål: Håller med din om att det "Finns bättre sätt att påverka än att smutskasta, konfrontera och ställ krav, men inte genom att leta syndabockar. Det är ju inte bara de på toppen som drabbas...

Att du inte gillar Sjuksköterskan och hennes/hans inlägg är vi nog alla på det klar med sedan tidigar, och du får för det mesta medhåll av forumet för att inläggen oftas är väldigt provocerande men, du väljer alltid att tolka Sjuksköterskan inlägg på det mest negativa sätt du hittar. Du kanske skulle fundera lite på varför. Det är väldigt lätt att gå i försvarsställning när man känner sig hotad. Sedan så får du skylla dig själv om du har annan erfarenhet än vad du tidigare hävdat.

Sjuksköterskan: Det är väl bara inse att när vi fick ut våra ssk.leg blev totalt kass på att köra bil, bära, simma och vårda. Så de får väl hänga ut oss i klump... Som att inte AMBASS redan gör det typ dagligen här...

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 10/6 2006 0:08

Bra synpukter Jenny! Men jag tror att jag väljer att hålla garden uppe ändå ;).

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 10/6 2006 0:20

Bra synpunkter Jenny! Men jag tror att jag väljer att hålla garden uppe i alla fall ;) Börjar man provocera så får man leken tåla. Att jag får "skylla mig själv" Håller jag faktiskt inte med om, jag bemöter alla svar och människors inlägg genom att lägga fram mina argument, i stället för att skylla på att personen har "lägre rang". Trivs med att vara lite hemmlig(precis som dom flesta här på forumet) och det fortsätter jag med :).

Bra att det är någon mer som VÅGAR sätta sig upp och ifrågasätta vissas bilder av sjuksköterskor utan vubb och sjuvårdare. Vad är det egentligen som hindrar en vanlig sjuksköterska ifrån att jobba på ambulansen om man med bravör klarar testerna?, är det nästan inte en av diskriminering att säga annat? Att sedan utbildningen till SSK och personernas kunnighet varierar är ju något självklart. Men bara för att det finns mindre kunniga så ska inte det betyda att man inte ska ges chansen!

ITS NOT ALL ON THE PAPER! - SSK/AMBULANSSJUKVÅRDARE: Låt er inte sänkas och kränkas...

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/6 2006 9:53

Framtidsmål: Sicken schitzkille! Du säger att du visst har erfarenhet av amb-akutsjukvård. Jag har bestämmt för mej att du går gymnasiet.... Att tjata sig med nåt pass på amb och åka prio2 och 3 någon dag är inte vad jag menar med erfarenhet. Att vara stolt rödakorsare likaså...
Du skriver att du trivs med att var lite hemlig. Annars har du ju kritiserat bla mej för min anonymitet! Lustigt också att du inte bemötter AMB ASS påhopp på SSK i denna tråd när du uppenbarligen har en annan åsikt. Men det blir väl ett för stort steg för gossen...

Låst