prestigeproblem
Moderator: Wernvik
Riktigt billigt! Finns ju garanterat lika många "historier" att dra om läkare, amb.sjv, paramedics osv...
Agrumentera gärna, men skippa dessa billiga argument, känns desperat. Man måste även acceptera att de finna andra åsikter i ämnet. Och att många som jobbar inom verksamheten anser att vårt kommande/nuvarande system är en bra grund att jobba ifrån.
Sedan ska man ha i åtanke att våra granländer inte har samma ssk system hospitalt som vi i sverige.
Agrumentera gärna, men skippa dessa billiga argument, känns desperat. Man måste även acceptera att de finna andra åsikter i ämnet. Och att många som jobbar inom verksamheten anser att vårt kommande/nuvarande system är en bra grund att jobba ifrån.
Sedan ska man ha i åtanke att våra granländer inte har samma ssk system hospitalt som vi i sverige.
Hej Thomas!Tomas skrev:Nu blir jag heligt førbannad på dig AMBASS, det ær væl inte fel på utbildningen som gør att denna stackars sjukskøterska "fumlar" med hjærtstoppet. Det ær ERFARENHETEN. Oavsett om det ær en ny vubbad sjukskøterska eller nyutbildad paramedic så går det åt helvete. Det finns ingen troværdighet att låta personer som har øvat luftvægshantering på en plastdocka ska klara av det på en tandløs 80 åring, ovsett Paramedic eller sjukskøterska. De størtsta misstagen jag sjælv begått gjorde jag som ambulanssjukvårdare, AMBASS skærp dig // Tomas
Problemet kvarstår och kan ej gömmas i ilska, den svenska SSK utbildningen är inte på långa vägar lämpad för prehospital sjukvård. Många av oss ser dagligen resultatet av att man lyfter in personer som inte har erforderlig prehospital träning. Jag tycker inte synd om en "stackars" SSK som i grund och botten själv borde ha den grundläggande karaktären att avstå att gå i tjänst när han/hon inte har erforderlig träning för uppgiften. Att sedan Vårdförbundet m. fl. vill tuta i oss detta är föga till ursäkt. Att vi alla gör fel och begår misstag är jag den förtsa att hålla med om. Att vi dock gömmer oss för sanningen att vi i Sverige 2006 på många platser inte regelbundet testar av kunskap är KALLA FAKTA!
En vårdgivare inom ambulanssjukvården skall ha kunskap, styrka och färdighet att agera. Och kanske är det också rimligt att dem skall kunna simma och göra livräddningsinsatser!
Problemet är att det idag 2006 finns mängder av ambulanssjukvårdare och andra intressenter som förvägras att göra något som de många gånger har faktisk kunskap inom. Tycker du med handen på hjärtat att en SSK alls har att göra i en ambulans? Borde det inte vara en SJUKVÅRDARE där! Tycker du inte att vi skall införa årliga tester för ALLA? Låt testet visa vem som skall göra vad.
((AMBASS))
Blood Will Tell
Hej AuF!AuF skrev:Riktigt billigt! Finns ju garanterat lika många "historier" att dra om läkare, amb.sjv, paramedics osv...
.
Du skriver: - Sedan ska man ha i åtanke att våra granländer inte har samma ssk system hospitalt som vi i sverige. Något som iaf hag är mycket glad över! Tyder kanske på vakenhet och självkritik....
Blood Will Tell
Jag tycker med handen på hjærtat att det ska vara personer som klarar sin uppgift i detta fallet så skulle det ha varit en akutbil med på kørningen. En akutbil med erfarnhet av luftvæg. Kunskap och prehospitaltræning før dig ær øvning på plastdockor. Før mig så ær det riktig erfarenhet på en operation avdelning, AMBASS plocka inte billiga poæng// Tomas
intubera mera !!
Men AMBASS!!
Om jag då idag vill jobba i ambulans o som det just nu ser ut så i stort måste jag ju läsa ssk...
"Jag tycker inte synd om en "stackars" SSK som i grund och botten själv borde ha den grundläggande karaktären att avstå att gå i tjänst när han/hon inte har erforderlig träning för uppgiften."
jaja men vart ska en börja då...alla e ju nya nån gång o hur ska man veta innan man prövat o träning kan jag inte få förns jag är i ambulansen(eller va du expert direkt när du började??)..lite tokigt skrivet kanske???
Test e jag absolut för så där e vi lika...men vad är fel med mångfald i vården om så prehospital som inne på huset..
En ren Paramedic utb hur lång ska den va tycker du??
sätt detta i paritet till vad som man får utföra i amb och vad som ev skall till att få göras samt storstad kontra landet osv..
Sen finns det rötägg i varje branch som kanske inte har så mycket att göra i vården / ambulans men att ta upp dessa enstaka fall e väl knappast rättvist mot verkligheten...
klinisk erfarenhet är ett måste!!
Sen med ödmjukhet och respekt inför det man gör och sina arbetskamrater kommer man långt..
Om jag då idag vill jobba i ambulans o som det just nu ser ut så i stort måste jag ju läsa ssk...
"Jag tycker inte synd om en "stackars" SSK som i grund och botten själv borde ha den grundläggande karaktären att avstå att gå i tjänst när han/hon inte har erforderlig träning för uppgiften."
jaja men vart ska en börja då...alla e ju nya nån gång o hur ska man veta innan man prövat o träning kan jag inte få förns jag är i ambulansen(eller va du expert direkt när du började??)..lite tokigt skrivet kanske???
Test e jag absolut för så där e vi lika...men vad är fel med mångfald i vården om så prehospital som inne på huset..
sätt detta i paritet till vad som man får utföra i amb och vad som ev skall till att få göras samt storstad kontra landet osv..
Sen finns det rötägg i varje branch som kanske inte har så mycket att göra i vården / ambulans men att ta upp dessa enstaka fall e väl knappast rättvist mot verkligheten...
Sen med ödmjukhet och respekt inför det man gör och sina arbetskamrater kommer man långt..
"Du skriver: - Sedan ska man ha i åtanke att våra granländer inte har samma ssk system hospitalt som vi i sverige. Något som iaf hag är mycket glad över! Tyder kanske på vakenhet och självkritik...."
Vad är det nu för fel på de system vi har med våra ssk i sjukvårds miljö då ?
Det jag ville påpeka är att ssk i tex norge inte har samma arbetsuppgifter som i sverige. Därav kanske mer lämpligt med paramedics där istället för en ambvubbad ssk ? Förstår du vad jag vill få fram, lite otydligt kanske
Det jag ville påpeka är att ssk i tex norge inte har samma arbetsuppgifter som i sverige. Därav kanske mer lämpligt med paramedics där istället för en ambvubbad ssk ? Förstår du vad jag vill få fram, lite otydligt kanske

Swedman, absolut jag håller med dig. Som vidare utbildad sjukskøterska så bør du klara luftvægen.Men det spelar ingen roll vilken utbildning du har du måste æven ha kunskapen, erfarenheten, tycker du något annorlunda ?Man kan inte læsa sig till hur man kør en ambulans man kan inte heller læsa sig till hur man hanterar en luftvæg Och jag menar att du kan skriva meterlånga uppsatser hur man hanterar en luftvæg med efterføljande træning på docka och du klarar inte det ændå, tycker du att det ær troværdigt med ett sådant upplægg. Du kunde ha skickat in ett "tjog "med skånelækare och resultatet hade blivit det samma.Jag som erfaren narkosskøterska har också ibland problem med patientens luftvæg men min kunskap ær betydlgt bættre æn en ambulansvubbad skøterska eller Paramedic, konstigt vore annars // Tomas
intubera mera !!
Bra skrivet Tomas. Vi kommer nog inte ifrån ett rotationssystem, om vi ska kunna upprätthålla en hög kvalité inom ambulanssjukvården.Tomas skrev:Jag tycker med handen på hjærtat att det ska vara personer som klarar sin uppgift i detta fallet så skulle det ha varit en akutbil med på kørningen. En akutbil med erfarnhet av luftvæg. Kunskap och prehospitaltræning før dig ær øvning på plastdockor. Før mig så ær det riktig erfarenhet på en operation avdelning, AMBASS plocka inte billiga poæng// Tomas
Swedman: Det är en tragisk historia du beskriver. Kan dock inte låta bli att undra varför du ej gick in och stöttade ssk:an. Du verkar ju besitta en hel del kunskap själv - använd den. Jag hade också önskat att ssk:an direkt hade insett, att hennes träning i manuell ventilation med revivator var otillräcklig, och i stället gått över till pocketmask el liknande. Kanske har du Swedman lång erfarenhet av att ventilera med Ruben? Då kan du ju självklart göra det i denna situation.
VI ÄR ETT TEAM. VI MÅSTE LÄRA OSS ATT TA VARA PÅ VARANDRAS ERFARENHETER/KUNSKAPER OCH LÄGGA PRESTIGE ÅT SIDAN! PATIENTEN BLIR NÄMLIGEN OUNDVIKLIGEN ANNARS DEN STORA FÖRLORAREN.
Jag anser dock också att en vub:ad ssk ska kunna hantera luftvägen tillfredställande - det borde vara en självklarhet och stort utrymme för träning i detta måste beredas i utbildningen samtidigt som arbetsgivaren måste inse - och ge möjligheter - för rotation på huset.
//malle
Cheers Erka!Erka skrev:Men AMBASS!!
Ja tyvärr är det idag ett sjukt måste att läsa en utbildning som inte är optimal för att kunna adm läkemedel i full skala. När man åtar sig ett uppdrag är det i första hand arbetsgivaren som skall försäkra sig om att den anställde har erforderlig kunskap och att densamme ger förutsättningar att underhålla denna kunskap. Ingen är alls expert i början. Personligen har jag dock alltid varit en frågvis *! Kanske också ett sätt att känna mig trygg i rollen. Sedan kan alla göra fel. Men idag har det blivit så sjukt att vi i Sverige låser oss vid en utbildning som saknar fokus på preshospital vård. Detta känner man när man läser och här har man helt klart ett personligt ansvar att känna sina egna begränsningar, vilket jag efterlyser i debatten.
Jag är positiv till mångfald. Men en SSK skall arbeta på sjukhus och inte i ambulanssjukvård då dess utbildning inte är det optimala. Det finns redan flera internationella paramedicutbildningar och det är egentligen det slutliga stora testet jag fäster störts trovärdighet till. Jag tror att en paramdic har betydligt större möjligheter att klara ett sådant test då deras skolning är fokuserad på akutmedicin och prehospital vård.
Ödmjukhet i all ära. Det viktigaste måste vara att vi har spjutkonskap och vilja att lära. Skall svensk ambulanssjukvård kunna konkurrera globalt så måste vi börja fokusera på verkliga tester före vackra omskrivningar och hermetiska grupperingar. Oavsett vad du läst skall testet få avgöra din roll! Detta är både rättvist mot patienter och dig själv. Alla får då också samma möjlighet att vissa upp sina färdigheter. När det gäller kollegor som inte klarar av att hantera de krav som finns, kan det aldrig vara rimligt att skydda dessa. Dem skulle i ett test få finna nya arbetsuppgifter.
...EN AMBULANSSJUKVÅRD MED PATIENTEN (KÖPAREN) I FOKUS....
Blood Will Tell
Cheers AuF!AuF skrev:"Du skriver: - Sedan ska man ha i åtanke att våra granländer inte har samma ssk system hospitalt som vi i sverige. Något som iaf hag är mycket glad över! Tyder kanske på vakenhet och självkritik...."
SSK på sjukhus är mycket bra! Man skall dock inte för den skull tro att detta är det optimala för ambulanssjukvården. ((AMBASS))
Blood Will Tell
-
AMBASS:
Det som talar emot "sitt" system är att du vill utbilda massa paramedics som bara kommer kunna arbeta i ambulansen. Hur kan du, när du i ena meningen talar dig varm för en kår som ska ge "kunden" bra vård och i den andra tråden så förespråkar ett system med personal som har svårt att få erfarenhet då de flesta körningar är av prio 2-3. Tänk dig då istället ett system där personalen snudd på dagligen dagligen tränar sina arfarneheter i akut medicinskt omhändertagnade på sjukhus för att sedan nästa dag ta hand om dessa på fältet.
Du sätter krokben för dig själv när du hela tiden talar om att utbildningen inte är det primära utan reel kunskap/erfarnehet.. Då borde du vara emot ett paramedicsystem? eller?
Det som talar emot "sitt" system är att du vill utbilda massa paramedics som bara kommer kunna arbeta i ambulansen. Hur kan du, när du i ena meningen talar dig varm för en kår som ska ge "kunden" bra vård och i den andra tråden så förespråkar ett system med personal som har svårt att få erfarenhet då de flesta körningar är av prio 2-3. Tänk dig då istället ett system där personalen snudd på dagligen dagligen tränar sina arfarneheter i akut medicinskt omhändertagnade på sjukhus för att sedan nästa dag ta hand om dessa på fältet.
Du sätter krokben för dig själv när du hela tiden talar om att utbildningen inte är det primära utan reel kunskap/erfarnehet.. Då borde du vara emot ett paramedicsystem? eller?
Rotationstjänst är vägen till riktig kunskap. Inte fruktlösa tester och eximinationer på gummidockor och delegationsskrivningar för 3 åringar. Arbetsgivarna i Sverige måste här visa lite kurage och sluta anställa ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor utan ambulansutbildning eller erfarenhet.
Efter valet kommer det att bli fler anestesisjuksköterskor i våra ambulanser. http://vet.hut.nu/?id=13
Efter valet kommer det att bli fler anestesisjuksköterskor i våra ambulanser. http://vet.hut.nu/?id=13
Jag är ny på forumet och häpnar över den attityd som finns här. Vi som vårdpersonal ska väl kunna ha en saklig debatt utan att bli arga på varandra? Varför kan man inte respektera andras åsikter?
Är det så här i verkligheten (på ambulansen) också? Detta revirpinkande? Då tror jag att jag stannar kvar på huset och jobbar!
Är det inte bättre att göra det bästa av det system vi har än att försöka spå hur framtiden blir? Det finns patienter i denna minut som behöver vår hjälp oavsett vad vi har för yrke. De blir föga bättre av att vi sitter med kikare för att få en skymt av framtiden när vi faktiskt kan försöka göra något bra för dem i nutiden?
Är det så här i verkligheten (på ambulansen) också? Detta revirpinkande? Då tror jag att jag stannar kvar på huset och jobbar!
Är det inte bättre att göra det bästa av det system vi har än att försöka spå hur framtiden blir? Det finns patienter i denna minut som behöver vår hjälp oavsett vad vi har för yrke. De blir föga bättre av att vi sitter med kikare för att få en skymt av framtiden när vi faktiskt kan försöka göra något bra för dem i nutiden?