Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.
Moderator: Wernvik
-
magill
-
Kontakt:
Hej alla glada! Jag läser nästan alla inlägg på detta forum och finner många av dem intressanta. Men "språkpolis" som jag är, måste jag slå ett slag för de svenska skrivreglerna.
Ett ord som ofta missbrukas (med allvarlig abstinens som följd) är ordet "dem".
Enligt min mening passar ordet "de" in på flertalet av de ställen där det står "dem".
Jag citerar språklådan: (
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/S ... ekttyp=lan)
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.
Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.
Sedan finns det en hel del särskrivningar, men det är ett projekt stort som en landstingsbudget, så det orkar jag inte ens förklara..

-
AuF
Varför inte bara skriva dom istället

-
magill
-
Kontakt:
Hjälp! Rädda mig från detta ondskans redskap i den svenska litteraturen!!!!
Ordet "dom" är ju bara en tragisk förenkling av "de", respektive "dem". Ordet som sådant betyder ju just inget annat än en "dom" (fängelseDOM).
Usch och tvi!
-
Lipton
magill: Ärofyllt uppdrag du tagit på dig. Undrar om det finns något hopp för
dem som huserar på detta forumet.
Har du för övrig hört att det finns en lång brun hårig sjuk sköterska som besöker patienter i hemmet på vårkanten då kärl-lossningen skett...

-
lukas1
Stor skillnad ibland på en uttalad mening och ett uttalat ord.
Den tidigare rikligt brunhåriga sköterskan lipton skrev om jobbar numera halvtid på kirurgen och halvtid på avdelningen. Kallas numera ömsom Skalp-Ellen och ömsom Rond-Ellen.
-
magill
-
Kontakt:
*haha*
Fryst kyckling lever i brun sås!
-
lukas1
Om du ska uppvakta en jubilerande kirurg, så betänk följande först. Kirurger vill inte få röda blommor utan vill hellre få skära....
-
aceofspades
AuF skrev:Varför inte bara skriva dom istället

När jag var två äpplen hög och gick i skolan förde vår fröken en hård kamp för att utrota ordet "dom" ur våra små oförstående hjärnor. Det var fult att använda ordet. Fast å andra sidan, samma fröken talade även om för oss hur dumt och fult det var att skriva med vänster hand.

-
magill
-
Kontakt:
Haha! Traumatiska minnen!
Även om det kan anses "gammalmodigt" att försöka utrota användandet av ordet "dom" i fel betydelse, så tycker jag ändå att man ska göra det!
En skrivelse med ordet "dom", eller ord som ofta felstavas (diskutera blir "disskutera", acceptera blir "akseptera", osv) ger ett oersiöst intryck! Att då ta till sig innehållet som seriös blir svårare.
Skule jga skriva en meninng med än masa stafel ock sär skrivnignar blir de ju svrare och läsa. Be akta desutomm den fel aktiga grammaticken. Jag menar hur seriöst blir de me tal språk fleaktiga stav ningar sär skrivningar ock obefintlig kommatering?
-
Lipton
magill: framtidens vuxna jobbar ju stenhårt på att typ... lära sig skriva... meningar helt utan kommatecken eftersom tre... eller fler....... typ punkter fyller samma funktion och dessutom lixom gör att man slipper sånadär jättejobbiga typ versaler...som meningsinledare.....
*kjAm* fjån Lipton!
-
magill
-
Kontakt:
Haha! Kommatecken som är så jobbigt! Då måste man ju till och med tänka efter var de ska vara!
Men vem vet - detta kanske är en våg som inte går att stoppa? Nästa generation som växer upp kanske upplever vår "gammalsvenska" som ålderdomlig. Den generationen kanske får in "kjam" och "oxå" i ordlistan?
-
aceofspades
Lipton skrev:magill: framtidens vuxna jobbar ju stenhårt på att typ... lära sig skriva... meningar helt utan kommatecken eftersom tre... eller fler....... typ punkter fyller samma funktion och dessutom lixom gör att man slipper sånadär jättejobbiga typ versaler...som meningsinledare.....
*kjAm* fjån Lipton!
Ja det är nästan lite skrämmande att se att det nya sättet att formulera sis är i sk. SMS-form. Det finns säkert en del fjortonåringar som skulle kunna pressa in en hel roman på 160 tecken. Hur ska det gå för det svenska samhället? Tänk om 30 år när det sitter en sån där SMS-fjortis och skriver bruksanvisningar till dvd-spelare...
"om du typ vill banda filmen måste du plugga in videon oxå....sladd får du tjacka själv......

. batteri till fjärrkan e typ modell skitsmå...dom får du oxå tjacka själv...

dom e dyra så typ sno pengar av morsan....

"
-
Lipton
Haha... tänk om det hänt för länge sedan. Jag hade nog orkat igenom exempelvis
Brott och Straff om den rymts på 2*160 tecken...

-
joakim_
läst serien i dagens metro eller lipton

-
magill
-
Kontakt:
förkortn spar plats mn man e inte helt säkr mott fattar