Det är hög tid att börja ta betalt....

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 5/5 2006 21:32

Novisen skrev:Missförstå mig inte nu. Visst är vi alla värda en högre lön med tanke på det jobb vi gör och det ansvar vi har men vart ska pengarna tas ifrån? Kärnverksamhet? Besparingar och neddragningar? Hårdare prioriteringar? Högre skatter? Högre anslag till vården på bekostnad av något annat?

Faktum kvarstår att endast 8% av BNP läggs på sjukvården i Sverige jämfört med 15% i USA. Men då vet vi vilket socialt skyddsnät de har. Det är en prioriteringsfråga och därmed alltså politisk och mig vetiligen så finns det inga partier som prioriterar löner i offentlig verksamhet.

Ingångslönen var ca 11500kr för en ny sköterska 1996. Idag är den mellan ca 17000 - 18000.

Sen kommer en liten lönejämförelse som inte är helt rättvis. Den är omräknad. Så här skulle medianlönerna se ut för ambulanssjuksköterskor om åldersfördelningen var helt jämn och det fanns statligt anställda.

Landstinget: 23 550
Privat: 24 780
Statligt 25 150

Säger inte så mycket utan är ett beräknad exempel utifrån vårdförbundets statistik. Ambulanssjuksköterskor är yngre än andra grupper. 24 000kr har en anställd inom privat ambulanssjukvård i medellön. 22 600kr inom landstinget.
Hej Novisen!

Jag anser att utbildning skall betala sig! Vill en arbetsgivare anställa en akademiker så kostar det. Att man 1996 hade 11.500 i ingångslön och att man idag har 16.000 - 18.000 kr visar tydligt att något är fel. Risken finns att gruppen ssk kommer att exkluderas från löneutvecklingen genom att vi år efter år låter detta fortgå. Varför ser löneutvecklingen annorlunda ut för andra grupper inom vården kan man med fog fråga sig? Att Sverige sedan sprutar ut ssk är kanske ett bekymmer som gör att det finns gott om löntagare att välja mellan. Att vi i Sverige skulle kunna lägga pengarna på sjukvård före annan humbug kanske vi kan vara eniga kring. Här krävs starka intresseorganisationer, och vi får hoppas att Vårdförbundet driver denna fråga hårt. Jag tror annars att vi kommer se ännu fler förbund växa fram.

Efter 4 års utbildning skall det finnas en klar lönebild. ((AMBASS))
Blood Will Tell

peder

Inlägg av peder » 6/5 2006 1:02

Novisen skrev:Missförstå mig inte nu. Visst är vi alla värda en högre lön med tanke på det jobb vi gör och det ansvar vi har men vart ska pengarna tas ifrån? Kärnverksamhet? Besparingar och neddragningar? Hårdare prioriteringar? Högre skatter? Högre anslag till vården på bekostnad av något annat?

Faktum kvarstår att endast 8% av BNP läggs på sjukvården i Sverige jämfört med 15% i USA. Men då vet vi vilket socialt skyddsnät de har. Det är en prioriteringsfråga och därmed alltså politisk och mig vetiligen så finns det inga partier som prioriterar löner i offentlig verksamhet.

Ingångslönen var ca 11500kr för en ny sköterska 1996. Idag är den mellan ca 17000 - 18000.

Sen kommer en liten lönejämförelse som inte är helt rättvis. Den är omräknad. Så här skulle medianlönerna se ut för ambulanssjuksköterskor om åldersfördelningen var helt jämn och det fanns statligt anställda.

Landstinget: 23 550
Privat: 24 780
Statligt 25 150

Säger inte så mycket utan är ett beräknad exempel utifrån vårdförbundets statistik. Ambulanssjuksköterskor är yngre än andra grupper. 24 000kr har en anställd inom privat ambulanssjukvård i medellön. 22 600kr inom landstinget.

Det som skulle behövas är att man sätter en företagsledare längst upp i toppen, som vet hur man ska driva ett företag. (nu e inte landstingen företag, men kan likväl ses som det). Sen ska han börja rensa uppefrån och ner på byråkratiska tjänstemän, och för varje tjänsteman som sparkas så höjer man lönen hos de på "golvet", alltså vårdpersonalen.

Sen gör man om hela sjukvården så att landstingen skrotas och istället upprättas det fyra regionen. Region Norr, Söder, Väst och Öst. Dessa fyra ska vara som "stora landsting", alltså att i region söder köper man in kanyler av samma sort till alla sjukhusen, i norr köper man samma blöj-märken o.s.v. Detta för att kunna köpa in stora partier av material, och där med få det billigare. Alla vet att Pressbyrån är dyrare än Maxi, och det är för att Maxi köper stora partier av varor.

En annan fördel med att centralisera är att alla "småchefer" som finns i varje landsting försvinner och därmed tjänar man in deras löner.
Företag i sverige började centralisera sig på 80-90-talet och det är dax att sjukvårdens ledning gör på samma vis, eftersom det har visat sig vara kostnadseffektiv.

Sedan ska de fyra landstingen endas syssla med sjukvård och inte med kollektivtraffik och kultur!! det är ju helt befängt.

Landstingets sätt att styra är så otroligt gammaldags, så det är rent skrämmande. Det är en organisation som är i stort behov av att förändras. Frågan är bara vilket politiskt parti eller vilken politisk ledare är beredd att ta första steget?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Novisen

Inlägg av Novisen » 6/5 2006 1:19

Vi har dock haft större lönehöjningar än tex lärare, industriarbetare, handelsanställda, kommunalarbetare sista 10 åren. Med den låga inflation vi idag har och högervridningen av samhället så kan vi nog inte räkna med några lönehöjningar. Det enda som kan ge högre lön är arbetskraftsbrist. Det är bara att jämföra med Norge. Det som är intressantast är vilken köpkraft jag som konsument har.

peder

Inlägg av peder » 6/5 2006 1:30

Jag är säker på att vi inom en ganska snar framtid ser brist på sjuksköterskor. Jag pratade med en ssk som jobbar i kommunen och de har sökt med ljus och lykta efter sommarvikareier, men har inte fått tillräcklingt många inför sommaren. Tidigare har de täckt upp behovet av personal till sommrarna, så hon trodde det kunde kanske tyda på en början på viss brist. Jag antar att det är i kommunen, primärvård och psyk som man först ser resursbristen eftersom de har mindre tryck på arbetstillfällerna än vad landstingen har.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:42

Landstinget skall tas bort för att ta bort alla, småchefer, småsmå chefer och ännu mindre chefer.
Det är för mycket byråkrati och administration i dag..

Jag anser att vi ska ta in ericsson vd och styra upp verksamheten under 2 år.. Sen kan vi snacka god organisation!

larsev

Inlägg av larsev » 8/5 2006 22:52

Niklas Karlsson skrev:Landstinget skall tas bort för att ta bort alla, småchefer, småsmå chefer och ännu mindre chefer.
Det är för mycket byråkrati och administration i dag..

Jag anser att vi ska ta in ericsson vd och styra upp verksamheten under 2 år.. Sen kan vi snacka god organisation!
Är du också villig att betala ut "små" bonusar till honom och hans närmaste medarbetare :evil:
Sedan är ju frågan om sammanslagningnar av vårdenheter alltid är av godo :?:
Ju större enhet desto svårare att få överblick över organisationen och följdaktligen ännu mer administration för klinikchefer, avdelningschefer etc.

AuF

Inlägg av AuF » 9/5 2006 1:01

Men vi måste väl alla vara överens om att många "småchefer" skall bort. Finns en allt förstor kostanad i de admistriva delarna av vården. Kanske kan sjukvården lära sig mycket ifrån privata företag ifrom av lite bättre "antrepenörs anda" ?

ssk2

Inlägg av ssk2 » 12/5 2006 16:38

småcheferna har inget i vården att göra. Det är skit att en städare eller en usel tekniker skall få mer i lön. Vad gör Facket??? NADA.

manne

Inlägg av manne » 12/5 2006 16:50

Bort med all personal som accepterar lönerna istället...

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/5 2006 17:42

Hur menar du manne? Vilka ska slängas ut? Alla som accepterar löner under 20000? Kom igen! Var lite realistisk. Man måste kunna överleva och då är dålig lön bättre än ingen lön. Det vi måste göra är att vara öppna med vad vi tjänar..

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 13/5 2006 17:46

manne skrev:Bort med all personal som accepterar lönerna istället...
Det kan bli svårt i ett fritt samhälle! Kanske skulle man kunna få fler att inse att utbildning SKALL betala sig. Det är ett bekymmer att väldigt många arbetar för "underlöner" och detta skrämmer även bort duktiga kliniker. Vi måste lämna "klostermentaliteten" och inse att avancerad sjukvård skall betala sig. Jag har träffat SSK (med vubb) som arbetar för under 20.000 kr!!!! Detta är ett faktum!!!! För arbetsgivarna är detta ett guldlägge skulle man kunna tycka. Tyvärr blir denna dumpning ett hinder i andra individers löneutveckling. Vårdförbundet m.fl. måste vara TYDLIGARE och peppa upp medlemmarna att solidariskt sätta ribban högre. Ingen SSK med VUBB skall behöva arbeta för under 27.000 kr.

DET ÄR HÖG TID FÖR ARBETSGIVARNA ATT BÖRJA BETALA!!!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 13/5 2006 18:02

Niklas Karlsson skrev:Hur menar du manne? Vilka ska slängas ut? Alla som accepterar löner under 20000? Kom igen! Var lite realistisk. Man måste kunna överleva och då är dålig lön bättre än ingen lön. Det vi måste göra är att vara öppna med vad vi tjänar..
Niklas!

Gösta Boman uttryckte sig mycket väl den gången han fick reda på att det fanns Moderater som varit med att höja kommunalskatten. Gösta sa: - skicka iväg dem! Detta borde även gälla alla dem som motarbetar löneökningar och rörlighet på ambulansarenan. Det är hög tid att prata klarspråk och lämna sossementaliteten därhän. Betala eller stå utan vår hjälp!

Detta kräver solidariskt handlande och innebär att ingen skall gå med att arbeta för underlöner. Vårdförbundets huvuduppgift är inte bara att synliggöra vården underlöner utan att samla oss till kamp! Och för dem som går med på att dumpa lönerna repeterar jag Göstas klarspråk: SKICKA IVÄG DEM!
((AMBASS))
Blood Will Tell

Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/5 2006 21:59

Beundrar ditt engagemang. Men har man en sådan åsikt tycker jag att man bör redovisa hur det ska gå till i verkligenheten.. Annars blir det bara något som rinner ut i sanden. Tänk dig vänsterpartiets hjärtefråga att "avveckla" klyftorna. Fattiga och rika ska mötas någonstans på mitten. Givetvis är detta en utopi och ingen förväntar sig att det ska uppfyllas (varken av vp eller något annat parti). Ingen tar detta på allvar..

Jag har redovisat hur jag vill göra. Köra med öppna kort mot kollegor och chefer. Häng upp en lista med allas löner i fikarummet. Alla ska lätt kunna se vad den andre har. Då kan vi påverka våra löner genom att svart på vitt kunna visa för chefen vad de med högst lön tjänar och kunna visa på det absurda att folk med samma erfarenhet har tusenlappar i skillnad. På detta viset kan inte folk mörka med sina löner och det gynnar löneutvecklingen.

Hur vill du göra ambass? Sparka alla som tjänar mindre än 20000? Vem ska sparka dom? Chefen? Hon vill ju att vi ska tjäna så lite som möjligt så att hon får så mycket arbetskraft som möjligt för pengarna, alternativt kunna visa på ett bra resultat i slutet av året. Jag vill veta precis hur du har tänkt, för ditt förslag är precis som vänsterpartiets hjärtfrågor utopier som syftar till att fiska biliga röster..

Användarvisningsbild
AMBASS

Inlägg av AMBASS » 14/5 2006 18:56

Niklas Karlsson skrev:Beundrar ditt engagemang. Men har man en sådan åsikt tycker jag att man bör redovisa hur det ska gå till i verkligenheten.. Annars blir det bara något som rinner ut i sanden. Tänk dig vänsterpartiets hjärtefråga att "avveckla" klyftorna. Fattiga och rika ska mötas någonstans på mitten. Givetvis är detta en utopi och ingen förväntar sig att det ska uppfyllas (varken av vp eller något annat parti). Ingen tar detta på allvar..

Jag har redovisat hur jag vill göra. Köra med öppna kort mot kollegor och chefer. Häng upp en lista med allas löner i fikarummet. Alla ska lätt kunna se vad den andre har. Då kan vi påverka våra löner genom att svart på vitt kunna visa för chefen vad de med högst lön tjänar och kunna visa på det absurda att folk med samma erfarenhet har tusenlappar i skillnad. På detta viset kan inte folk mörka med sina löner och det gynnar löneutvecklingen.

Hur vill du göra ambass? Sparka alla som tjänar mindre än 20000? Vem ska sparka dom? Chefen? Hon vill ju att vi ska tjäna så lite som möjligt så att hon får så mycket arbetskraft som möjligt för pengarna, alternativt kunna visa på ett bra resultat i slutet av året. Jag vill veta precis hur du har tänkt, för ditt förslag är precis som vänsterpartiets hjärtfrågor utopier som syftar till att fiska biliga röster..
Hej Niklas!

Jag tycker din idé är suverän och den ligger helt i linje med vår offentlighetsprincip. Jag tror likt dig inte att det är möjligt att "skicka iväg dem" genom lagar. Man skulle kunna önska sig en större vakenhet hos alla nyutexaminerade SSK. Detta är dock en utopi. Jag kan inte annat än helt hålla med dig!

//AMBASS
Blood Will Tell

manne

Inlägg av manne » 14/5 2006 20:04

Niklas Karlsson skrev:Hur menar du manne? Vilka ska slängas ut? Alla som accepterar löner under 20000? Kom igen! Var lite realistisk. Man måste kunna överleva och då är dålig lön bättre än ingen lön. Det vi måste göra är att vara öppna med vad vi tjänar..
naturligtvis.
Man kan börja med att aldrig acceptera chefens lönekriterier/kompetensstegar eller vad man nu går efter, för dom är utformade efter billigaste modell.
Dock lättare sagt än gjort om man varit arbetslös halva livet. :?

Skriv svar