Paramedic
Moderator: Wernvik
Du undviker att svara på mina frågor:
1. Vem mer än du med pondus i Sverige anser att ssk+amb.sjukv bör skrotas till förmån för paramedic?
2. Var kan en paramedic jobba och få ett ansvarsfullt jobb? Kan en paramedic i ex USA jobba på akuten/IVA/Anestesi/avdelning/mottagning eller inom primärvården och göra mottsvarande arbete som en svensk ssk??
Det som jag tycker är bra i vårat system är som jag skriver: gedigen grundutbildning i vård (ssk) + 1 gärna 2 adekvata akut VUB:ar + adekvat klinisk erfarenhet. Men som sagt bra kan bli bättre. Vill återigen betona att jag inte förkastar paramedic systemet. Skulle själv gärna läsa en paramedic utbildnig främst för att jag är ambulans/akutvårds nörd. Om ambulanssjukvårdare ska får leg? Visst gör om utbildnigen så att den blir ambulansteknik inriktad på så sätt får vi en yrkesgrupp som kommer att leda utvecklingen vad gäller ambulansteknik. Har för mig att det finns ett samarbete mellan en rad landsting b.la jönköping och halland där utbildning i ambulansteknik leder till "certifiering" av ambulanssjukvårdare.
Du är en frisk fläkt i den verklighet som kallas ambulans-världen! Oavsett vad man tycker om dina åsikter! Visst är det kul med folk som brinner för ambulanssjukvården!
1. Vem mer än du med pondus i Sverige anser att ssk+amb.sjukv bör skrotas till förmån för paramedic?
2. Var kan en paramedic jobba och få ett ansvarsfullt jobb? Kan en paramedic i ex USA jobba på akuten/IVA/Anestesi/avdelning/mottagning eller inom primärvården och göra mottsvarande arbete som en svensk ssk??
Det som jag tycker är bra i vårat system är som jag skriver: gedigen grundutbildning i vård (ssk) + 1 gärna 2 adekvata akut VUB:ar + adekvat klinisk erfarenhet. Men som sagt bra kan bli bättre. Vill återigen betona att jag inte förkastar paramedic systemet. Skulle själv gärna läsa en paramedic utbildnig främst för att jag är ambulans/akutvårds nörd. Om ambulanssjukvårdare ska får leg? Visst gör om utbildnigen så att den blir ambulansteknik inriktad på så sätt får vi en yrkesgrupp som kommer att leda utvecklingen vad gäller ambulansteknik. Har för mig att det finns ett samarbete mellan en rad landsting b.la jönköping och halland där utbildning i ambulansteknik leder till "certifiering" av ambulanssjukvårdare.
Du är en frisk fläkt i den verklighet som kallas ambulans-världen! Oavsett vad man tycker om dina åsikter! Visst är det kul med folk som brinner för ambulanssjukvården!
-
AMbass:
Det är svårt att bemöta dig sakligt. Du slänger in "sanningar" på forumet som är omöjliga att kolla upp. Det är en metodik som används av bla de grupper som slutar på -ist (fundamentalist, aktivist osv). Det enda du skriver som går att kolla upp är att ditt system används i ex USA. Skulle det vara ett argument för att det är ett bra system?
Det är lite som följande ex;
- Tycker du dödstraff är ett bra system?
- Det används i USA!
- Ja, men tycker du det fyller sitt syfte?
- Öh.. Det vet jag inte!
Grunden för ett systemskifte borde vara att något inte fungerar. Det lyckas du inte sätta fingret på. Du lyckas inte heller mer konkret säga vad för patienten/kunden som skulle bli bättre utan nöjer dig med att säga att kunden ska få så bra vård för pengarna som möjligt.. Enligt vem ska den normen sättas?
Jag hittade en utredning om en katastrof i Israel av Socialstyrelsen som gavs ut efter sommaren 2005. Där jämställer man paramedic med våra undersköterskor i ambulans. Vidare så skriver man att det har visat sig att den förbättring vi gör nu inom ambulanssjukvården har visat sig vara väldigt effektiv med frund i vad som framkommit i denna utredning..
Jag gojorde också en slagning på "google" med sökorden "paramedic Sverige". I i stort sett varje "träff" så kommer ditt nick upp amass. Det tycker jag tyder på att det inte finns så många förutom dig som lobbar för. Det är svårt att hitta fakta om det och det tyder också på ett svalt intresse. Sverige har valt väg i frågan.. Att det inte gick din väg beklagar jag för din skull.. Inte för min skull och inte heller för mina patienters..
Det är svårt att bemöta dig sakligt. Du slänger in "sanningar" på forumet som är omöjliga att kolla upp. Det är en metodik som används av bla de grupper som slutar på -ist (fundamentalist, aktivist osv). Det enda du skriver som går att kolla upp är att ditt system används i ex USA. Skulle det vara ett argument för att det är ett bra system?
Det är lite som följande ex;
- Tycker du dödstraff är ett bra system?
- Det används i USA!
- Ja, men tycker du det fyller sitt syfte?
- Öh.. Det vet jag inte!
Grunden för ett systemskifte borde vara att något inte fungerar. Det lyckas du inte sätta fingret på. Du lyckas inte heller mer konkret säga vad för patienten/kunden som skulle bli bättre utan nöjer dig med att säga att kunden ska få så bra vård för pengarna som möjligt.. Enligt vem ska den normen sättas?
Jag hittade en utredning om en katastrof i Israel av Socialstyrelsen som gavs ut efter sommaren 2005. Där jämställer man paramedic med våra undersköterskor i ambulans. Vidare så skriver man att det har visat sig att den förbättring vi gör nu inom ambulanssjukvården har visat sig vara väldigt effektiv med frund i vad som framkommit i denna utredning..
Jag gojorde också en slagning på "google" med sökorden "paramedic Sverige". I i stort sett varje "träff" så kommer ditt nick upp amass. Det tycker jag tyder på att det inte finns så många förutom dig som lobbar för. Det är svårt att hitta fakta om det och det tyder också på ett svalt intresse. Sverige har valt väg i frågan.. Att det inte gick din väg beklagar jag för din skull.. Inte för min skull och inte heller för mina patienters..
Detta liknar probing som i kontrollfrågan som inte finns. ambass har vad jag kan se upprepade gånger svarat på era frågor. Vad är att ha pondus? Läs på er läxa bättre och ta del av tidigare inlägg från aktiva paramedicfigurer så finns svaren på dessa frågor. ambass kan sluta att upprepa sig utan hänvisa till tidigare inlägg. Jag är som många av er andra ssk. Men nog borde vi kunna hålla med ambas svedman och andra att utbildningen har svagheter. Diskussionen kommer inte sluta innan någon kan överbevisa paramedicgänget. En svår uppgift.
ambass kanske har stora visoner. Det är dock en saklig figur `(kanske lite väl saklig´) Jag tycker inte själv att det är svårt att studera paramedicfrågorna. Det finns fullt av information på internet. Att Norge och monsterlandet nu går mot paramedic är ganska klart. Att anklaga ambass för att vara en fundamentalist håller inte ja me om. Då kanske vissa andra som häver ur sig dumheter kan vara ärkefundamentalister.
ambass sätter fingret på att ambass tycker att utbildningen till ssk inte leder till den bästa kunskapsvägen. Jag har inte läst en rad där någon bevisar något annat.
Jag tror att ni är dörädda att bli testade och att få tävla om jobben med andra personer. Jag tycker att ambass är en person som ser ovanligt vaket på en annars sovande nallebjörn. ambass kanske väcker björnen.
Ibland är vi nog för självgoda och tror att allt som vi gör är bra. Då är det bra att det finns kritiker som ambass. ge inte upp.
ambass sätter fingret på att ambass tycker att utbildningen till ssk inte leder till den bästa kunskapsvägen. Jag har inte läst en rad där någon bevisar något annat.
Jag tror att ni är dörädda att bli testade och att få tävla om jobben med andra personer. Jag tycker att ambass är en person som ser ovanligt vaket på en annars sovande nallebjörn. ambass kanske väcker björnen.
Ibland är vi nog för självgoda och tror att allt som vi gör är bra. Då är det bra att det finns kritiker som ambass. ge inte upp.
Nej ssk 2 jag är inte dörädd för att testas, har i mina inlägg inte berört tester av olika slag. Med pondus menar jag exempelvis någon vaken ambulansläkare eller någon som har forskat i ämnet. Jag försöker inte heller överbevisa paramedic systemet, säger det en gång till: det fungerar säkert jättebra. Men det gör ssk systemet också. Jag får en känsla av att ambass slänger ur sig påståenden som kanske är mer personligt tyckande än fakta. Alla är dock fria att tycka vad de vill!!
Cheers Putte!Putte skrev:Du undviker att svara på mina frågor:
Tack för din slutfras! I Sverige finns som du säkert vet inte någon internationell forskning som behandlar paramedic. Det finns dock flera internationella forskare som har synpunkter om akutmedicin. Jag skulle kunna göra listan mycket lång. Det bästa är att du själv söker på pubmed m.fl. webbportaler. Eller varför inte följa Suomivännernas debatter i frågan. Finland har ju nu också en paramedicutbildning. Eller kanske kontakta Norge som har kört paramedicutbildning i ett antal år. Du får det att låta som att paramedic vore något som katten släpat hem. I Australien, UK och USA kan en paramedic arbeta på klinik. Lägg där till att 99% av prehospital personal vid utlandsoperationer är paramdic. En nurse assisterar ofta i dessa fall en paramedic (Jag avser här den privata avancerade militärmarknaden).
Man skall även erinra sig att det jag belyser (paramedicsystemet) är en fråga som aldrig prövats. Om orsaken är okunskap eller övertygelse skall jag låta vara osagt. I de länder där man har paramedic finns ju även SSK och det förefaller fungera problemfritt mellan dessa yrkesgrupper. Att man gör skillnad mellan dessa yrken är ju pga att paramedicen läser prehospital sjukvård. Det är min bestämda övertygelse att Paramedic kommer bli den högsta prehospitala nivån i hela EU. Om detta sedan sker inom några år eller över längre tid är omöjligt att svara på.
Om SSK utbildningen och dess VUBB kraftigt förändras kanske den kommer stå i paritet till en paramedicutbildning. Detta kräver dock ett målinriktat arbete och en vilja från aktörerna på ambulansarenan. Om dagens SSK utbildning skall kunna vara jämförbar med en paramedicutbildning krävs redan från start akutsjukvårdsprofil. Vakna beslutsfattare ser detta. vi måste inse att den svenska SSK utbildningen inte alls är optimal för ambulanssjukvård. Vi måste kunna ställa större krav på dem som arbetar inom ambulanssjukvården. Tyvärr har detta ämne blivit mycket känsligt att debattera. Kanske är det många som är oroliga över framtiden, vilket jag kan förstå. Jag anser dock att det är moraliskt fel att så till den grad försöka hitta fel i ett internationellt system. Hur svårt behöver det vara! Byt ut omvårdnadsteorin med adekvat akutsjukvård så är saken biff. Anställ fler klinsikt duktiga och skolade inom ambulanssjukvården. Inför ett stort årligt test som signalerar när det är tid att plugga eller ge sig ner till gymet.
Jag har hör liknande argument som dem som förs fram mot paramedic när jag varit positiv till läkare i ambulanssjukvården, något som idag är en verklighet (läkare i ambulanssjukvård). Låt oss trots oenigheten enas om att Sverige behöver ett större test för personal inom ambulanssjukvård. Endast på detta sätt kan yrket få sin fulla heder och patienterna få full valuta för sina skattepengar.
//BE SAFE
Blood Will Tell
Hej på er
Det har ännu inte gått ett år sedan ssk leg blev ett krav för att admisterar läkemedel. Tror ni verkligen inte att man tänkt tanken på paramedics då ? Om vi skulle fått in detta system, så skulle de väl varit ett perfekt läge att göra det då ? Tror ni inte att den här diskutionen gått oss förbi för länge sedan ?
Vidare är jag väldigt nyfiken på just Finland, deras utbildning är ju som vår en omv utbildning i grunden. Skillnaden är ju den att dom väljer inriktigt redan efter andra året, även om du är distrikt eller amb. Min fråga är hur man kan få ett paramedic leg efter den här utbildningen ?
Dom läser 4år, varav närmare två med inriktigt på akutsjukvård. Detta är posiitivt. Här i Sverige läser vi 3+1. Men här har vi också erbetserfarenhet som krav mellan ssk och vubb. Vet att man inte alltid håller så hårt på detta, men de kan man jobba på. Utveckla detta! Kanske gå steget längre och kräva erfarenhet ifrån just akuten/HIA ? Detta skulle gynna för att utveckla framtida rotations tjänster osv
Det har ännu inte gått ett år sedan ssk leg blev ett krav för att admisterar läkemedel. Tror ni verkligen inte att man tänkt tanken på paramedics då ? Om vi skulle fått in detta system, så skulle de väl varit ett perfekt läge att göra det då ? Tror ni inte att den här diskutionen gått oss förbi för länge sedan ?
Vidare är jag väldigt nyfiken på just Finland, deras utbildning är ju som vår en omv utbildning i grunden. Skillnaden är ju den att dom väljer inriktigt redan efter andra året, även om du är distrikt eller amb. Min fråga är hur man kan få ett paramedic leg efter den här utbildningen ?
Dom läser 4år, varav närmare två med inriktigt på akutsjukvård. Detta är posiitivt. Här i Sverige läser vi 3+1. Men här har vi också erbetserfarenhet som krav mellan ssk och vubb. Vet att man inte alltid håller så hårt på detta, men de kan man jobba på. Utveckla detta! Kanske gå steget längre och kräva erfarenhet ifrån just akuten/HIA ? Detta skulle gynna för att utveckla framtida rotations tjänster osv
Kom igen CM. Ge oss några exempel från din långa lista. Är intresserad att läsa dessa artiklar.AMBASS skrev:
Det finns dock flera internationella forskare som har synpunkter om akutmedicin. Jag skulle kunna göra listan mycket lång. Det bästa är att du själv söker på pubmed m.fl. webbportaler.
//BE SAFE
AMBASS: I egenskap av SSK-student med siktet inställt på en karriär inom den prehospitala sjukvården har jag gjort en del skrämmande iakttagelser. Tex; Under den här terminen har vi haft en kurs som benämns "etik och filosofi". Denna kurs pågick i tre veckor. Under dessa tre veckor hade vi tre föreläsningar, tre caseseminarier, 40 min samtalsträning samt en gästföreläsning ed omvårdnadsgurun Dr Janice Bell (medförfattare till boken Familjefokuserad omv.). I mina ögon var denna kurs samma sak som tre veckors betald semester som lika gärna kunde pressats ihop till en kurs på ett poäng istället. Detta hade gett plats till mer farmakologi/läkemedel, biomed, etc, dvs kurser som skulle kännas mer relevanta i yrkesutövandet. Etiken och människosynen är enligt min mening något som man inte ska behöva lägga särskilt mycket vikt vid. Väljer man att bli ssk bör man väl ändå ha synen och viljan att handla etiskt och moraliskt "korrekt".
För en blivande ambulanssjuksköterska känns det inte som att SSK-utbildningen ger en bra grund att stå på när man en dag ska pröva sina vingar i yrkeslivet. Det krävs en mer yrkesinriktad utbildning för att säkra vårdkvaliten och ansvaret gentemot patienten.
För en blivande ambulanssjuksköterska känns det inte som att SSK-utbildningen ger en bra grund att stå på när man en dag ska pröva sina vingar i yrkeslivet. Det krävs en mer yrkesinriktad utbildning för att säkra vårdkvaliten och ansvaret gentemot patienten.
Det är en bra grund att stå på för en vidare utbildning. Sedan kan man alltid diskutera kvaliteen på mycket.
Vidare tycker jag själv att etik och samtalsträning är ett utmärkt inlägg i utbildningen. Om man ska relatera till ambulansen så är det ofta ditt bemötande som är det primära. Självklart i kombination med en bra medicinsk kundskap. Men jag förstår din tanke. Ifrågasatte själv vädigt mycket i min ssk utbildning. Men mycket man då ansåg vara onödigt har faktigt visat sig vara väldigt nyttigt senare. Sedan kan jag givetvis inte prata för kvaliteen på er samtalsträning osv, men för oss var det helt klart värde poäng!
Ha en bra röd dag
Plugga på ! =)
Vidare tycker jag själv att etik och samtalsträning är ett utmärkt inlägg i utbildningen. Om man ska relatera till ambulansen så är det ofta ditt bemötande som är det primära. Självklart i kombination med en bra medicinsk kundskap. Men jag förstår din tanke. Ifrågasatte själv vädigt mycket i min ssk utbildning. Men mycket man då ansåg vara onödigt har faktigt visat sig vara väldigt nyttigt senare. Sedan kan jag givetvis inte prata för kvaliteen på er samtalsträning osv, men för oss var det helt klart värde poäng!
Ha en bra röd dag

Plugga på ! =)
Min kära Combitub, i detta fall har vi helt olika erfarenheter av saken. Jag vet inte alls var du tjänstgjort. Jag har både själv varit opreativ ex-medic i olika grader och har också svarat för utbildning i dessa frågor. Tyvärr sätter svensk lag stopp för privata militärföretag varför huvudparten är etablerade på andra arenor. Jag har i rollen som uppdragstagare aldrig stött på svårigheten i att välja mellan en militärt skolad paramedic och en SSK. Sedan finns det dem som har båda delarna. Vare sig Atco, KBR eller GR nyttjar nurses för fältoperationer. Att det sedan finns syrror på husen eller på basen är en annan sak. En paramedic är utan tvekan den högst graderade prehosparen på militärarenan.Combitub skrev:Min kära Ambass, jag kan inte undgå hur du hela tiden tar upp den "privata militära marknaden" och hintar hur det bara är paramedic som jobbar där. Man får känslan att du aldrig har bedrivit sjukvård under dessa förhållanden. Min erfarenhet är att ssk har betydligt högre status och att företagen lika gärna anställer ssk som paramedic. Det som måste till är alla bokstavskurser och det gäller både ssk och paramedic. Är du ssk med erfarenhet, har någon vidarutbildning, har bokstavskurserna och militär erfarenhet så får du jobb lika lätt om inte lättare. Det stora problemen här är att översätta svenska betyg till något som förstås av arbetsgivaren. Att ssk skulle assistera paramedics är inget vanligt fenomen men när man arbetar under primitiva förhållanden så är det vanligt att man gör det man är bäst på dvs teamarbete.
Som avslutning kan man konstatera att man som ssk kan gå en två veckors kurs för att få NREMT-P men att en paramedic som vill bli ssk får läsa några år. Konstigt........
Eftersom du så "hånfullt" antyder min trovärdighet skulle jag önska att du tillskrev mig privat. Jag tycker att den typ av spekulationer du ger uttryck för är på gränsen till smaklös. Jag kan erinra mig när vi tidigare debatterade utbildning och kan då också mycket väl erinra mig vilket företag du rekommenderade intresserade att söka till. Vad jag vet har ej dessa SIA licens, och ej heller operativ verksamhet i Irak eller Afganistan.
Din jämförelse i synen på en SSK och en PARAMEDIC delar jag inte och jag uppmanar alla intressenter att objektivt undersöka detta. Jämför själva! Prata med operativa företag och ställ frågorna. Jämför kursplanerna för en PARAMEDIC med masters degree med en SSK.
Jag förväntar mig en ursäkt från dig!
//BE SAFE
Blood Will Tell