Hej Novisen!Novisen skrev:Missförstå mig inte nu. Visst är vi alla värda en högre lön med tanke på det jobb vi gör och det ansvar vi har men vart ska pengarna tas ifrån? Kärnverksamhet? Besparingar och neddragningar? Hårdare prioriteringar? Högre skatter? Högre anslag till vården på bekostnad av något annat?
Faktum kvarstår att endast 8% av BNP läggs på sjukvården i Sverige jämfört med 15% i USA. Men då vet vi vilket socialt skyddsnät de har. Det är en prioriteringsfråga och därmed alltså politisk och mig vetiligen så finns det inga partier som prioriterar löner i offentlig verksamhet.
Ingångslönen var ca 11500kr för en ny sköterska 1996. Idag är den mellan ca 17000 - 18000.
Sen kommer en liten lönejämförelse som inte är helt rättvis. Den är omräknad. Så här skulle medianlönerna se ut för ambulanssjuksköterskor om åldersfördelningen var helt jämn och det fanns statligt anställda.
Landstinget: 23 550
Privat: 24 780
Statligt 25 150
Säger inte så mycket utan är ett beräknad exempel utifrån vårdförbundets statistik. Ambulanssjuksköterskor är yngre än andra grupper. 24 000kr har en anställd inom privat ambulanssjukvård i medellön. 22 600kr inom landstinget.
Jag anser att utbildning skall betala sig! Vill en arbetsgivare anställa en akademiker så kostar det. Att man 1996 hade 11.500 i ingångslön och att man idag har 16.000 - 18.000 kr visar tydligt att något är fel. Risken finns att gruppen ssk kommer att exkluderas från löneutvecklingen genom att vi år efter år låter detta fortgå. Varför ser löneutvecklingen annorlunda ut för andra grupper inom vården kan man med fog fråga sig? Att Sverige sedan sprutar ut ssk är kanske ett bekymmer som gör att det finns gott om löntagare att välja mellan. Att vi i Sverige skulle kunna lägga pengarna på sjukvård före annan humbug kanske vi kan vara eniga kring. Här krävs starka intresseorganisationer, och vi får hoppas att Vårdförbundet driver denna fråga hårt. Jag tror annars att vi kommer se ännu fler förbund växa fram.
Efter 4 års utbildning skall det finnas en klar lönebild. ((AMBASS))