UlfAB täljer GULD....

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

UlfAB täljer GULD....

Inlägg av AMBASS » 19/5 2006 0:28

Grattis UlfAB!

Ni visar att det går att tjäna pengar på ambulanssjukvård! Hoppas att många lär av er i fråga om att kunna få betalt efter kvalité. Bra att ni jobbar för fler läkare i verksamheten! Ni visar att det offentliga måste konkurrensutsättas. Med en ny alliansregering kommer flera enheter gå på entreprenad! Vi APPLÅDERAR er....

((AMBASS))
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 10:51

Jag s täller mig bakom AMBASS. En verksamhet går med plus och man kan då komplettera med läkare i verksamheten (bara det inte blir som det är i skåne nu).

Vi är på väg mot min vision att alla bilar ska ha en vubbad syra och en person som kör bilen, har hand om utrustning, radio osv (kalla henne vad ni vill)..
En verksamhet som går med vinst kan också ansvara för sin egen ekonomi och inte bara ropa efter mer pengar när man som ex AISAB slänger bort pengar på massa skit och sedan står utan..

Detta gynnar både stat och patient..

manne

Inlägg av manne » 19/5 2006 11:38

Niklas Karlsson skrev: Vi är på väg mot min vision att alla bilar ska ha en vubbad syra och en person som kör bilen, har hand om utrustning, radio osv (kalla henne vad ni vill)..
Vad ska denna sjuksköterska/skötare göra då? Sitta o pilla på stereon hela dagarna och läsa Katie Eriksson?

prehospital

Re: UlfAB täljer GULD....

Inlägg av prehospital » 19/5 2006 12:22

AMBASS skrev:Grattis UlfAB!

Ni visar att det går att tjäna pengar på ambulanssjukvård! Hoppas att många lär av er i fråga om att kunna få betalt efter kvalité. Bra att ni jobbar för fler läkare i verksamheten! Ni visar att det offentliga måste konkurrensutsättas. Med en ny alliansregering kommer flera enheter gå på entreprenad! Vi APPLÅDERAR er....

((AMBASS))
Var står det att läsa att företaget jobbar för fler läkare i verksamheten? Hittar inget om detta i tidningsartikeln: http://www.ut.se/uploaded/template/asp/ ... ion=270724

Som ambulansentreprenör arbetar man efter landstingets uppställda krav vid en upphandling.

Användarvisningsbild
AMBASS

Re: UlfAB täljer GULD....

Inlägg av AMBASS » 19/5 2006 13:42

prehospital skrev:
AMBASS skrev:Grattis UlfAB!

((AMBASS))
Var står det att läsa att företaget jobbar för fler läkare i verksamheten? Hittar inget om detta i tidningsartikeln: http://www.ut.se/uploaded/template/asp/ ... ion=270724

Som ambulansentreprenör arbetar man efter landstingets uppställda krav vid en upphandling.
Hej!

Det finns en uttalad vilja att arbeta med läkare inom de verksamhetsområden som UlfAB handhar. Jag vill erinra mig att man dessutom har läkarbilar på uppdrg av Linköping? Om du läser liggande riktlinjer och ser på den politiska debatten för de områden som UlfAB opererar i framgår också att det finns en stort intresse av komptenshöjning i akutambulanser. 2008 finns läkare på flera platser och 2009 kommer läkarbilar vara ett faktum. KAMBER går här i framkant och skapar synergieffekter över hela ambulansarenan.

Det stämmer att man som ambulansentreprenör arbetar efter landstingets uppställda krav vid en upphandling. Vad UlfAB lyckats med är att se till att tjäna pengar och lägga sina anbud på bra nivåer. Ett mål måste vara att all ambulanssjukvård blir privat. Det är helt enkelt inte trovärdigt att låta landstingens politiker (ofta sossar) bromsa utvecklingen!

Sverige behöver en privat ambulansverksamhet, fri från politik.....
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 19/5 2006 13:46

manne skrev:
Niklas Karlsson skrev: Vi är på väg mot min vision att alla bilar ska ha en vubbad syra och en person som kör bilen, har hand om utrustning, radio osv (kalla henne vad ni vill)..
Vad ska denna sjuksköterska/skötare göra då? Sitta o pilla på stereon hela dagarna och läsa Katie Eriksson?
Hello Manne!

hahahahHHA! Den satt - mitt i målet!!! Katie Eriksson m. fl. är just den svenska modellens stora paradox där vi blivit helt förlamade av omvårdnadsvetenskap. Kanske vore det bättre att skapa "RIKTIGA" sjukvårdsutbildningar och låta omvårdnaden tillfalla det praktiska lärandet. Iaf skulle det klart räcka att lägga max 2p omvårdnad i aktiva sjukvårdsutbildningar.

BRA SKRIVET MANNE!!!!!
Blood Will Tell

Furix

Inlägg av Furix » 19/5 2006 14:29

manne skrev: Vad ska denna sjuksköterska/skötare göra då? Sitta o pilla på stereon hela dagarna och läsa Katie Eriksson?
Kanske göra det som sjuksköterskor är bäst på; att ta hand om och vårda patienter. Dum kommentar från din sida, Manne (inte den första dock...).

manne

Inlägg av manne » 19/5 2006 15:09

Furix skrev: Kanske göra det som sjuksköterskor är bäst på; att ta hand om och vårda patienter. Dum kommentar från din sida, Manne (inte den första dock...).
Att vårda utifrån Katie Erikssons vårdprocess ja, det är ju det utbildningen går ut på , inget annat.
Man blir omvårdnadsexpert utifrån teorier.
Men nu håller vi oss till ämnet.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 17:39

Jag läste inget om eriksson på min vubb. Det var mest akutsjukvård på C nivå..

För att knyta an kring din fråga.. Ssk ska vårda patienten och ge de läkemedel som SoS med rätta tog ifrån uskorna förra hösten..

Jag tror inte att varken du eller AMBASS på fullt allvar menar att patienten vårdas med pedalen eller radion??

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 20/5 2006 14:40

Det är något fel när ambulansverksamhet går med 157 miljoner i vinst. Någon betalar dyrt för att Ulfab ska få dessa pengar. Sjukvård ska inte vara vinstdrivande. Vart kommer pengaran ifrån? Jobbar folk gratis? Åker man runt i lådbilar? Och när det nu blir pengar över, kommer det då övrig sjukvård till del? Tror inte det. Mina skattepengar trillar rakt ner i Ufabs egna fickor. Det var inte så jag vill mina skattepengar skulle användas.

Nej, vinstdrivande sjukvårdsföretag bör fördömas i skarpa ordalag.

T

AuF

Inlägg av AuF » 20/5 2006 17:53

Ambass. Du vet att man räknar in alla kliniska studier under omvårdand ? Där ibland min ambulans, akut, hjärt, och kirurg placering...

Har själv kanske läst max 2-3p just omv. teoretiker av mina hittils 75p. Finns mycket att förbättra, men man ska vara noga med att inte överdriva...
Senast redigerad av 1 AuF, redigerad totalt 21 gånger.

larsev

Inlägg av larsev » 20/5 2006 21:30

Tobbe skrev:Det är något fel när ambulansverksamhet går med 157 miljoner i vinst. Någon betalar dyrt för att Ulfab ska få dessa pengar. Sjukvård ska inte vara vinstdrivande. Vart kommer pengaran ifrån? Jobbar folk gratis? Åker man runt i lådbilar? Och när det nu blir pengar över, kommer det då övrig sjukvård till del? Tror inte det. Mina skattepengar trillar rakt ner i Ufabs egna fickor. Det var inte så jag vill mina skattepengar skulle användas.

T
Lär dig lite företagekonomi innan du uttalar dig om vinster etc. :evil:
Ulfab omsätter 157 miljoner kronor.
Omsättning kan man grovt säga som total försäljning per år.
Av dessa 157 miljoner skall alla kostnader såsom lönekostnader, bränslekostnader, avskrivningar på ambulanser etc. dras av.
Resultatet efter alla dessa avdrag utgör vinsten.
Om vinsten är >10 miljoner så är detta ett mycket bra resultat. 8)

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 21/5 2006 21:19

Tobbe skrev:Det är något fel när ambulansverksamhet går med 157 miljoner i vinst. Någon betalar dyrt för att Ulfab ska få dessa pengar. Sjukvård ska inte vara vinstdrivande. Vart kommer pengaran ifrån? Jobbar folk gratis? Åker man runt i lådbilar? Och när det nu blir pengar över, kommer det då övrig sjukvård till del? Tror inte det. Mina skattepengar trillar rakt ner i Ufabs egna fickor. Det var inte så jag vill mina skattepengar skulle användas.

T
Tobbe, jag kan på ett sätt förstå din oro, en oro som också finns hos oss som tror på ett fritt företagande när vi ser hur landstingens verksamhet inte nyttjas optimalt, men då åt andra hållet. Jag vet inte alls var du kommer ifrån och om ni har privata ambulansföretag eller en kombination. Att kunna tjäna pengar på vård är i sig inte konstigare än att kunna tjäna pengar på något annat. Det tråkiga i Sverige är att individerna själva inte får avgöra vad dem betalar för.

//AMBASS
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/5 2006 20:00

Vinsterna skall öronmärkas till nyanställningar osv..
Har man en stor vinst ska det finnas krav på en viss procents investeringar till nästa år.. DÅ börjar vi prata!

Användarvisningsbild
Tobbe

Inlägg av Tobbe » 22/5 2006 21:06

Ursäkta min okunskap om företagsekonomi, jag får skylla på att jag skrev i affekt.

Ambass: För mig innebär inte ett fritt företagande att vem som helst får påstå sig bedriva avancerad sjukvård hur som helst. För mig är det viktigt att vissa samhällsfunktioner står utanför den "fria" marknaden, som då förstås inte inte är helt fri.

Det har egentligen inte med ekonomi eller att utnyttja resurser optimalt, utan principen att man inte ska privatisera sjukvård, eftersom (ambulans)sjukvården är inte nån cykelverkstad som man kan överlåta till vem som helst, utan innebär ett mycket stort ansvar som landstingen är bäst lämpade att sköta.

Om ett privat företag tar över så kommer fokus ofrånkomligen kommer att ligga på företagets bästa, och inte hos patienten och personalen.

Läste i blaskan "Samverkan 112" om taxiföretaget Sirius, som nu tagit över en del av ambulanssjukvården i Stockholm. Det var ingen vidare läsning. Men det kanske är grova överdrifter att säga att privata företag i allmänhet gärna gör sig av med kritiska element, och på så sätt omintetgör ärliga dialoger med arbetsledningen. För att inte tala om anställningstryggheten, varje gång man byter entreprenör får man sparken, och blir anställd igen om man klarar nåt mysko psykologitest.

För övrigt kommer jag från ett län där landstinget sköter all sjukvård, ambulansdelen inkluderat (förvånad?). Och vi utnyttjas optimalt vill jag lova. Och vi behöver inte oroa oss för att få sparken vid varje ny upphandling, eller om vi höjer en kritisk röst.

För mig innebär en privat entreprenör osäkerhet. Allt från kvalitén till anställningstryggheten. Som finns det t. ex. en risk att Baltic Express tar över driften av Stockholmsambulanserna. Kanske får vi se gästarbetare från öststaterna komma körandes i ambulanserna. Dom är ju billigare än svenska dito. Eller kanske kineser, dom är ännu billigare.

...fast egentligen vet jag ju inget, mitt tyckande bygger ju mest på sånt jag hört från privatanställda ambulanskollegor, och läst i tidningar.

Rykten talar om en borgare som en gång viskade i landstingsfullmäktige att man kanske skulle privatisera ambulanssjukvården...han sågs senast på väg ut ur länet sittandes bak o fram på en åsna, rullad i tjära och fjädrar...

Skriv svar