Cheers!
Har ni någon gång fått ett larm efter skottskador eller misshandel där polisen sedan blir satt under utredning? Vi har ju haft ett antal dödsfall i samband med polisers ingripanden de senaste åren. Pojke skjuten i halsen utanför Kalmar, man skjuten i ryggen i Jönköping mm mm. Listan kan göras lång. Vad som förvånar mig är att dessa poliser mig veterligen aldrig häktas. Detta måste vara ett trovärdighetsproblem.
Att som ambulanspersonal arbeta tillsammans med andra aktörer från ex polisen är vanligt och jag tror att vi är många som uppskattar lagens långa arm. Frågan är dock viktig av flera orsaker att debattera då vi är dem som ofta i en förlängning får vittna om skador mm. Finns det någon polis som blivit dömnd för dråp i tjänsten och sedan fått fängelse?
I UK bär inte all polis vapen, vilket jag tycker är ett bra sätt att visa sig lite mer avslappnade. Behövs vapen finns det ju enheter som har gott om denna vara. I UK har polisen också en mer avspänd klädsel. När jag ser en svensk polis tycker jag att man får tankarna att gå tillbaka till 30-40 talets Tyskland. Kanske låter detta hårt men det borde finnas fler som håller med om att polisens uniformer mm inte ser vidare "hjälpande" ut.
Bra att det sannolikt kommer ett LEX för poliserna! Vad tycker du?
//AMBASS som vill att polisen skall lämna vapnen på stationen och att samhällets regler skall gälla för alla och envar!
Polisers trovärdighet
Moderator: Wernvik
Polisers trovärdighet
Blood Will Tell
Re: Polisers trovärdighet
Jag saknar helt erfarenhet från detta område.
Jag förstår vart du vill komma AMBASS. Även om man vid första anblicken av ditt inlägg får känslan av att du bara vill kasta dynga på poliskåren.
Att påstå att det måste vara ett trovärdighetsproblem däremot kan jag inte hålla med om. Det kan ju faktiskt tyda på att samtliga poliser som avlossat sitt tjänstevapen eller blivit anmälda för misshandel helt enkelt inte gjort något fel.
Däremot håller jag som sagt med om att frågan är viktig, även för oss inom akutsjukvården, och kanske ändå viktigare sedan polisen börjat med den nya ammunitionen?
Angående uniformerna håller jag dock inte med dig. Våra poliser ser ju ut som just poliser och inte som konduktörer.
Om de sedan ser hjälpsamma ut eller inte har mer med deras rörelsemönster än kläder att göra.
En fråga till dig AMBASS. Skulle du kunna tänka dig ett Sverige där alla ambulanser inte har defibrillator? Visst är det stor skillnad mellan en deff-lös ambulans och en vapen-lös polis, men nog finns likheter där också?
Jag anser att en av polisens huvuduppgifter är att pyssla med våld på något sätt, och då bör de alltid bära vapen. Av samma anledning anser jag att ambulanspersonal aldrig bör bära vapen och mycket sällan någon form av kroppsskydd (undantag finns dock alltid
).
Din kommentar angående sammhällets regler håller jag dock med om. Däremot är jag ytterst tveksam till om den borde syfta på poliser då de som du säger utreds så fort de ens ägnat en tanke åt tjänstevapnet medan exempelvis en hockeyspelare kan attackera en motståndare med tillhygge och straffas på sin höjd med två minuters vila. Om någon skulle göra samma sak i en krogkö misstänker jag att straffet skulle bli längre än 2 minuter.
//Lipton - som hellre stoppar våldet inom idrotten då det påverkar oss mer än våldet inom poliskåren...
Jag förstår vart du vill komma AMBASS. Även om man vid första anblicken av ditt inlägg får känslan av att du bara vill kasta dynga på poliskåren.
Att påstå att det måste vara ett trovärdighetsproblem däremot kan jag inte hålla med om. Det kan ju faktiskt tyda på att samtliga poliser som avlossat sitt tjänstevapen eller blivit anmälda för misshandel helt enkelt inte gjort något fel.
Däremot håller jag som sagt med om att frågan är viktig, även för oss inom akutsjukvården, och kanske ändå viktigare sedan polisen börjat med den nya ammunitionen?
Angående uniformerna håller jag dock inte med dig. Våra poliser ser ju ut som just poliser och inte som konduktörer.

En fråga till dig AMBASS. Skulle du kunna tänka dig ett Sverige där alla ambulanser inte har defibrillator? Visst är det stor skillnad mellan en deff-lös ambulans och en vapen-lös polis, men nog finns likheter där också?

Jag anser att en av polisens huvuduppgifter är att pyssla med våld på något sätt, och då bör de alltid bära vapen. Av samma anledning anser jag att ambulanspersonal aldrig bör bära vapen och mycket sällan någon form av kroppsskydd (undantag finns dock alltid

Din kommentar angående sammhällets regler håller jag dock med om. Däremot är jag ytterst tveksam till om den borde syfta på poliser då de som du säger utreds så fort de ens ägnat en tanke åt tjänstevapnet medan exempelvis en hockeyspelare kan attackera en motståndare med tillhygge och straffas på sin höjd med två minuters vila. Om någon skulle göra samma sak i en krogkö misstänker jag att straffet skulle bli längre än 2 minuter.
//Lipton - som hellre stoppar våldet inom idrotten då det påverkar oss mer än våldet inom poliskåren...

Syssla med våld?? Rolig formulering lipton men jag förstår nog vad du menar. Lex för poliser = en självkalarhet, förstår inte argumenten som man har hört i media från poliser om att "skvallra på sina arbetskamrater". Jag har all respekt för poliser, ordningsvakter och väktare. Så mycket skit som lagens långa arm får ta från framförallt överförfriskade personer..... pu. Tålamod är nog den viktigaste egenskapen samt socialkompetens (vad det nu är). Har själv jobbat som väktare och blivit hotad med kniv, men i det fallet valde rätten att tro på inbrottstjuven, han blev således inte dömd för hot trots att vi var två väktare som kunde intygade om hotet. Ett stort tack till polisen och ordningsvakter som jag alltid har upplevt ställt upp för ambulansen när det behövs! Fantomen (samt lagens övriga representanter) måste vara hård mot de hårda (samt mjuk mot de mjuka) således tror jag att poliser bör bära vapen.
Putte: Polisens huvudsyssla är ju att förebygga brott, även om de inte alltid känns så när de står bakom en buske med radar och mäter hastigheten... 
Dock så är ju de den enda yrkesgrupp som under varje arbetspass riskerar att hamna i situationer där någon form av våld faktiskt hör hemma som en del av lösningen. Det är detta jag menar. Någon kanske även vill ha yrkesmilitärer i denna grupp också men det måste jag nog motsäga mig under de senaste tvåhundra åren, sånär som på några få undantag.
När du pratar om allt de får utstå från framförallt överförfriskade personer låter det nästan som ett försvarstal. Jag vill dock hävda att det aldrig är försvarbart för någon att bruka våld mot någon annan i annat syfte än självförsvar eller möjligtvis försvar av någon annan. Därmed är spydighet i fyllan inget försvar för en polis som klappar till fylle-svensson som hamnat i bråk på krogen. Jag hävdar att poliser vet vilka situationer de riskerar hamna i när de går till jobbet och då bör de även ha tålamodet att hantera dessa.

Dock så är ju de den enda yrkesgrupp som under varje arbetspass riskerar att hamna i situationer där någon form av våld faktiskt hör hemma som en del av lösningen. Det är detta jag menar. Någon kanske även vill ha yrkesmilitärer i denna grupp också men det måste jag nog motsäga mig under de senaste tvåhundra åren, sånär som på några få undantag.
När du pratar om allt de får utstå från framförallt överförfriskade personer låter det nästan som ett försvarstal. Jag vill dock hävda att det aldrig är försvarbart för någon att bruka våld mot någon annan i annat syfte än självförsvar eller möjligtvis försvar av någon annan. Därmed är spydighet i fyllan inget försvar för en polis som klappar till fylle-svensson som hamnat i bråk på krogen. Jag hävdar att poliser vet vilka situationer de riskerar hamna i när de går till jobbet och då bör de även ha tålamodet att hantera dessa.
-